Projekt za sedm miliard korun. Zastřešení Spořilovské má být hotovo po roce 2030
8. ledna 2025 22:01
O potřebě zastřešení Spořilovské ulice, které by ulevilo obyvatelům okolních oblastí od negativních dopadů tranzitní kamionové dopravy, se už hovoří řadu let. Měření opakovaně prokázalo překročení hygienických limitů.
První přípravné kroky k realizaci stavby byly provedeny v roce 2015. Projekt má od roku 2019 Posouzení vlivů na životní prostředí (EIA). Jak se střídali politici ve vedení Prahy, proměňovala se i náklonost k zastřešení. Současné vedení metropole projekt podporuje, radní pro finance a bývalý místostarosta Prahy 4 Zdeněk Kovářík (ODS) ho prosazoval už před lety.
„Naštěstí je po několikaletém odložení přípravy projektu ze strany hlavního města konečně řešení na dohled,“ uvedl starosta čtvrté městské části Ondřej Kubín (ODS). Zastřešení spojky podporuje i senátor Jiří Drahoš (BEZPP), který ve středu 8. ledna jednal se členy Rady Prahy 4 o plánech a problémech této městské části. Poté navštívil v doprovodu starosty Kubína, místostarosty Filipa Váchy (TOP 09) a radního Jaroslava Mítha (ODS) Spořilov, kde se bavili o zastřešení Spořilovské spojky.
Povolení ke stavbě, financování a výstavbu pro TSK zajistí soukromý koncesionář formou PPP. Podle současného harmonogramu potrvá projektování rok a dalších devět měsíců zabere příprava povolení stavby.
Samotná výstavba tunelů je plánovaná na tři roky. Celkové dokončení pak potrvá ještě o rok déle. Obyvatelům se tak má od hluku a emisí ulevit po roce 2030.
„Zakrytí Spořilovské bude sice dokončeno až po dostavbě Pražského okruhu mezi D1 a hradeckou dálnicí, nicméně ta se staví na zelené louce, zatímco na Spořilově se bude stavět za provozu, proto stavba potrvá déle,“ dodal Míth.
Dostavba Pražského okruhu začala po mnohaletých přípravách na konci loňského roku a se zprovozněním se počítá na konci roku 2027.