Dnes Úterý - zatazeno 4°C
Zítra Středa - oblacno 3°C
Úterý 25. 1. 2022
Svátek má Miloš
Koronavirus
Aktuální informace o epidemii.
Petřínská lanovka se na pár týdnů zastaví, čeká ji pravidelná jarní výluka
Na Petřín začnou během pár let jezdit nové vozy. Foto: Petr Hejna / DPP

Petřínská lanovka se na pár týdnů zastaví, čeká ji pravidelná jarní výluka

Lanovka na Petřín od pondělí 8. března z důvodu pravidelné údržby nepojede. Servisní práce se dělají vždy na jaře a na podzim, poslední byla loni v říjnu. Lanovka se rozjede znovu poslední březnový víkend.

Během letošní jarní odstávky plánujeme například kontrolu dráhy včetně opravy dilatačních styků kolejnic či proškolování a přezkoušení obsluhy, následovat budou ostatní běžné kontrolní a údržbové práce ve strojovně, na pohonu, na vozech a dráze. V posledním týdnu proběhnou kontrolní a ověřovací zkoušky, nakonec strojní i elektro revize za přítomnosti revizních techniků a inspektorů,“ uvedl vedoucí lanovky Pavel Kejha. 

Hlavní město chystá celkovou rekonstrukci tratě a nákup nových vozů. Stávající infrastruktura pochází z první poloviny 80. let a podle diagnostické studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT, je její další životnost maximálně 4 až 5 let.

Na novou podobu vozů plánuje Praha letos vypsat designovou soutěž. Jak budou vypadat by mělo být známo do konce letošního roku. První cestující by se zmodernizovanou lanovkou na Petřín mohli svézt nejdříve na konci roku 2023. Odhadované náklady na rekonstrukci tratě a nákup vozů činí zhruba 210 milionů korun.

Stávající lanovka na Petřín ročně přepraví více než dva miliony cestujících. Současná trať pochází z první poloviny 80. let, stejně jako skříně obou vozů. Byla postavena poté, co původní trať z osmdesáti procent zničily masivní sesuvy půdy na petřínském svahu v roce 1967.

Podvozkové rámy jsou ještě starší. Byly vyrobeny v roce 1931 v Ringhofferových závodech v Praze, ale zrepasovány byly rovněž v první polovině 80. let 20. století. Jejich životnost výrobce odhadoval na zhruba 20 let.

I přesto, že od zprovoznění této generace lanovky na Petřín v červnu 1985 dopravní podnik nepřetržitě monitoruje stav svahu, každoročně provádí údržbu veškeré infrastruktury, včetně řídícího systému, brždění a dalších bezpečnostních prvků, dle potřeby opravuje betonové desky, mostky či kotvení pražců, technický stav tratě i vozů odpovídá svému stáří 35 let a blíží se konci své životnosti.

„Lanová dráha na Petřín, která zahájila provoz již v roce 1891, má pro nás nesmírný význam, je to opravdový technický skvost. Od spuštění novodobého provozu v roce 1985 přepravila lanovka přes 55 milionů lidí. Proto je důležité, aby proběhla rekonstrukce v takovém rozsahu, aby byla zajištěna bezpečná přeprava osob a lanovka tak mohla sloužit návštěvníkům další desítky let,“ dodal Petr Hejma, starosta Prahy 1.

Historie lanovky na Petřín

Realizace výstavby lanovky na Petřín započala v roce 1890. Hlavním důvodem byla potřeba přepravy cestujících k nově vystavěné Petřínské rozhledně. Lanová dráha Újezd – Petřín začala veřejnosti sloužit 25. července 1891. Délka dráhy činila 396,5 metrů a kapacita 50 osob. Byla poháněna vodní převahou.

Prvotní celoroční provoz byl po čtyřech letech upraven na provoz mimo zimní měsíce, kdy vznikaly potíže se zamrzáním vody. Provoz lanovky byl přerušen začátkem 1. světové války. I přes snahu obnovení trvalého provozu v následujících letech sloužila lanovka k přepravě cestujících sporadicky. V důsledku poválečné ekonomické situace a nedostatku vody, zdroje pohonu, byl v roce 1920 provoz lanovky trvale ukončen.

Provoz lanovky byl obnoven v roce 1932 z důvodu nutnosti dopravní obslužnosti při tehdejším Všesokolském sletu. Lanovka byla prodloužena, délka dráhy byla 511 metrů a přepravní kapacita narostla o více než 100 procent na 105 osob. Lanovka byla zmodernizována, pohon elektrifikován a systém řízení již zajišťoval poloautomatický režim.

Do lanovky byl instalován celosvětově jedinečný bezpečnostní brzdný systém „na lano“ s vozovou klínovou brzdou a atypická Abtova výhybna pro míjení vozů. Provoz lanovky ukončilo v roce 1965 až špatné počasí. Nejprve se kvůli nashromáždění spodní vody pod dráhou v oblasti výhybny vytvořila kaverna a část tratě propadla o zhruba 20 centimetrů.

Během příprav na opravu tratě došlo v roce 1967 kvůli intenzivním nadměrným srážkám k podmáčení celého petřínského svahu, nevíce v oblasti Nebozízku a k masivnímu sesuvu půdy. Tímto bylo poškozeno 80 procent tratě včetně kolejí a provoz lanovky byl natrvalo přerušen. V dalších letech proběhly rozsáhlé sanace k zajištění celkové stability petřínského vrchu.

Hlavním impulzem pro opětovné zprovoznění lanovky na Petřín bylo pořádání spartakiády v roce 1985. Provoz byl zahájen v červnu 1985 na nově vybudované dráze s repasovanými vozy moderního vzhledu. Lanovka byla zařazena do systému pražské MHD, v kterém funguje dodnes.

Od roku 1985 DPP lanovkou na Petřín přepravil více než 55,5 mil. cestujících. V roce 2019 to bylo 2 230 373 cestujících, což je rekordní počet za celou dobu své existence. Lanovka na Petřín se tak stala druhou nejnavštěvovanější atrakcí v Česku. 


Autor: Jan Puci

Výstava Minulá budoucnost ve vestibulu metra Na Knížecí

18. ledna 2022 ve 20:43

Při příležitosti znovuotevření vestibulu ve stanici Anděl – Na Knížecí připravilo hlavní město prostřednictvím Dopravního podniku hl. m. Prahy a Galerie hl. m. Prahy výstavu Minulá budoucnost / Previous Future. Jejím hlavním tématem je pražské metro a ve zrekonstruovaných vitrínách přímo ve...

Rekonstrukce křižovatky na náměstí Osvoboditelů

17. ledna 2022 ve 14:31

Od 20. ledna začne další etapa prací na rekonstrukci křižovatky na náměstí Osvoboditelů v Radotíně.

Další články
Nahoru