Pečlivě aranžované kompozice a lidské tělo v hlavní roli: Výstava fotografií Tona Stana
„Spolu s autorem jsme se pohroužily do jeho rozsáhlého archivu a vedle dnes už ikonických figurálních kompozic, portrétů a inscenovaných fotografií jsme nalézaly i méně známé a dosud nezveřejněné snímky, které nám pomohly příběh Tona Stana načrtnout z nových perspektiv,“ popisují kurátorky výstavy Magdalena Juříková a Helena Musilová.
Od začátku osmdesátých let, kdy Stano vstoupil na výtvarnou scénu, zaujaly jeho převážně inscenované fotografie výraznou vizualitou, fantazií, humorem a propracovaností. Jako student fotografie na pražské FAMU spolu s dalšími spolužáky ze Slovenska vynikl razantním rozchodem se zažitými modely školní praxe. Jeho práce ovlivnila další generace fotografů doma i v zahraničí. Stano je známý zejména figurálními kompozicemi, mezi které se řadí i světově proslulé dílo Smysl. „Jednotlivé scény pečlivě aranžuje, vytváří různé situace, v nichž je hlavním prvkem lidské, zejména ženské tělo. Nahota ve Stanově pojetí je přirozenou součástí lidského života, jeho fotografie mohou být zároveň dráždivé, humorné i provokující, je v nich nadsázka, touha po kráse, velikosti, nekonečnosti,“ přibližují kurátorky.
Tono Stano proslul také snímky osobností světového i českého filmu, vznikající od roku 1997 během Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary. I když je vnímán jako „oficiální“ portrétista festivalu, jeho spolupráce začala spontánně a dodnes si sám vybírá, koho, kdy a v jakém prostředí bude fotografovat. Většina hereček, herců, filmařek či filmařů se Stanovým originálním přístupem souhlasí a ochotně rozvíjí jím připravenou situaci či hru – vzniklá kolekce fotografií dobře doplňuje stejně originální znělky festivalu. Retrospektiva představí celou řadu odstínů Stanovy tvorby: mimo jiné jeho cykly Bílý stín, Exteriér a Kosmos, doplněné „případovými studiemi“ umístěnými v jednotlivých kabinetech, i vzpomínku na klíčovou výstavu Hra na čtvrtého.