dnes
Pátek - obcasny-dest
12°C
zítra
Sobota - zatazeno
13°C
pozítří
Neděle - obcasny-dest
12°C
Piráti a Spojené síly pro Prahu chtějí před zdražením jízdného proměnu dopravního podniku
Pražský dopravní podnik má sídlo ve Vysočanech. Foto: archiv

Piráti a Spojené síly pro Prahu chtějí před zdražením jízdného proměnu dopravního podniku

Pražští koaliční Piráti a Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN) požadují před případným zdražením jízdného nejdříve změnu fungování a financování dopravního podniku (DPP). Na zvýšení ceny ročního kuponu zatím nemají přijato konečné stanovisko. Na dotaz ČTK to včera řekli předseda zastupitelů Pirátů Viktor Mahrik a předseda magistrátního dopravního výboru Pavel Richter (TOP 09). Proti záměru zdražit kupony se staví opoziční zastupitelský klub ANO. Plán se nelíbí ani ODS.

Kvůli dopadům pandemie covid-19 vedení města jedná o souboru opatření v městské hromadné dopravě (MHD), která mají zmírnit finanční dopad krize, jenž je v MHD odhadována až na dvě miliardy korun. Jeden z plánů hovoří o zdražení jízdného až na 5500 korun. DPP a MHD má v koalici na starosti Praha Sobě.

„Piráti požadují zejména vnitřní úspory v DPP. Podnik je v gesci Prahy Sobě, Piráti zde mají pouze dva hlasy v dozorčí radě. Většinu hlasů v dozorčí radě má Praha sobě a Spojené síly, a to 8 z 15. Zásadním požadavkem v diskusi o jízdném, která stále ještě probíhá, je pro Piráty zprůhlednění a kontrola hospodaření v DPP," uvedl Mahrik.

Podle Mahrika se úspory týkají zejména výběrových řízení a zakázek. „Je nutné nastavit jasná pravidla v reakci na to, co se tam dělo v minulosti. Zásadní je hledat úspory na provozních výdajích DPP," uvedl Mahrik.

Richter ČTK řekl, že Spojené síly zatím nemají ve svém zastupitelském klubu na případné zdražení jednotný názor. „Budeme hledat kompromis a následně pak i v koalici. Nicméně důležitá je změna financování a fungování DPP," řekl Richter.

Zdražení ročního kuponu odmítl předseda opozičního klubu ANO Patrik Nacher. „Pro rozvoj města platí pozitivní motivace. Chci-li nalákat řidiče do MHD, musím ji zatraktivnit. V případě aut dochází k omezováním a nyní koalice plánuje negativní krok i v MHD. Namísto zatraktivnění jde opačným směrem," řekl Nacher.

Také podle něj je nutné nejdříve hledat úspory v DPP. Pokud to nepostačí, musí město začít lákat nové cestující. Zdražení ročních kuponů je podle něj až úplně poslední krok.

Vedení města v souvislosti s hledáním řešení a úspor diskutuje o různých variantách a řešeních. Podle informací ČTK je mezi těmi, o kterých se jedná, kromě zdražení, také například posunutí věku, od kdy má cestující jízdné zdarma.

Nyní je to 65 let. Zrušit by se mohlo také jízdné zdarma pro studenty a zůstalo by pouze pro děti. Dojít by mohlo také na takzvanou optimalizaci MHD, tedy úpravy tras a počtu spojů.

„Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz. Zdražila vodné a stočné, daň z nemovitosti, nájmy a teď se chystá zdražit i jízdné v MHD a parkovné," uvedla předsedkyně opozičních zastupitelů ODS Alexandra Udženija. Podle ní Pražané za peníze vybrané nad současnou částku podle ní žádné služby navíc nedostanou. „Budou snad lepší služby? Nikoliv," dodala.

Náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) nechtěl opatření komentovat. „V současné chvíli není na ničem koaliční shoda, proto nechci zveřejňovat a ani komentovat jakékoliv pracovní návrhy," řekl. K prvním dohodám by podle něho mohlo dojít v srpnu. Kdy a zda by tak mohlo jízdné zdražit, není jasné.

Roční kupon zlevnila Praha v roce 2015 z původních 4750 korun na 3650 korun. Mezi roky 2016 a 2017 tak klesly příjmy z jízdného o 157 milionů na 3,7 miliardy. Loni DPP utržil z jízdného téměř 4,5 miliardy. Od letošního roku podnik očekává kvůli koronavirové krizi výrazně horší výsledky.

V Praze od voleb v roce 2018 vládne koalice Pirátů, Prahy Sobě a Spojených sil pro Prahu (TOP 09 a STAN), která má v 65členném zastupitelstvu většinu 39 hlasů. V opozici jsou ODS a ANO.


Pracoviště pražského registru vozidel na Pankráci a v Břevnově jsou částečně zprovozněna

Dnes ve 14:05

Od pondělí 2. listopadu bude částečně obnoven provoz na pracovištích registru vozidel odboru dopravněsprávních činností, která byla uzavřena z důvodu karantény. Pracoviště v Business Centre Vyšehrad v Praze 4 na Pankráci a v Praze 6 – Břevnově, Radimova 39, budou odbavovat elektronicky objednané...

Uzavření Suchdolské ulice přinese dopravní omezení

Včera v 16:01

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude ulice uzavřena.

České dráhy upravují nabídku spojení mezi Prahou, Ostravskem a Žilinou

Včera v 15:08

V souvislosti s aktuální epidemickou situací a výrazně nižší poptávkou po cestování České dráhy v kooperaci s ministerstvem dopravy a se zahraničními partnerskými dopravci optimalizují nabídku spojení mezi Prahou, Ostravskem a Žilinou. Změny budou platit až do...

Začátkem listopadu budou tunely Brusnický, Dejvický a Bubenečský uzavřeny

Včera ve 12:12

Z důvodu pravidelné údržby a mytí budou tunely Brusnický a Dejvický uzavřeny od 1. listopadu do 4. listopadu vždy od 23 hodin do 5 hodin.

Ve čtvrtek v noci bude uzavřen tunelový komplex Blanka

27. října 2020 v 06:45

Tunelový komplex Blanka bude od 29. října od 23:00 hodin do 30. října do 5 hodin uzavřen.

Pracoviště registru vozidel v Břevnově je z důvodu karantény zcela uzavřeno

25. října 2020 v 19:20

Od 26. října do odvolání je z důvodu karantény pracoviště registru vozidel odboru dopravněsprávních činností v Praze 6 – Břevnově, Radimova 39, mimo provoz. Nebude ani odbavovat klienty, kteří se objednali k návštěvě prostřednictvím rezervačního systému. 

U dopravního značení otestuje Praha inovativní technologie

25. října 2020 v 17:58

Pražští radní schválili projektový záměr s názvem Testování inovativní technologie pro správu dopravního značení. Realizací je pověřena městská společnost Operátor ICT (OICT). Cílem projektu je otestování IoT technologie, která poskytne například informace o GPS pozici nebo změně polohy oproti...

Další články
Nahoru