
Peníze za nedoručené vánoční dárky lze získat zpět i bez souhlasu prodejce
2. ledna 2025 10:53
„Pokud lidé platili přes internet kartou a nemohou se domoci peněz, mohou se ideálně telefonicky spojit se svojí bankou a informovat se, kam mají zaslat jaké dokumenty. Běžně půjde o potvrzení objednávky a komunikaci s prodejcem. Banka následně zahájí proces chargebacku, což je nástroj využitelný hlavně v případech nedoručení zboží a nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy,“ vysvětlil Tichota.
Příkladem z praxe je podle něj český spotřebitel, který zaplatil téměř 7 000 korun za dva páry obuvi na podvodném e-shopu napodobujícím oficiální stránky značky Ecco. Po zjištění, že zboží pravděpodobně nedorazí, se obrátil na ESC, které mu ale nemohlo pomoci, protože šlo o podvod.
„Ale poradili jsme mu požádat u své banky o chargeback a on získal své peníze zpět. Navíc web eccoutlet.cz byl následně zařazen na seznam rizikových e-shopů vedený Českou obchodní inspekcí, při které ESC v Česku působí," podotkl.
Anketa
Napálili vás někdy podvodníci na internetu?
Je podle něj důležité od počátku shromažďovat důkazy potřebné pro případné řešení problémů. „Uchovejte veškerou dokumentaci, včetně potvrzení o platbě a komunikace s prodejcem,“ poradil ředitel ESC. Doporučil také ověřovat důvěryhodnost e-shopu před nákupem.
„Po Vánocích bychom se měli těšit z dárků, nikoli řešit problémy s nedoručeným zbožím. Pokud jste se ocitli v takové situaci, neváhejte hájit svá práva,“ uzavřel Tichota.