Dnes Úterý - polojasno 29°C
Zítra Středa - obcasny-dest 17°C
Úterý 11. 5. 2021
Svátek má Svatava
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Po sedmdesáti letech začala v Praze vznikat tramvajová vozovna, předchůdkyně s unikátní střechou šla k zemi
Staveniště nové vozovny v Hloubětíně. Foto: Daniel Šabík / DPP

Po sedmdesáti letech začala v Praze vznikat tramvajová vozovna, předchůdkyně s unikátní střechou šla k zemi

V metropoli začala výstavba nové tramvajové vozovny v Hloubětíně. V první etapě postaví pražský dopravní podnik (DPP) samostatně stojící energocentrum a měnírnu, které budou areál vozovny a přilehlou tramvajovou trať zásobovat teplem a elektrickou energií, a nahradí stávající dosluhující zařízení. Stavba potrvá zhruba 10 měsíců. V navazující druhé etapě vyroste hala pro tramvaje. 

„Bourací a odklízecí práce staré deponovací haly máme za sebou. Teď máme před sebou pozitivnější kroky: stavbu energocentra a následně i celé nové haly včetně přestavby areálu. Jsem rád, že po zhruba sedmdesáti letech vznikne v Praze nová vozovna. Tramvajová síť v Praze patří mezi nejrozsáhlejší na světě, moderní vozovnu si zaslouží. Pražská MHD dostane moderní zázemí s novým vybavením a technologiemi odpovídajícími 21. století, budoucí vozovna Hloubětín bude navíc energeticky úsporná a šetrnější pro životní prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Mám velkou radost, že po fázi bourání a odklízení sutin se můžeme pustit do výstavby nové vozovny Hloubětín. První etapu, energocentrum a měnírnu, budeme stavět zhruba 300 dnů. Rádi bychom je zprovoznili do konce letních prázdnin 2021 a hned na to navázali zahájením stavby samotné deponovací haly pro tramvaje. V současnosti připravujeme veřejnou zakázku na zhotovitele zbylých etap, tedy nové deponovací haly a přestavby zbytku areálu. Chystáme se ji vypsat na začátku příštího roku. Dokončení celé stavby a zprovoznění nové vozovny Hloubětín plánujeme na konec roku 2022,“ doplnil předseda DPP Petr Witowski.

Nové energocentrum a měnírna po svém zprovoznění nahradí současné dosluhující technologické zařízení, které je umístěno v přístavku zbourané deponovací haly. Původní řešení, kdy staré energocentrum bylo stavebně spojeno se samotnou deponovací halou, se ukázalo jako nevyhovující a omezující při jakékoliv budoucí stavební úpravě haly nebo energocentra.

V připravované vozovně Hloubětín bude energocentrum, měnírna, trafostanice a rozvodna v samostatném objektu, stavebně nezávislém na zbytku vozovny, což zjednoduší jakékoliv opravy, rekonstrukce nebo rozšíření v budoucnu. Budované energocentrum bude teplem zásobovat veškeré provozy ve vozovně Hloubětín, měnírna pak napájet přilehlou tramvajovou trať.

Projekt nové vozovny Hloubětín je v přípravě od roku 2016. V roce 2017 DPP získal na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí, o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny.

Ta měla unikátní odlehčenou konstrukci střechy, kterou tvořilo 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu.

Procházka hloubětínskou vozovnou před ostřelem její střechy

Tato neobvyklá konstrukce v posledních letech dosluhovala, na vině bylo nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Odstřel střešní konstrukce původní deponovací haly pro tramvaje DPP úspěšně provedl loni 24. srpna a do letošního března v areálu prováděl bourací a odklízecí práce. Loni v dubnu bylo získáno pravomocné stavební povolení pro první etapu stavby nové vozovny Hloubětín a letos také pro všechny ostatní etapy výstavby.


Anketa k řešení dopravy a mobility v Praze 13

Včera v 19:17

Praha 13 se před časem obrátila na obyvatele a požádala o vyplnění krátkého dotazníku, týkajícího se pohybu po městské části, dopravy nebo parkování.

Tunelem Mrázovka neprojedete ze středy na čtvrtek v noci

Včera v 18:19

Z důvodu kontroly technologie a čištění kamer bude tunel Mrázovka od středy 12. května od 23 hodin do čtvrtka 13. května do 5 hodin uzavřen.

Most v ulici Za Černým mostem bude neprůjezdný

6. května 2021 v 15:07

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v úterý18. května rekonstrukci mostu, který vede přes železniční trať a převádí ulici Za Černým mostem, která se dále napojuje přes komunikaci Cíglerova na Pražský okruh (Poděbradská/Chlumecká).

V noci ze čtvrtka na pátek neprojedete Brusnickým a Dejvickým tunelem

4. května 2021 ve 14:03

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od čtvrtka 6. května od 23 hodin do pátku 7. května do 5 hodin.

V noci ze středy na čtvrtek neprojedete Strahovským tunelem

3. května 2021 ve 13:59

Z důvodu pravidelné údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunelu od středy 5. května od 23 hodin do čtvrtka 6. května do 5 hodin uzavřen.

Patočkovu ve směru do centra uzavřou opravy

1. května 2021 v 09:03

Technická správa komunikací (TSK) zahájí 10. května souvislou údržbu ulice Patočkova ve směru do centra, v úseku ulic Bělohorská a Pod Královkou.

Pro nový tunel do Berouna hledá Správa železnic zpracovatele dokumentace

29. dubna 2021 ve 12:42

Správa železnic vyhlásila opakované výběrové řízení na zhotovení aktualizace dokumentace pro územní řízení stavby nové trati mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. Její součástí bude přibližně 24 kilometrů dlouhý tunel.

Další články
Nahoru