dnes
Úterý - jasno
1°C
zítra
Středa - polojasno
2°C
pozítří
Čtvrtek - snih
0°C
Piráti chtějí trvalou uzavírku Smetanova nábřeží a Malé Strany. Jako jsou reakce městských částí?
Doprava na Smetanově nábřeží. Foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Piráti chtějí trvalou uzavírku Smetanova nábřeží a Malé Strany. Jako jsou reakce městských částí?

Pražští Piráti podporují trvalou uzavírku Smetanova nábřeží a komunikací na Malé Straně pro tranzitní dopravu. Podporu mají u vedení radnice Prahy 1. Úřady okolních městských částí jsou proti.

Uzavírka na Smetanově nábřeží měla podle původních plánů trvat od 29. října do 7. listopadu. V pondělí 4. listopadu byl kvůli přehlcení auty zavřen i průjezd na opačném břehu Vltavy mezi Valdštejnskou ulicí a Újezdem. Nakonec byla uzavírky prodlouženy až do neděle 17. listopadu. Řidiči museli jezdit tunelem Blanka nebo po Severojižní magistrále, do oblasti mohli jen rezidenti a dopravní obsluha. Provoz však zhoustl v řadě jiných ulic.

Znemožnění průjezdu částí historického centra vyvolalo vášnivou diskusi mezi příznivci i odpůrci opatření. Přenesla se i na úroveň pražského zastupitelstva, kde byla minulý čtvrtek tématem, nad kterým se komunální politici „zasekli“ na dlouhý čas.

Olej do ohně přilili minulý pátek Piráti, kteří vydali tiskové prohlášení, kterým podpořili trvalou uzavírku nábřežních lokalit pro tranzitní dopravu. „Piráti podporují trvalou uzavírku Smetanova nábřeží a komunikací na Malé Straně pro tranzitní dopravu. K zneprůjezdnění Smetanova nábřeží a Malé Strany pro tranzitní automobilovou dopravu mělo dojít již v roce 2015 při otevření tunelového komplexu Blanka, který byl postaven právě za účelem zklidnění automobilové dopravy v centru Prahy,“ uvedli Piráti, kteří listopadovou uzavírku ulic na obou březích kvitovali.

„Z průběžných výsledků vyplývá, že nenastaly žádné výraznější komplikace. V době uzavírky se také zásadně zlepšila plynulost MHD. Na padesát tisíc cestujících, kteří se každý den přepraví tramvají přes Malou Stranu, přestalo čekat v kolonách, které jdou na vrub patnácti tisíců cestujících v automobilech,“ sdělili Piráti. Pokud by došlo k trvalé uzavírce Smetanova nábřeží a ulic na Malé Straně, po počáteční nevoli řidičů by se podle nich situace zklidnila. Zlepšila by se prý průjezdnost MHD i podmínky pro chodce a cyklisty a obecně by se zkvalitnilo životní prostředí v centru města.

Proti trvalé uzavírce se minulý čtvrtek ohradil jeden z koaličních partnerů Pirátů, část Spojených sil pro Prahu. „TOP 09 je zásadně proti trvalým uzavírkám Smetanova nábřeží a Malé Strany do doby, než budou dokončeny Městský a Pražský okruh. Do té doby jsme zásadně proti a považujeme takové úvahy za hazard, který povede ještě k většímu chaosu v ulicích,“ uvedl předseda zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu (TOP 09 + STAN) Jiří Pospíšil.

„Je škoda, že Spojené síly předem vyloučily diskuze o trvalém uzavření těchto lokalit ještě před ukončením sběru a vyhodnocením dat,“ reagovali Piráti. Magistrát během listopadových uzavírek sbíral data o kvalitě vzduchu a data o vlivu omezení na dopravu v Praze. Na vyhodnocení se čeká. Úřad však již uvedl, že podle dosavadních měření omezení v centru dopravu zpomalují, ale kolony nezpůsobují.

S uzavíráním celých části centra pro dopravu nesouhlasí opoziční strany v pražském zastupitelstvu.  „Doprava jako celek nefunguje, a to co sledujeme, se dá označit jako šikana řidičů. Uzavírky jsou naprosto nekoordinované a kolony se každým měsícem prodlužují. Namísto toho, aby se vedení chytlo za nos a snažilo se alespoň o nějakou koordinaci, tak ještě řidičům komplikuje život uzavíráním nábřeží,“ uvedl předseda zastupitelského klubu hnutí ANO Patrik Nacher.

„Současná koalice se řídí jednoduchým heslem: auto, které stojí, je bezpečné auto. Cesta z jednoho konce Prahy na druhý trvá stejně dlouho jako cesta z Prahy do Krkonoš. Džihád pro motoristy,“ uvedla pražská ODS v hodnocení koalice po roce působení. Za dopravu jí dala školní známku 3-.

Jak se staví k návrhu Pirátů na trvalou uzavírku Smetanova nábřeží a komunikací na Malé Straně centrální městské části?

PRAHA 1
„Chtěl bych především poděkovat všem řidičům za trpělivost v minulých dvou týdnech, opatření musela být upravována za provozu. Veškerá data z uzavírky nyní ve spolupráci s magistrátem detailně vyhodnocujeme, komplexní výsledky teprve posoudíme v příštích týdnech. Díváme se samozřejmě nejen na to, jak vyřešit problematická místa v centru, jako byla Národní ulice, ale i na to, jak opatření ovlivnilo okolní městské části, kterým rozhodně nechceme působit komplikace. Zároveň se v době uzavírky zlepšila přesnost linek městské hromadné dopravy, po obou nábřežích denně projede 87 000 lidí tramvajemi, které tu jinak neustále stojí v zácpách. Praha 1 se v těchto dnech aktivně účastní diskuse o možnosti trvalé uzavírky obou nábřeží pro tranzitní dopravu s jasnou podmínkou zachování průjezdnosti pro rezidenty a dopravní obsluhu podniků a služeb v centru Prahy pro všechny. Omezit chceme pouze průjezdy centrem, které nejsou nutné. Zastupitelstvo Prahy 1, jako nejvyšší orgán městské části, již v červnu 2015 schválilo usnesení, které požaduje omezení tranzitní automobilové dopravy na Malé Straně a Starém městě. Jeden z hlavních argumentů pro výstavbu Blanky byl právě ten, že její otevření umožní snížit intenzitu tranzitní dopravy, která dnes proudí historickým centrem a památkovou rezervací, což nemá v Evropě v takovém měřítku obdoby. Praha 1 tedy jedná nyní v souladu s tímto svým usnesením. Za mě osobně můžu říct, že bych tyto letité plány na zklidnění tranzitní dopravy v centru, a tím i na zlepšení bezpečnosti a kvality ovzduší i života, rád konečně naplnil. Podporuji variantu, která omezuje průjezd těmi trasami, což znamená, že když v lokalitě máte cíl, dostanete se tam i ven,” uvedl David Skála (Praha 1 Sobě), radní Prahy 1 pro dopravu, zahraniční vztahy a neinvestiční aktivity na území Pražské památkové rezervace.

PRAHA 2
„Městská část určitě nebude souhlasit s trvalou uzavírkou, způsobilo by to ještě větší chaos a kolaps dopravy v Praze. Magistrát sice měří hlavní dopravní tepny jako je Resslova a Žitná, ale je potřeba měřit i menší ulice, jako je například Libušina, Vyšehradská, Benátská, Lipová nebo Kateřinská. Z nich se v listopadu stalo parkoviště. Nelze uzavřít Malou Stranu a Smetanovo nábřeží a zároveň nenabídnout řidičům rozumné objízdné trasy. S pokusem uzavřít nábřeží přišli už primátoři Bém i Hudeček a po víkendových pokusech se ukázalo, že na to hlavní město není připraveno. Praha 1 nemůže řešit své lokální problémy s dopravou tím, že ztíží život Pražanům v okolí. A zaštiťovat se řečmi o tom, že se zlepší ovzduší, je nesmysl, protože auta při objíždění uzavřených oblastí budou na stejnou trasu potřebovat ještě delší čas. Prostě si řeší svou lokální polívčičku na úkor ostatních,“ uvedl Jan Korseska (ODS), místostarosta Prahy 2 pro oblast dopravy, financí a investic.

PRAHA 4
„Dovoluji si jménem Prahy 4 zásadně nesouhlasit s pokusy a experimenty s pražskou uliční komunikační sítí. Uzavírání jedné komunikace za druhou v centru města povede na území Prahy 4 k dalšímu nárůstu dopravního náporu na již dnes přetížené komunikace 5.května, Na Dolinách – Lomnického a znovu i Podolské nábřeží v části po Podolskou. Každodenní kongesce na těchto komunikacích se ještě zhorší, a tím i dopady na obyvatele. Dopady na Městský okruh a Severojižní magistrálu se bohužel přenesou do řady navázaných problematických míst města. Uzavírání jedné komunikace za druhou v centru města vede sice k pozitivnímu posunu ekonomické aktivity do jiných center Prahy, a tím i posílení úspěšnosti těchto center, ale zároveň vytváří z historického jádra turistický skanzen. Samozřejmě je možné se utopisticky bez dopravy obejít zcela, jen je potřeba dopředu promyslet dopad na ekonomickou prosperitu a na pohyb obyvatel, pracujících a návštěvníků. Protože jinak vznikne komplikovaný systém výjimek ve stylu: ten může, toho nevidíme a ostatní nesmí! Takový stav, kdy je někdo rovnější než druhý, moc demokratický není. Mohli bychom totiž dospět do stavu, kdy si každá domácnost opevní svůj majetek a na hranici začne vybírat mýtné. Zní to absurdně, ale k právě takovému středověkému cíli to zjevně směřuje,“ uvedl Zdeněk Kovářík (ODS), 1. místostarosta MČ Praha 4 pro dopravu finance a evropské fondy.

PRAHA 5
„Při uzavírce Smetanova nábřeží a Malé Strany se doprava přelila na Prahu 5. Kolabovaly Palackého a Jiráskův most, Vltavská i nájezdy do tunelů Městského okruhu. Doprava stála, způsobilo to prakticky kolaps celého centra Smíchova. Tento dopravní experiment proto vnímá Praha 5 velmi negativně. Před započetím uzávěry nás nikdo z magistrátu ani neinformoval a my jsme tedy neměli šanci obyvatele Prahy 5 předem alespoň varovat před dopravním kolapsem. Do budoucna s trvalou uzavírkou v žádném případě nesouhlasíme. Kdyby k ní došlo, jsme v kooperaci s Prahou 2 a 6 připraveni přijmout protiopatření. Pokud budou o trvalé uzavírce jednání, věřím, že k nim budeme přizváni a nebudou to dělat sami od sebe a bez diskuse s námi, jako mají ve zvyku,“ uvedl Jan Panenka (ODS), předseda dopravního výboru Prahy 5.

PRAHA 6
„Vyjádření zastupitelského klubu Pirátů beru jako politickou proklamaci, která nejen že nepřináší žádné nové nápady, ale nepracuje ani s reálnými podklady. Prohlášení přichází ve chvíli, kdy neexistují reálná data, která by mohla porovnat stav před uzavírkami s dobou při realizaci uzávěrky, která nejen že nebyla prakticky vůbec respektována, ale i její definice, zamezení tranzitní dopravy mimo rezidentů´ nemá žádnou oporu v legislativě. Samozřejmě plně podporuji zklidnění dopravy v centru Prahy, například i včetně uzavření nábřeží pro všechnu automobilovou dopravu. Toto řešení však nemůže být realizováno před dokončením Městského okruhu, který navíc z velké části nyní supluje neexistenci Pražského okruhu. Dopad z důvodu nerealizace těchto dopravních staveb při současné uzavírce okolních ulic pociťují obyvatelé Prahy 6 každý den, a ani nepotřebují žádná statistická data. Trvalá uzavírka je ze strany Prahy 6 v tuto chvíli nepřípustná,“ uvedl Jiří Lála (ODS), místostarosta šesté městské části odpovědný za oblast dopravy.

PRAHA 7
„Praha 7 uvítá opatření, která povedou k tomu, aby se tramvaje a autobusy nezpožďovaly v zácpách. Zpožďování MHD má za důsledek to, že v ní lidé ztrácí důvěru. Proto je důležité zajistit hromadné dopravě plynulý průjezd centrem, což pomůže nejen centrálním městským částem, ale celé Praze. Konkrétní podobu opatření bude ještě třeba důkladně vyhodnotit,“ uvedl mluvčí sedmé městské části Martin Vokuš


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

6. prosince 2019 v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Praze 4 budou rozšířeny zóny placeného stání

28. listopadu 2019 v 09:15

Zóna placeného stání v Praze 4 se v pondělí 2. prosince 2019 rozšíří do Braníka, Podolí, Krče a Michle.

Další články
Nahoru