Plečnikova alej u Pražského hradu má stavební povolení, financování zatím není vyřešeno
27. dubna 2021 17:07
Ulice U Prašného mostu, procházející kordonem severních bastionů historického barokního opevnění Prahy, vznikla na přelomu 19. a 20. století při stavbě areálu vojenské školy.
V letech 1910 až 1913 tudy vedla tramvajová trať do střešovické vozovny. Jednalo se o nejprudší úsek v Praze se sklonem až 10,8 procenta.
Za první republiky byla ulice zakomponována jako významná kompoziční osa nástupu na Pražský hrad od severu do regulačních plánů, na nichž se podílel i slovinský architekt Josip Plečnik.
Chůze po chodníku může být o zdraví
Současný stav tomuto urbanistickému a kompozičnímu významu neodpovídá. Severní slepý úsek ulice se stal parkovištěm pro návštěvníky Hradu, jsou zde špatné chodníky, celkově vypadá místo na dohled od prezidentského sídla neutěšeně a nijak neláká k návštěvě.
Ačkoli se o revitalizaci ulice hovoří už od přelomu tisíciletí, v posledních letech se snaží dovést projekt k realizaci Praha 6. Ta měla slíbeno, že jako kompenzaci za výstavbu Blanky bude hlavní město investovat do rekonstrukce míst v blízkosti Pražského hradu.
Skutečně došlo k opravě Písecké brány i ke zmíněné revitalizaci parku Marie Terezie. Nicméně na ulici U Prašného mostu zatím nedošlo.
Městská část přitom vytvořila projektovou dokumentaci, získáno bylo už pravomocné stavební povolení. Dle dřívějších dohod by si měl projekt převzít a zrealizovat magistrát. Náklady byly před pár lety odhadovány na 16 milionů korun. Podle současných propočtů by to mohl být téměř dvojnásobek.
Pohled od jihu
Zvažuje se totiž, že budou v rámci realizace provedeny investice do úpravy trati v Jelení ulici. Rovněž se k projektu přidalo i dořešení kaskády retenčních hrázek, ve vazbě na odvodnění extrémních srážek, jako opatření proti zaplavení tunelového komplexu. To vše zvýšilo odhad ceny na třicet milionů korun.
Podle radní Prahy 6 pro strategický rozvoj a památkovou péči Evy Smutné (za TOP 09) by vklad městské části do projektu měl být pět milionů korun, které byly z balíku financí na úpravy okolí stavby Blanky vyčleněny metropolí právě na toto místo a doposud nebyly městem vynaloženy.
„Praha 6 toho na projektu hodně odpracovala, vedli jsme jednání s Pražským hradem, památkáři, Ministerstvem obrany, magistrátem, správou pražských komunikací, dopravním podnikem a dalšími zainteresovanými stranami. Projekt je kompletně připraven k realizaci. Škoda, že k ní zatím nedošlo. Není na co čekat, místo si úpravy zaslouží,“ sdělila. Představou Prahy 6 bylo, že alej pojmenovaná po Plečnikovy vznikne do začátku příštího roku, kdy se bude připomínat 150 let od narození významného architekta.
Podle radní byl od začátku vedena jednání se slovinskou ambasádou, která do nově vzniklé Plečnikovy aleje nabídla umístit, jako dar, půltunový kandelábr z jeho dílny.
Jižní konec ulice U Prašného mostu
Na dotazy k projektu reagoval za vedení metropole stručně jen náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). „Projekt má momentálně pravomocné stavební povolení. Konkrétní podoba realizace je momentálně předmětem jednání s městskou částí,“ sdělil. Víc to nekomentoval.
Podle jiného zdroje z magistrátu by soutěž na výběr zhotovitele projektové dokumentace měla být vypsaná do konce června a ukončena na podzim. Hlavní město však bude muset v následujících měsících vyřešit samotné financování projektu.
Jak vypadá projekt Plečnikovy aleje?
V navrhované úpravě ulice U Prašného mostu se uplatňují tři hlavní témata. Prvním je připomenutí původního barokního bastionového opevnění Mariánských hradeb, které vzniku ulice předcházelo.
Tento motiv je reprezentován „symbolickou bránou“ v místě průniku ulice někdejší linií eskarpy bastionu č. XIV zhruba v dolní čtvrtině ulice. V návrhu řešení objektu „symbolické brány“ je průběh hradeb znázorněn pásem velkoplošné betonové dlažby s nápisem, přetínající ulici přes celou šířku uličního prostoru a symbolizující vstup do prostoru původní barokní pevnosti, jejíž opevnění vymezovalo historickou Prahu. V tomto místě byla počátkem 20. století také brána pro výběr daní z dovážených potravin.
Druhým tématem je připomenutí osobnosti architekta Jože Plečnika a jeho významu pro oblast Pražského hradu. Bude připomenuta jednak pojmenováním místa jako Plečnikova alej a dále reprezentována kandelábrem, který je umístěn v jižní části ulice v průsečíku os ulice U Prašného mostu a nástupu k Hradu.
Třetím a posledním tématem je připomenutí historické tramvajové trati, která vedla tímto prostorem. Je reprezentována fragmentem tramvajových kolejí a deskou s nápisem v severní části uličního prostoru.
Povrchy komunikačních ploch jsou architekty navrženy převážně v klasických materiálech. Ulice zůstává členěna na střední část (původní vozovka) s typickou dlažbou žulovými kostkami. Chodníky jsou v projektu odděleny žulovými pražskými obrubníky s nízkým nášlapem a dlážděny dvěma odstíny šedé vápencové mozaiky.Chodníky by byly doplněny krytými pískovcovými deskami na sezení. V ulici se po úpravě počítá s historickými svítidly a výsadbou dvojité aleje okrasných třešní v prostoru současných chodníků, takže by zůstal zachován průhled alejí na siluetu Pražského hradu a chrám sv. Víta.
Podél západní strany ulice bude ve stávajícím zeleném pásu vybudována kaskáda retenčních hrázek, které zachytí přívalové vody a zpomalí jejich odtok. Tyto vody budou zároveň využívány zalévání v Plečnikově aleji.
V souvislosti s úpravou a novou funkcí ulice je počítáno i s úpravou dopravního režimu nebo přestavbou stávající křižovatky Mariánské hradby – Jelení vs. U Prašného mostu.