Dnes Úterý - jasno 2°C
Zítra Středa - oblacno 1°C
Úterý 18. 1. 2022
Svátek má Vladislav
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Po šedesáti letech první trolejbus v majetku pražského dopravního podniku začal jezdit s cestujícími
Trolejbus z Plzně je už v pražských barvách. Foto(2x): Ondřej Volf / DPP

Po šedesáti letech první trolejbus v majetku pražského dopravního podniku začal jezdit s cestujícími

První vlastní trolejbus pražského dopravního podniku (DPP) po šesti desítkách let, vůz ŠKODA 24 Tr Irisbus evidenčního čísla 9508, byl v sobotu 15. srpna poprvé nasazen do provozu pražské MHD na lince 58 mezi Palmovkou a Letňany.

Vůz je přelakován do tradičních pražských barev, tedy je opatřen červenobílým nátěrem. Vozidlo bude sloužit primárně ke školení řidičů a technického personálu, a dále k pokračování různých testů na drážní infrastruktuře, jejichž výsledky slouží k přípravě plánované elektrifikace vybraných autobusových linek. Každou sobotu odpoledne bude také nasazován v hodinových intervalech na linku 58.

trolejbus-clanek Trolejbus ŠKODA 24 Tr Irisbus zakoupil DPP letos v květnu od Plzeňských městských dopravních podniků (PMDP). Vůz vyrobila ŠKODA ELECTRIC v roce 2005 a PMDP jej doposud provozoval pod evidenčním číslem 500.

DPP jej převezl do Prahy 21. května a následně v hostivařských dílnách na vozidle provedl nezbytnou údržbu, předepsané revize, upravil původní plzeňské zelenobílé provedení vozidla na tradiční pražské červenobílé a vybavil jej standardním pražským odbavovacím a informačním systémem.

Trolejbus se na trolejbusové dráze mimo areál DPP poprvé objevil 27. července, kdy v rámci nezbytných příprav na zařazení do provozu úspěšně absolvoval technickobezpečnostní zkoušku, které předcházela nezbytná technická prohlídka.

„Nákup tohoto trolejbusu, který lze charakterizovat spíše jako služební a výcvikové vozidlo, je dalším logickým krokem v rámci přípravy elektrifikace vybraných autobusových linek. Na rozdíl od ostatních trolejbusů, které byly dosud testovány na lince 58, je ŠKODA 24 Tr pro jízdu mimo trolejové vedení vybavena pomocným dieselovým hnacím agregátem. Vozidlo tedy nemá trakční baterie, což je však výhodou pro účely školení řidičů a technického personálu, neboť lze zajistit plnou deaktivaci vysokonapěťové části vozidlové elektroinstalace. Kromě výuky a výcviku bude trolejbus sloužit k pokračování testů na drážní infrastruktuře a dalším technologickým účelům, například odstraňování případné námrazy na trolejích,“ uvedl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Od 15. srpna včetně ŠKODA 24 Tr také každé sobotní odpoledne jezdí v hodinových intervalech na lince 58 z Palmovky přes Prosek do Letňan a zpět. Nasazování vozidla na linku 58 v následujících měsících bude závislé na postupu prací na rekonstrukci kanalizace a vozovky v Prosecké ulici.

Historicky poslední dodávku 35 trolejbusů Škoda 8 Tr (typové označení Škoda 8 Tr 9 a Škoda 8 Tr 10) zrealizoval DPP v roce 1960. Po dvanácti letech, v noci z 15. na 16. října 1972, skončil v Praze trolejbusový provoz. DPP jej opět obnovil 15. října 2017 na první trati v Prosecké ulici, symbolicky 45 let po ukončení trolejbusového provozu na území hlavního města.

Nová trolejbusová trať mezi terminály Palmovka a Letňany má pět kilometrů, přičemž trolejbusové vedení bylo vybudováno v délce 1,6 kilometru od Palmovky po konec stoupání v Prosecké ulici. Po prvotních zkouškách a nepravidelném provozu bez i s cestujícími zde vznikla od 1. července 2018 pravidelná linka 58, která doplňuje souběžnou autobusovou linku 140 vedoucí dále do Čakovic a Miškovic. Ta byla jako první zařazena do projektu elektrifikace vybraných autobusových linek v Praze.

Na nové trolejbusové trati DPP za uplynulé tři roky otestoval čtyři různé trolejbusy od všech tři společností vyrábějících tato vozidla v České republice. Prvním byl od října 2017 vůz SOR TNB 12 (Accumario) ev. č. 9505, pak následovaly Škoda 30Tr (SOR) ev. č. 9506 a Škoda 27Tr (Solaris) ev. č. 9000, a jako poslední Ekova Electron 12T ev. č. 9507, který na lince 58 jezdil do 15. března letošního roku.

DPP v současnosti připravuje realizaci projektů elektrifikace autobusových linek 140 a 119 systémem dynamického nabíjení. Pro linku 119 plánuje nakoupit 20 velkokapacitních tříčlánkových až 25 metrů dlouhých bateriových trolejbusů a pro linku 140 celkem 15 kloubových 18 metrů dlouhých bateriových trolejbusů. Oba tendry na nákup vozidel by měly být vypsány ještě v letošním roce.

Zahájení provozu nových trolejbusů na obou linkách DPP předpokládá na přelomu let 2022 a 2023. V souladu se schválenou koncepcí zavádění alternativních pohonů v rámci pražské autobusové MHD jsou v úvodní fázi přípravy projekty elektrifikace dalších linek, a to 131, 137, 176 a 191.


Autor: Jan Puci

Rekonstrukce křižovatky na náměstí Osvoboditelů

Včera ve 14:31

Od 20. ledna začne další etapa prací na rekonstrukci křižovatky na náměstí Osvoboditelů v Radotíně.

Portlík: Praha 9 je pro rozvoj trolejbusových linek

11. ledna 2022 v 18:20

Pražský dopravní podnik včera v Letňanech zahájil výstavbu infrastruktury pro první regulérní trolejbusovou linku od roku 1954. Stavební práce na elektrifikaci autobusové linky 140 Palmovka – Miškovice potrvají 10 měsíců, uvedení linky 58 do zkušebního provozu se předpokládá v průběhu letošního...

Oprava opěrné zdi v Komořanské pokračuje

7. ledna 2022 v 07:16

Technická správa komunikací (TSK) naváže na již provedené práce v minulém roce podél Komořanské a začne od pondělí 10. ledna s druhou a třetí etapou stavby. 

Další články
Nahoru