Dnes Pondělí - obcasny-dest 2°C
Zítra Úterý - zatazeno 2°C
Pondělí 12. 4. 2021
Svátek má Julius
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Piráti a Spojené síly pro Prahu chtějí před zdražením jízdného proměnu dopravního podniku
Pražský dopravní podnik má sídlo ve Vysočanech. Foto: archiv

Piráti a Spojené síly pro Prahu chtějí před zdražením jízdného proměnu dopravního podniku

Pražští koaliční Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) požadují před případným zdražením jízdného nejdříve změnu fungování a financování dopravního podniku (DPP). Na zvýšení ceny ročního kuponu zatím nemají přijato konečné stanovisko. Na dotaz ČTK to včera řekli předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik a předseda magistrátního dopravního výboru Pavel Richter (TOP 09). Proti záměru zdražit kupony se staví opoziční zastupitelský klub ANO. Plán se nelíbí ani ODS.

Kvůli dopadům pandemie covid-19 vedení města jedná o souboru opatření v městské hromadné dopravě (MHD), která mají zmírnit finanční dopad krize, jenž je v MHD odhadována až na dvě miliardy korun. Jeden z plánů hovoří o zdražení jízdného až na 5500 korun. DPP a MHD má v koalici na starosti Praha Sobě.

„Piráti požadují zejména vnitřní úspory v DPP. Podnik je v gesci Prahy Sobě, Piráti zde mají pouze dva hlasy v dozorčí radě. Většinu hlasů v dozorčí radě má Praha sobě a Spojené síly, a to 8 z 15. Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném, která stále ještě probíhá, je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v DPP," uvedl Mahrik.

Podle Mahrika se úspory týkají zejména výběrových řízení a zakázek. „Je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti. Zásadní je hledat úspory na provozních výdajích DPP," uvedl Mahrik.

Richter ČTK řekl, že Spojené síly zatím nemají ve svém zastupitelském klubu na případné zdražení jednotný názor. „Budeme hledat kompromis a následně pak i v koalici. Nicméně důležitá je změna financování a fungování DPP," řekl Richter.

Zdražení ročního kuponu odmítl předseda opozičního klubu ANO Patrik Nacher. „Pro rozvoj města platí pozitivní motivace. Chci-li nalákat řidiče do MHD, musím ji zatraktivnit. V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem," řekl Nacher.

Také podle něj je nutné nejdříve hledat úspory v DPP. Pokud to nepostačí, musí město začít lákat nové cestující. Zdražení ročních kuponů je podle něj až úplně poslední krok.

Vedení města v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje o různých variantách a řešeních. Podle informací ČTK je mezi těmi, o kterých se jedná, kromě zdražení, také například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma.

Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.

„Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz. Zdražila vodné a stočné, daň z nemovitosti, nájmy a teď se chystá zdražit i jízdné v MHD a parkovné," uvedla předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija. Podle ní Pražané za peníze vybrané nad současnou částku podle ní žádné služby navíc nedostanou. „Budou snad lepší služby? Nikoliv," dodala.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) nechtěl opatření komentovat. „V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy," řekl. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy a zda by tak mohlo jízdné zdražit, není jasné.

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), která má v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO.


Noční omezení provozu v Těšnovském tunelu

Dnes ve 20:52

Z důvodu mytí stěn a stropu bude omezen provoz v Těšnovském tunelu.

Praha 6: Anketa k zónám placeného stání

Dnes v 09:53

Parkovací zóny jsou v Praze 6 aktuálně zavedeny na většině území městské části. Jde o části Dejvic, Bubenče, Hanspaulky, Vokovic a Veleslavína, Břevnova, Střešovic či Ořechovky.

Začne další etapa opravy Plzeňské ulice

10. dubna 2021 ve 21:27

Technická správa komunikací zahájí ve středu 14. dubna stavební práce na Plzeňské ulici v úseku Trabant muzeum – Bucharova, směr z centra. Souvislá údržba komunikace je rozdělena na dvě části a skončí do 12. května.

Uzavírka Koněvovy ulice

10. dubna 2021 v 10:20

Technická správa komunikací přejde od 26. dubna do 4. července do další části rekonstrukce Koněvovy ulice, ve které se bude kompletně rekonstruovat vozovka v úseku od ulice Rokycanova směrem nahoru po č. 41. Tyto práce si vyžádají kompletní obousměrnou uzavírku a bude znemožněn vjezd do všech...

Oprava mostu Ve Žlíbku po zimní přestávce pokračuje

7. dubna 2021 v 08:05

Technická správa komunikací zahájí po zimní přestávce od 11. dubna stavební práce na druhé polovině mostu X526 v ulici Ve Žlíbku – Počernická přes komunikaci D10 (Novopacká). Práce by měly skončit do 31. července 2021. 

Kdy v dubnu neprojedete tunelem Mrázovka

6. dubna 2021 v 11:36

Z důvodu mytí a údržby technologie bude postupně uzavírán tunel Mrázovka.

Praha 4 nesouhlasí se zkrácením autobusové linky 193

5. dubna 2021 ve 20:10

Městská část Praha 4 rozhodně nesouhlasí se zkrácením nebo jinými změnami autobusové linky MHD číslo 193. Informovala o tom v tiskové zprávě.

Začne oprava Kutnohorské ulice

2. dubna 2021 v 08:00

Technická správa komunikací začne od pondělí 12. dubna s rozsáhlou rekonstrukcí Kutnohorské ulice v úseku začínající 250 m před ulicí Kardausova a končící okružní křižovatkou Přátelství x Podleská.

Další články
Nahoru