Po letech průtahů začala výstavba úseku Pražského okruhu mezi hradeckou a brněnskou dálnicí
16. prosince 2024 19:36
Společně s novým úsekem chce ŘSD na konci roku 2027 zprovoznit i přeložku silnice I/12 Běchovice – Úvaly, jejíž stavba by měla začít v létě 2025.
„Nové propojení brněnské D1, hradecké D11 a plzeňské D5 uleví přetíženým silnicím ve východní části Prahy, zejména v oblasti Spořilova. Řidičům pomůže jak na příjezdu do Prahy, tak při průjezdu okolo metropole. Zlepší se i komfort místních obyvatel, sníží se dopravní zátěž v jejich čtvrtích. A pro řidiče bude průjezd plynulejší a bezpečnější. Půjde o odklon desítek tisíc aut denně,“ uvedl ministr Kupka. Na realizaci této stavby by měla velkou měrou přispět i Evropská unie z Programu Doprava.
Po poklepání na základní kámen stavby
Úsek uleví Štěrboholské radiále i Jižní spojce, které jsou extrémně zatížené kamionovou dopravou ve směru na severovýchod, respektive jihovýchod metropole, upozornil ministr. Nová trasa podle něj výrazně odlehčí obytným čtvrtím, jež dlouhodobě čelí vysoké intenzitě dopravy.
Podle propočtů ŘSD bude tímto úsekem jezdit v roce 2030 denně 70 000 až 80 000 aut. Nyní dosahuje průměrná intenzita dopravy na D0 zhruba 60 000 vozidel denně, z toho nákladní doprava tvoří až 40 procent.
„Všichni na tuto stavbu čekáme dlouhé roky a mám obrovskou radost, že po letech soudních a dalších třenic se podařilo získat právní moc stavebního povolení, aniž by někdo podal odvolání. Konečně se stavby dočkáme a směrem na Černý Most, ale i k D1 se nám bude jezdit nesrovnatelně lépe,“ řekl Mátl.
Součástí stavby budou dva tunely – Dubeč a Na Vysoké, dále čtyři mimoúrovňové křižovatky (MÚK), a to MÚK Dubeč, Uhříněves, Říčany a Lipany. Projekt počítá s výstavbou 19 mostů i dvou lávek pro pěší a cyklisty. Na trase bude 16 protihlukových stěn o celkové délce 7 800 metrů, přičemž zářezy by podle ŘSD měly mít hloubku minimálně šest metrů.
Nová část silničního obchvatu hlavního města podle starosty Prahy 11 Martina Sedeke (ODS) pomůže i Jižnímu městu, protože odvedení nákladní dopravy z bývalé D1 v úseku Chodov – Modletice vytvoří volnou kapacitu na této komunikaci a umožní přes plánovanou křižovatku na 3,5 kilometru vést dopravu z obcí v okolí Prahy přímo na D1 a omezit tak tranzit přes Jižní Město směrem do centra.
„Ten dnes zatěžuje na jedné straně bývalé D1 komunikace Novopetrovická, Výstavní, Mírového hnutí, jako jednu možných tranzitních tras, a Formanskou, Ke Kateřinkám, Opatovskou, jako druhou z možných tranzitních tras. Na druhé straně D1 pak ulice Ke Kunratickému lesu a Na Jelenách, kam ústí komunikace K Verneráku, Kunratická spojka a K Hrnčířům, umožňující tranzit přes Jižní Město na této straně bývalé D1,“ sdělil Sedeke.Stavba Pražského okruhu je rozdělená do 11 úseků, v provozu je jich sedm. První se otevřel v roce 1983. Naposledy se okruh rozšířil v roce 2010, kdy ŘSD zprovoznilo část od D1 k Barrandovu. Až bude vnější okruh kolem Prahy hotový, měl by měřit 83 kilometrů.