Dnes Úterý - zatazeno 8°C
Zítra Středa - prehanky-dest 11°C
Úterý 21. 9. 2021
Svátek má Matouš
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Po sedmdesáti letech začala v Praze vznikat tramvajová vozovna, předchůdkyně s unikátní střechou šla k zemi
Staveniště nové vozovny v Hloubětíně. Foto: Daniel Šabík / DPP

Po sedmdesáti letech začala v Praze vznikat tramvajová vozovna, předchůdkyně s unikátní střechou šla k zemi

V metropoli začala výstavba nové tramvajové vozovny v Hloubětíně. V první etapě postaví pražský dopravní podnik (DPP) samostatně stojící energocentrum a měnírnu, které budou areál vozovny a přilehlou tramvajovou trať zásobovat teplem a elektrickou energií, a nahradí stávající dosluhující zařízení. Stavba potrvá zhruba 10 měsíců. V navazující druhé etapě vyroste hala pro tramvaje. 

„Bourací a odklízecí práce staré deponovací haly máme za sebou. Teď máme před sebou pozitivnější kroky: stavbu energocentra a následně i celé nové haly včetně přestavby areálu. Jsem rád, že po zhruba sedmdesáti letech vznikne v Praze nová vozovna. Tramvajová síť v Praze patří mezi nejrozsáhlejší na světě, moderní vozovnu si zaslouží. Pražská MHD dostane moderní zázemí s novým vybavením a technologiemi odpovídajícími 21. století, budoucí vozovna Hloubětín bude navíc energeticky úsporná a šetrnější pro životní prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Mám velkou radost, že po fázi bourání a odklízení sutin se můžeme pustit do výstavby nové vozovny Hloubětín. První etapu, energocentrum a měnírnu, budeme stavět zhruba 300 dnů. Rádi bychom je zprovoznili do konce letních prázdnin 2021 a hned na to navázali zahájením stavby samotné deponovací haly pro tramvaje. V současnosti připravujeme veřejnou zakázku na zhotovitele zbylých etap, tedy nové deponovací haly a přestavby zbytku areálu. Chystáme se ji vypsat na začátku příštího roku. Dokončení celé stavby a zprovoznění nové vozovny Hloubětín plánujeme na konec roku 2022,“ doplnil předseda DPP Petr Witowski.

Nové energocentrum a měnírna po svém zprovoznění nahradí současné dosluhující technologické zařízení, které je umístěno v přístavku zbourané deponovací haly. Původní řešení, kdy staré energocentrum bylo stavebně spojeno se samotnou deponovací halou, se ukázalo jako nevyhovující a omezující při jakékoliv budoucí stavební úpravě haly nebo energocentra.

V připravované vozovně Hloubětín bude energocentrum, měnírna, trafostanice a rozvodna v samostatném objektu, stavebně nezávislém na zbytku vozovny, což zjednoduší jakékoliv opravy, rekonstrukce nebo rozšíření v budoucnu. Budované energocentrum bude teplem zásobovat veškeré provozy ve vozovně Hloubětín, měnírna pak napájet přilehlou tramvajovou trať.

Projekt nové vozovny Hloubětín je v přípravě od roku 2016. V roce 2017 DPP získal na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí, o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny.

Ta měla unikátní odlehčenou konstrukci střechy, kterou tvořilo 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu.

Procházka hloubětínskou vozovnou před ostřelem její střechy

Tato neobvyklá konstrukce v posledních letech dosluhovala, na vině bylo nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Odstřel střešní konstrukce původní deponovací haly pro tramvaje DPP úspěšně provedl loni 24. srpna a do letošního března v areálu prováděl bourací a odklízecí práce. Loni v dubnu bylo získáno pravomocné stavební povolení pro první etapu stavby nové vozovny Hloubětín a letos také pro všechny ostatní etapy výstavby.


Autor: Jan Puci

Lávka je opravena a opět slouží chodcům i cyklistům

Včera ve 14:01

Lávka vedoucí od stanice metra Hůrka do Centrálního parku Prahy 13 prošla rekonstrukcí a opět slouží chodcům i cyklistům.

Pětkou zdravě a udržitelně

Včera v 09:29

Praha 5 se připojuje k dvacátému ročníku Evropského týdne mobility jehož sloganem je Cestovat zdravě = cestovat udržitelně. Debatovat o aktivní mobilitě – tedy o tom jaké výhody přináší pro naše tělesné a duševní zdraví a pohodu můžete dnes v 16 hodin v Parku...

Rada rozhodla o výběru zhotovitele P+R Nové Butovice

16. září 2021 v 07:50

Rada hl. m. Prahy rozhodla o výběru dodavatele stavby P+R záchytného parkoviště Nové Butovice. Jedná se výstavbu vícepodlažního parkovacího objektu z poloviny určeného rezidentům a z poloviny určeného jako P+R záchytné parkoviště o celkové kapacitě...

Rekonstrukce Žalovské ulice

10. září 2021 v 11:51

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 20. září rekonstrukci Žalovské ulice v úseku ulic Drahanská – Čimická. Stavební práce by měly skončit 30. listopadu.

Ve čtvrtek bude uzavřen Bubenečský tunel

7. září 2021 ve 21:07

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude Bubenečský tunel od 9. září od 23 hodin do 10. září do 5 hodin uzavřen.

Úprava dopravy kvůli opravě v Národní

6. září 2021 ve 21:03

Z důvodu usnadnění průjezdu vozidel centrem Prahy a ve snaze vyhnout se případným problémům v dopravě byla ve spolupráci s městskou částí Praha 1 od pondělí 6. září upravena organizace dopravy v okolí ulice Národní v souvislosti s opravou mostu. Opatření potrvá podle předpokladů do 14. listopadu...

Uzavření tunelu Mrázovka od 7. září

6. září 2021 ve 20:57

Od 7. do 8. září od 23 hodin do 5 hodin bude uzavřen západní tunelový tubus A (směr Barrandovský most) a druhý tubus bude jednosměrný s původním směrem provozu.

Další články
Nahoru