Plány Prahy 1 v dopravě: Parkovací zóny jen pro rezidenty, zpoplatněný tranzit
3. srpna 2023 09:40
„Změny v parkovacím systému a zpoplatnění průjezdu první městskou částí jsou provázané, jedno bez druhého nepřinese kýžený efekt,“ uvedla starostka. Podle ní by měl být zpoplatněn na pravém břehu Vltavy průjezd od začátku Divadelní ulice u Národního divadla až po Platnéřskou ulici. Právě to poskytuje řidičům hojně využívanou možnost tranzitu.
Na levém břehu by se mělo podle představ radnice platit za průjezd krátkého úseku Karmelitské ulice mezi ulicemi Tržiště a Hellichova. „Tato zpoplatnění způsobí, že sice bude možné nadále bezplatně vjet do městské části, ale ne jí projíždět. A to je naším cílem,“ podotkla starostka.
Podle ní se skloňuje částka 200 korun za 24hodinové oprávnění. „To už by měla být dostatečná motivace se raději Praze 1 vyhnout a jet třeba tunely,“ uvedla s odkazem na existenci komplexu Blanka, který je součástí Městského okruhu.
Podle Radoměřské dopravní situaci v Praze 1 významným způsobem zhoršují také lidé, kteří tam přijedou třeba za zábavou nebo pracovními povinnostmi autem. Povaha současného systému, kdy lze nechat auto stát až dvě hodiny v zónách, k tomu přímo vybízí.
„Chceme se v charakteru zón vrátit do devadesátých let, kdy vznikaly. Tehdy skutečně sloužily jen rezidentům,“ řekla starostka. Výjimku by mohly tvořit například podnikatelé, kteří mají na území Prahy 1 provozovnu potřebující zásobování. „Ale pokud tu mají jen kanceláře, tak mohou přijet MHD,“ sdělila.
Na úrovni současného vedení hlavního města se přitom jako jedna z možností úprav zón diskutuje možnost, že by metropole byla jednou velkou zónou, takže Pražané by mohli parkovat všude.
„To by situaci v centru nezlepšilo, naopak. Tento systém možná lze aplikovat v okrajových částech, ale v centru nedává smysl,“ dodala starostka Prahy 1 Terezie Radoměřská.