Dnes Sobota - obcasny-dest 9°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 6°C
Sobota 25. 1. 2025
Svátek má Miloš
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Po opravě v hangárech u Prahy letěly Albatrosy do Afriky po vlastní ose
Přelet strojů L-39ZA Albatros do Afriky. Foto: se souhlasem AERO

Po opravě v hangárech u Prahy letěly Albatrosy do Afriky po vlastní ose

Po dvou letech generálních oprav se vydaly z Aera Vodochody do Nigérie tři stroje L-39ZA Albatros, které na domovskou základnu v Kano letěly po vlastní ose. Tento způsob dodání letounů zákazníkovi je poměrně unikátní, přelet byl navíc náročný i kvůli dlouhé vzdálenosti a těžkým klimatickým podmínkám. Informoval o tom mediální zástupce českého výrobce letadel Lukáš Klapil.

Testovacím pilotům Aera – Vladimíru Továrkovi, Vytautasi Poželovi a Radovanovi Cingelovi – trvala 5000 kilometrů dlouhá cesta z Vodochod nedaleko Prahy do nigérijského Kano čtyři dny, kdy každý z pilotů strávil ve vzduchu 13 hodin. Mezipřistání proběhla v Dijonu (Francie), Valencii (Španělsko), Ghardaie (Alžírsko), Tamanrassetu (Alžírsko) a Agadezu (Niger). 

„Standardní je, že se letouny dopravují k zákazníkovi v rozebraném stavu. Po opětovném sestavení přijedou na místo naši piloti, provedou cvičný zálet letounů a následně předávací let se zástupcem zákazníka. Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit,“ řekl Vladan Resner, Regional Sales Director společnosti AERO, odpovědný za tento projekt.

„Je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu, jako doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách či zajistit bezpečnost posádky během mezipřistání. To vše vyžaduje dokonalou součinnost celého týmu odborníků,“ dodal. 

Náročnost a nevyzpytatelnost přeletu trefně komentoval také jeden z jeho přímých účastníků. „Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi,“ uvedl Vladimír Továrek, testovací pilot Aera Vodochody. 

Letadla Nigerijské armády se do České republiky dostala v červenci 2020, kdy je z domovské základny v Kano vyzvedl transportní letoun Antonov An-124 a přepravil je na letiště v Pardubicích.

Následně na nich v hangárech započaly práce v rámci generálních oprav a modernizací. Nigérijské letouny jsou nově vybaveny systémem EFIS, který v pilotní kabině digitálně zobrazuje letové informace a také head-up displejem. Díky těmto vylepšením mohou piloti cvičit v plně digitálním kokpitu předtím, než se posadí do kokpitu stíhacích letounů JF-17. 

Nigérie je za poslední roky již pátým zahraničním zákazníkem, který se rozhodl pro generální opravu a celkovou modernizaci starších typů letadel L-39 Albatros.


Autor: Karel Netolický

Adaptační skupiny v Praze 7

24. března 2022 v 19:55

Praha 7 tento týden otevřela čtyři adaptační skupiny při základních a mateřských školách, do kterých nyní dochází 60 ukrajinských dětí. Další skupiny jsou v přípravě.

Spojené síly pro Prahu obsadí dva placené posty předsedů výborů

1. listopadu 2018 ve 21:31

Spojené síly pro Prahu (TOP 09, STAN a KDU-ČSL) obsadí v nově vzniklé koalici s Piráty a Prahou Sobě posty předsedů magistrátních výborů pro dopravu a kulturu. O dalších personáliích zástupci koalice vyjednávají. Na dotaz ČTK to řekl lídr Spojených sil a předseda TOP 09 Jiří...

Na koalici v Letňanech se domluvily ODS, ANO, ODA a TOP 09

1. listopadu 2018 ve 21:24

Na koalici v Praze 18 se domluvili zástupci ODS a Svobodných, ANO, ODA, TOP 09 a jeden nezávislý zastupitel.

Další články
Nahoru