Dnes Úterý - mlha 2°C
Zítra Středa - oblacno 6°C
Úterý 2. 3. 2021
Svátek má Anežka
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Po sedmdesáti letech začala v Praze vznikat tramvajová vozovna, předchůdkyně s unikátní střechou šla k zemi
Staveniště nové vozovny v Hloubětíně. Foto: Daniel Šabík / DPP

Po sedmdesáti letech začala v Praze vznikat tramvajová vozovna, předchůdkyně s unikátní střechou šla k zemi

V metropoli začala výstavba nové tramvajové vozovny v Hloubětíně. V první etapě postaví pražský dopravní podnik (DPP) samostatně stojící energocentrum a měnírnu, které budou areál vozovny a přilehlou tramvajovou trať zásobovat teplem a elektrickou energií, a nahradí stávající dosluhující zařízení. Stavba potrvá zhruba 10 měsíců. V navazující druhé etapě vyroste hala pro tramvaje. 

„Bourací a odklízecí práce staré deponovací haly máme za sebou. Teď máme před sebou pozitivnější kroky: stavbu energocentra a následně i celé nové haly včetně přestavby areálu. Jsem rád, že po zhruba sedmdesáti letech vznikne v Praze nová vozovna. Tramvajová síť v Praze patří mezi nejrozsáhlejší na světě, moderní vozovnu si zaslouží. Pražská MHD dostane moderní zázemí s novým vybavením a technologiemi odpovídajícími 21. století, budoucí vozovna Hloubětín bude navíc energeticky úsporná a šetrnější pro životní prostředí,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě).

„Mám velkou radost, že po fázi bourání a odklízení sutin se můžeme pustit do výstavby nové vozovny Hloubětín. První etapu, energocentrum a měnírnu, budeme stavět zhruba 300 dnů. Rádi bychom je zprovoznili do konce letních prázdnin 2021 a hned na to navázali zahájením stavby samotné deponovací haly pro tramvaje. V současnosti připravujeme veřejnou zakázku na zhotovitele zbylých etap, tedy nové deponovací haly a přestavby zbytku areálu. Chystáme se ji vypsat na začátku příštího roku. Dokončení celé stavby a zprovoznění nové vozovny Hloubětín plánujeme na konec roku 2022,“ doplnil předseda DPP Petr Witowski.

Nové energocentrum a měnírna po svém zprovoznění nahradí současné dosluhující technologické zařízení, které je umístěno v přístavku zbourané deponovací haly. Původní řešení, kdy staré energocentrum bylo stavebně spojeno se samotnou deponovací halou, se ukázalo jako nevyhovující a omezující při jakékoliv budoucí stavební úpravě haly nebo energocentra.

V připravované vozovně Hloubětín bude energocentrum, měnírna, trafostanice a rozvodna v samostatném objektu, stavebně nezávislém na zbytku vozovny, což zjednoduší jakékoliv opravy, rekonstrukce nebo rozšíření v budoucnu. Budované energocentrum bude teplem zásobovat veškeré provozy ve vozovně Hloubětín, měnírna pak napájet přilehlou tramvajovou trať.

Projekt nové vozovny Hloubětín je v přípravě od roku 2016. V roce 2017 DPP získal na novou stavbu kladné stanovisko vlivu na životní prostředí, o rok později územní rozhodnutí a povolení k demolici staré vozovny.

Ta měla unikátní odlehčenou konstrukci střechy, kterou tvořilo 65 železobetonových monolitických skořepin navržených po sovětském vzoru z důvodu nedostatku oceli v tehdejším Československu.

Procházka hloubětínskou vozovnou před ostřelem její střechy

Tato neobvyklá konstrukce v posledních letech dosluhovala, na vině bylo nedodržení technologií při stavbě. Tloušťka betonové konstrukce byla v projektu navržena pouze pět centimetrů, přičemž podle současných technických norem by již takováto konstrukce nesměla být navržena.

Odstřel střešní konstrukce původní deponovací haly pro tramvaje DPP úspěšně provedl loni 24. srpna a do letošního března v areálu prováděl bourací a odklízecí práce. Loni v dubnu bylo získáno pravomocné stavební povolení pro první etapu stavby nové vozovny Hloubětín a letos také pro všechny ostatní etapy výstavby.


Křižovatku ulic Karlická x Pod Klapicí čeká rekonstrukce

Dnes v 11:14

Technická správa komunikací začne v pondělí 8. března v okolí Karlické ulice s přípravnými pracemi pro stavbu a její objízdnou trasu v Radotíně. Hlavní práce na stavbě začínají od 15. března a skončit by měly začátkem srpna 2022.

Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický budou uzavřeny

Včera ve 13:01

Z důvodu údržby technologie a čištění kamer bude Strahovský tunel uzavřen od středy 3. března od 23 hodin do čtvrtka 4. března do 5 hodin.

Křižovatka Suchdolské a Kamýcké je v provozu

Včera v 11:48

Od pondělí 1. března je křižovatka Suchdolské a Kamýcké ulice opět v obousměrném provozu. Do Suchdolské se vrátily i autobusy linky 147 ve směru do centra.

Tunelovým komplexem Blanka od čtvrtka v noci neprojedete

25. února 2021 ve 13:09

Uzavření tunelového komplexu Blanka je plánováno od čtvrtka 25. února od 23 hodin do pátku 26. února do 5 hodin.

Výluka tramvají Malostranská – Chotkovy sady prodloužena

25. února 2021 v 11:27

V Chotkově ulici se opravuje trať, kolem Jeleního příkopu nejezdí tramvaje, výluka bude prodloužena do 5. března.

V pražské MHD se změní hlášení o povinnosti mít zakrytý nos a ústa

23. února 2021 v 15:17

Pražský dopravní podnik (DPP) upraví hlášení o povinnosti mít v MHD zakrytý nos a ústa. Učiní tak kvůli vládnímu nařízení nosit respirátor, nanoroušku či dvě chirurgické roušky přes sebe. Hlášení začne vysílat od čtvrtka 25. února. Na dotaz ČTK to dnes uvedla mluvčí DPP Aneta Řehková. Dosud mohli...

Po zimní přestávce začíná rekonstrukce mostu ve Švehlově ulici

22. února 2021 v 16:50

Technická správa komunikací začne v pondělí 1. března s pracemi na rekonstrukci mostu, který převádí ulici Švehlova přes Měcholupský potok.

Od března budou pokračovat stavební práce na Chodovské

21. února 2021 v 07:35

Technická správa komunikací (TSK) zahájí v pondělí 1. března další práce na ulici Chodovská, které byly přerušeny zimní přestávkou. Stavba potrvá do 15. června. 

Další články
Nahoru