dnes
Pondělí - zatazeno
9°C
zítra
Úterý - zatazeno
6°C
pozítří
Středa - skorojasno
4°C
Stavby, kterých se jen tak nedočkáte: tunel z Hlaváku na Smíchov a podzemní nádraží Opera
Hlavní nádraží v Praze, pod kterým by jednou mohla vzniknout stanice pro příměstské vlakové linky. Ilustrační foto: Lehotksky / Wikimedia Commons

Stavby, kterých se jen tak nedočkáte: tunel z Hlaváku na Smíchov a podzemní nádraží Opera

Kdyby na to byly peníze, tak… Mnoho obřích dopravních a dalších projektů v Praze se kvůli jejich finanční náročnosti dočká realizace až za desítky let. Nebo také nikdy. Dobrým příkladem může být podzemní nádraží Opera, ze kterého by vedly několik kilometrů dlouhé tunely na Smíchov a do Nuslí. Veřejnosti byly tyto plány představeny před pěti lety, nyní na ně sedá prach. Pojďte si je připomenout.

Praha 1 se před pěti lety rozhodla prosazovat změnu územního plánu, aby v budoucnu mohla být v hloubce 27 metrů pod hlavním nádražím postavena další železniční stanice. Dostala pracovní název Opera, protože jako jedno z možných umístění se zvažovalo zahloubení směrem k budově Státní opery Praha. Jako příklad funkčnosti tohoto typu staveb byly uváděny patrové železniční stanice v Berlíně a Petrohradu.

Ze stanice Opera by odjížděly regionální a městské železniční linky, při čemž směrem na Smíchov by trasa vedla nově vybudovanými tunely. Kudy by několikakilometrový komplex tunelů vedl? Ze stanice Opera pod horní částí Václavského náměstí, Žitnou ulicí a pod Karlovým náměstím. Zde by byla podzemní železniční stanice.

Odtud by vedl tunel směrem k Vltavě, pod kterou by se dostal v úseku mezi Jiráskovým a Palackého mostem. Na smíchovské straně by pak vedl podél řeky směrem na smíchovské nádraží, před kterým by se vlaky „vynořily“ na povrch na úrovni železničního mostu.

Kilometr tunelu až za dvě miliardy

Zdá se vám tento projekt z říše snů? Před pěti lety ho prosazovala nejen radnice Prahy 1, ale zdál se zajímavý i Českým drahám a řadě odborníků. Oceňovali především možnost zrychlení a zkvalitnění dopravy v Praze. Ministerstvo dopravy dokonce nechalo vypracovat studii tunelů.

Zároveň však bylo upozorňováno na obrovskou finanční náročnost případné realizace stavby. Kilometr tunelu by stál až dvě miliardy. Navíc ve specifickém pražském prostředí, kdy se velké dopravní stavby „daří“ tradičně prodražovat, by to mohlo být ještě více.

„V případě zaústění tratí regionální dopravy pod hlavní nádraží je možné uvažovat o zřízení moderního dopravního terminálu s přímou návazností na metro a v alternativě na tramvajovou dopravu. Návrh vedení trati tunely na Smíchov řeší také problémy náhrady železničního mostu na Výtoni, který je v současné době dožilý,“ psalo se v materiálu, který tehdy připravila radnice „jedničky“ jako podklad pro návrh změny územního plánu.

Ze stanice Opera mohl podle plánů vést tunel nejen na Smíchov, ale také další do Nuslí, kde by se napojil na stávající trať vedoucí do Vršovic. Vznikla by zde železniční zastávka Náměstí bratří Synků.


Další články
Nahoru