
Po sedmdesáti letech začala v Praze vznikat tramvajová vozovna, předchůdkyně s unikátní střechou šla k zemi
6. listopadu 2020 12:40
„Bourací a odklízecí práce staré deponovací haly máme za sebou. Teď máme před sebou pozitivnější kroky: stavbu energocentra a následně i celé nové haly včetně přestavby areálu. Jsem rád, že po zhruba sedmdesáti letech vznikne v Praze nová vozovna. Tramvajová síť v Praze patří mezi nejrozsáhlejší na světě, moderní vozovnu si zaslouží. Pražská MHD dostane moderní zázemí s novým vybavením a technologiemi odpovídajícími 21. století, budoucí vozovna Hloubětín bude navíc energeticky úsporná a šetrnější pro životní prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).
„Mám velkou radost, že po fázi bourání a odklízení sutin se můžeme pustit do výstavby nové vozovny Hloubětín. První etapu, energocentrum a měnírnu, budeme stavět zhruba 300 dnů. Rádi bychom je zprovoznili do konce letních prázdnin 2021 a hned na to navázali zahájením stavby samotné deponovací haly pro tramvaje. V současnosti připravujeme veřejnou zakázku na zhotovitele zbylých etap, tedy nové deponovací haly a přestavby zbytku areálu. Chystáme se ji vypsat na začátku příštího roku. Dokončení celé stavby a zprovoznění nové vozovny Hloubětín plánujeme na konec roku 2022,“ doplnil předseda DPP Petr Witowski.

Čtěte také:
Nejstarší pražská vozovna pamatuje vládu císaře
V připravované vozovně Hloubětín bude energocentrum, měnírna, trafostanice a rozvodna v samostatném objektu, stavebně nezávislém na zbytku vozovny, což zjednoduší jakékoliv opravy, rekonstrukce nebo rozšíření v budoucnu. Budované energocentrum bude teplem zásobovat veškeré provozy ve vozovně Hloubětín, měnírna pak napájet přilehlou tramvajovou trať.
Projekt nové vozovny Hloubětín je v přípravě od roku 2016. V roce 2017 DPP získal na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí, o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny.
Ta měla unikátní odlehčenou konstrukci střechy, kterou tvořilo 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu.
Tato neobvyklá konstrukce v posledních letech dosluhovala, na vině bylo nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.Odstřel střešní konstrukce původní deponovací haly pro tramvaje DPP úspěšně provedl loni 24. srpna a do letošního března v areálu prováděl bourací a odklízecí práce. Loni v dubnu bylo získáno pravomocné stavební povolení pro první etapu stavby nové vozovny Hloubětín a letos také pro všechny ostatní etapy výstavby.