Po opravě v hangárech u Prahy letěly Albatrosy do Afriky po vlastní ose
10. listopadu 2022 16:03
Testovacím pilotům Aera – Vladimíru Továrkovi, Vytautasi Poželovi a Radovanovi Cingelovi – trvala 5000 kilometrů dlouhá cesta z Vodochod nedaleko Prahy do nigérijského Kano čtyři dny, kdy každý z pilotů strávil ve vzduchu 13 hodin. Mezipřistání proběhla v Dijonu (Francie), Valencii (Španělsko), Ghardaie (Alžírsko), Tamanrassetu (Alžírsko) a Agadezu (Niger).
„Standardní je, že se letouny dopravují k zákazníkovi v rozebraném stavu. Po opětovném sestavení přijedou na místo naši piloti, provedou cvičný zálet letounů a následně předávací let se zástupcem zákazníka. Přelety po vlastní ose jsou organizačně daleko náročnější, především z pohledu logistiky a požadavků na koordinaci jednotlivých aktivit,“ řekl Vladan Resner, Regional Sales Director společnosti AERO, odpovědný za tento projekt.
„Je třeba vyřídit povolení k přeletu vojenských letounů nad územím všech států, ale také zajistit jejich další podporu, jako doprovodný letoun s posádkou a mechaniky, přísun paliva a kyslíku na všech zastávkách či zajistit bezpečnost posádky během mezipřistání. To vše vyžaduje dokonalou součinnost celého týmu odborníků,“ dodal.Náročnost a nevyzpytatelnost přeletu trefně komentoval také jeden z jeho přímých účastníků. „Poslední úsek cesty na letiště Kano v Nigérii se nesl ve znamení zhoršujícího se počasí, kdy letiště bylo obklopené bouřkami a samotné přistání proběhlo ve velmi silném dešti v podstatě v poslední možné chvíli. I přes tuto nepříjemnost jsme ale vše zvládli a letouny zdárně předali zákazníkovi,“ uvedl Vladimír Továrek, testovací pilot Aera Vodochody.
Letadla Nigerijské armády se do České republiky dostala v červenci 2020, kdy je z domovské základny v Kano vyzvedl transportní letoun Antonov An-124 a přepravil je na letiště v Pardubicích.
Nigérie je za poslední roky již pátým zahraničním zákazníkem, který se rozhodl pro generální opravu a celkovou modernizaci starších typů letadel L-39 Albatros.