dnes
Sobota - zatazeno
4°C
zítra
Neděle - prehanky-snih
3°C
pozítří
Pondělí - snih
2°C
Na některých úsecích Vltavy v Praze bude omezena plavba rychlých člunů
V úseku Vltavy pod Vyšehradem bude plavba rychlých člunů povolena. Foto: Jan Puci

Na některých úsecích Vltavy v Praze bude omezena plavba rychlých člunů

Státní plavební správa omezí v Praze na Vltavě jízdu rychlých člunů. Vzniknou dva úseky, kde budou muset řidiči motorových člunů přes léto výrazně snížit rychlost. Opatření, které má všeobecně zvýšit bezpečnost, bude platit během letní sezóny vždy od 1. dubna do října, kdy je na řece nejvíce lidí, uvedla ředitelka Státní plavební správy Klára Němcová.

Omezení má fakticky zakázat jízdu motorových lodí ve skluzu, tedy rychlou jízdu, kdy loď po hladině klouže, a nařizuje jízdu v takzvaném výtlačném režimu, kdy je příď lodi ponořená ve vodě. Na rozdíl od měření rychlosti na silnicích je totiž náročné změřit rychlost projíždějící lodě.

Uvedené opatření tak funguje jako nejefektivnější prvek regulace. „Bude se moci plout ve výtlačném režimu, kdy nedochází ke vzniku škodlivého vlnobití a kdy je rychlost plavidel snížena," uvedla Němcová.

Na bezohlednou jízdu řidičů motorových člunů si v minulosti stěžovaly zejména sportovní svazy včetně Českého olympijského výboru. Naopak proti omezení vystoupily na přelomu loňského a letošního roku zástupci výrobců a prodejců lodí.

První z připravovaných zón s rychlostním omezením začíná od plavební komory Praha – Štvanice a končí u železničního mostu na Výtoni. Od Výtoně pak bude asi kilometrový úsek bez rychlostního omezení a od Stadionu vodních sportů na Císařské louce až po Barrandovský most bude vyznačený druhý úsek s pomalou plavbou. Výsledná podoba nařízení je podle Němcové kompromisem mezi oběma názorovými skupinami. Například ČOV navrhoval zónu prodloužit až k jezu v Modřanech.

Anketa

Bylo podle vás nutné zavádět v Praze omezení pro rychlé čluny na Vltavě?

89.2%
(89.2%)
10.8%
(10.8%)
Podle dřívějšího vyjádření Asociace lodního průmyslu ale bude mít rychlostní omezení pro řadu majitelů lodí prakticky totožný dopad jako úplný zákaz plavby. „Moderní rekreační lodě jsou konstruovány pro plavbu ve skluzu, mají širokou plochou záď, a zejména lehčí lodě jdou do skluzu již při rychlostech okolo deseti až 15 kilometrů za hodinu. Plout ve výtlaku pro ně znamená plout rychlostí maximálně pět až osm kilometrů za hodinu, což je naprosto bezdůvodně a zbytečně pomalé," uvedla asociace.

Podle Němcové ale není cílem plavbu motorových lodí v Praze zakazovat, ale omezit rychlost na úseku, kde je to z bezpečnostních důvodů nejvhodnější. Právě úsek kolem Podolí je jedním z těch, kde jsou během slunných dní stovky veslařů a kanoistů.


Další články
Nahoru