Dnes Sobota - obcasny-dest 7°C
Zítra Neděle - polojasno 8°C
Sobota 20. 4. 2024
Svátek má Marcela
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Pavel Dobeš: Přejmenovat pražské letiště po Karlu IV.? Nesmysl!
Exministr Pavel Dobeš kandiduje v komunálních volbách, stane se zastupitelem Prahy 3? Foto: archiv

Pavel Dobeš: Přejmenovat pražské letiště po Karlu IV.? Nesmysl!

V letošních komunálních volbách, které se konají už tento pátek a sobotu, usilují Demokraté Jana Kasla nejen o znovunavrácení se na pražský magistrát, své kandidátky sestavili také v některých městských částech. Tak je tomu také na Praze 3, kde je dvojkou na kandidátce jedna z nejvýraznějších osobností Demokratů Jana Kasla, ministr dopravy z let 2011 a 2012 a dnes ředitel Centra pro globální satelitní navigační systém Pavel Dobeš (kandiduje také na 12. místě celopražské kandidátky).

Demokraté Jana Kasla jsou jedním z volebních uskupení, které se v Praze snaží o nahrazení „zavedených“ politických stran v čele s ČSSD, ODS a TOP 09. Zároveň v jejich čele stojí bývalý primátor z let 1998 až 2002 Jan Kasl, který byl s tímto volebním uskupením úspěšný již ve volbách před 12 lety, po kterých jeho „Demokraté“ vytvořili druhý nejsilnější klub v Zastupitelstvu hlavního města Prahy, tehdy ovšem v opozici.

Jste na druhém místě kandidátky Demokratů Jana Kasla na Praze 3. Proč právě v této městské části?
Ten důvod je prostý. Na trojce, konkrétně na Žižkově, jsem strávil podstatnou část svého života. Vyrůstal jsem zde, založil rodinu, jednoduše můj život je s Prahou 3 neodmyslitelně spjatý. Pamatuji si několik různých vedení Prahy 3, pamatuji si dobré i špatné věci, které se v posledních letech u nás na trojce děly.

Nekandiduji zde jen proto, že by zrovna na místní kandidátce měli místo. Jsem jedním z občanů Prahy 3, dobře tuto v uvozovkách svéráznou městskou část znám, stejně jako mnoho lidí, kteří zde žijí. A samozřejmě nejsem již žádným politickým nováčkem, mám nějaké zkušenosti a znalosti, které bych rád právě na trojce zužitkoval.

Vést debaty u piva v některé z žižkovských hospod je sice fajn a rozhodně je to dobré, pokud ale chcete skutečně život na trojce ovlivňovat a měnit k lepšímu, je potřeba také udělat další kroky. A kandidatura na radnici Prahy 3 je jedním z nich.

Jaké jsou tedy témata a priority, kterým se na Praze 3 chcete věnovat?
Jelikož Demokraté Jana Kasla si zakládají na specializované odbornosti svých kandidátů tak, aby ti dohromady tvořili skutečně kvalitní tým schopný vést Prahu a mít pro ni reálnou vizi, i já mám oblast, na kterou se specializuji.

Tou je logicky doprava, které se věnuji mnoho let, a i když rozhodně nechci, aby to znělo jakkoliv neskromně, řídit 17 měsíců ministerstvo dopravy je zkušenost, která se nedá jinde získat. Věřím proto, že jsem schopen řešit dopravní problémy v Praze i na Praze 3 a podílet se na rozvoji v tomto směru. Jedním z hlavních bodů našeho programu, který se velmi výrazně týká také trojky, je takzvaná Přátelská parkovací karta.

pavel-dobes-foto-2-nahled

Pavel Dobeš

Zajímavý název, co si pod ním ale máme představit? Měl by se změnit systém modrých zón?
Modré zóny v Praze obecně spíše šikanují residenty, tedy ty, kteří zde žijí. Jejich smysl měl být přitom opačný. Naší vizí je karta, která bude přenosná a budete tedy moct přes den zaparkovat nejen ve své městské části, ale i v dalších s modrými zónami.

V noci pak bude možné na modrých zónách parkovat jen s příslušnou parkovací kartou dané městské části. Z vlastní zkušenosti vím, že zaparkovat u nás na trojce přes den nebyl před zónami většinou problém, naopak ve večerních a nočních hodinách se zaparkovat téměř nedalo a taková je situace i nyní.

Je tedy potřeba upravit podmínky parkování tak, aby tato opatření opravdu pomáhala a ne jen vybírala peníze a omezovala parkování živnostníkům, kteří k vám přijedou například opravit pračku. Přátelská parkovací karta by navíc byla vydávána na jméno, nikoliv na SPZ, což dnes přináší také řadu problémů.

Co dalšího byste vy konkrétně chtěl z pozice zastupitele Prahy 3 v následujících čtyřech letech dělat?
Je ještě jedno velmi důležité téma Prahy 3 spojené s dopravou, a to je bezpečnost přechodů pro chodce. Na trojce je řada přechodů, u kterých na bezpečí chodců není vůbec myšleno a je zapotřebí to změnit.

Rád bych u těchto přechodů vybudoval zpomalovací ostrůvky, přidal světelné označení a zejména u školek a škol se také zaměřil na to, aby zde s bezpečným přecházením silnice více pomáhaly hlídky městské policie.

Víte, tohle nejsou nijak velké nároky na rozpočet městské části, a i kdyby se díky tomu předešlo jen jedinému zranění nebo dokonce úmrtí chodce na těchto přechodech, má smysl do těchto opatření investovat. Praha 3 by měla šetřit někde úplně jinde, a to výrazně.

pavel-dobes-kontaktni-kampan-nahled

Pavel Dobeš při kontaktní kampani

Jak to konkrétně myslíte?
Praha 3 se navenek tváří, že hospodaří s vyrovnaným rozpočtem. A dokonce se nebojí investovat desítky milionů do takových projektů, jako je odkoupení fotbalového stadionu Viktoria Žižkov do vlastnictví městské části.

I v případě, že by rozpočet Prahy 3 byl vyrovnaný a stabilizovaný, což ve skutečnosti ani zdaleka není, opravdu nerozumím takové obrovské investici. A to jsem sám fotbalový fanoušek. Ale proč si má městská část kupovat stadion, když návratnost této koupě je několik desítek let, nehledě na to, kolik bude muset investovat do údržby.

Pochopil bych asi ještě to, kdyby se díky této koupi podpořilo sportování mládeže, jenže to také není tento příklad. Bohužel je již v tomto směru dokonáno a budoucí vedení radnice těžko bude nyní stadion zase prodávat, to si řekněme na rovinu.

Říkal jste, že rozpočet Prahy 3 ve skutečnosti není vyrovnaný a stabilizovaný. Čísla ale hovoří jinak…
Ano, ale s čísly se dá velmi dobře manipulovat a prezentovat díky nim realitu jinak, než jak ve skutečnosti vypadá. Městská část Praha 3 opravdu nevykazuje v ročních rozpočtech schodky. Jenže to má jeden jediný důvod, a tím je prodej obecního majetku, především pak bytového fondu.

My jsme si totiž udělali velmi detailní audit rozpočtu Prahy 3 a zjistili jsme, že kdyby městská část neprodávala svůj majetek, byl by schodek za letošní rok více jak 217 milionů korun! V loňském roce by to bylo dokonce 276 milionů.

To bohužel ukazuje na velmi nezodpovědné hospodaření, které není schopné dohlédnout dále než za jedno volební období. Jenže majetku není neomezeno, naopak se jeho počet rapidně zmenšuje a dle našich propočtů bude za současného tempa prodeje za zhruba šest let vše prodáno. A co potom? Bankrot? Zcela realisticky, pokud se nezmění rozpočtová politika Prahy 3, tak je to opravdu velmi možná varianta.

petr-moos-nahled

S dopravním odborníkem Petrem Moosem

Na papíře ta změť čísel vypadá pro mnoho občanů příliš složitě a lidé často chtějí slyšet, co všechno nového pro ně politická reprezentace zařídí, ale pokud na to nemáte peníze, tak jsou to jen liché sliby, nebo dlouhodobě neudržitelné hospodaření.

Dám vám jednoduchý příklad. Pokud budete bydlet v pronajatém bytě a nájem, poplatky za elektřinu, vodu a odpad budete platit z peněz, které získáte za prodej nábytku, který v bytě máte, tak co se stane poté, co všechen nábytek prodáte?

Buď si pronajmete menší byt, nebo se zadlužíte, a pokud nebude schopni splácet, tak s vámi stejně nájemní smlouvu zruší.

Obdobné je to s hospodařením městské části, ta se ovšem do menšího přestěhuje jen těžko a asi nikdo nechceme, aby naše děti měly nižší kvalitu služeb (školy, školky, parky, hřiště) jen proto, že my jsme rozhazovali.

Jaký tedy máte recept na to, aby k tomuto černému scénáři nedošlo?
Vlastně je to na první pohled velmi jednoduchý recept, chceme hospodařit odpovědně. Nyní, uprostřed volební kampaně, se to nejen na Praze 3 hemží sliby a plány na různé stavby, levnější MHD a podobné věci, které mají voliče nalákat.

My jsme se na trojce těchto slibů zřekli, rozhodli jsme se říkat věci tak, jak jsou, a nestavět vzdušné zámky na billboardech. Říkáme jasně: Praha 3 se musí rozvíjet, to ano, ale také musí začít šetřit a stabilizovat své finance, jinak nedopadne za pár let dobře.

Poměrně protichůdné vášně vyvolalo nedávné vyjádření podpory od režiséra Fero Feniče vaší osobě. Fenič podpořil vaši kandidaturu mimo jiné proto, že jste mu pomohl s přejmenováním ruzyňského letiště na letiště Václava Havla, což už tehdy vzbuzovalo rozdílné emoce…
Ano, vlastně je to v tomto směru stejné, jako tehdy na přelomu let 2011 a 2012. Jako člověku, který vždy choval velkou úctu k tomu, co Václav Havel vykonal za komunistů i po revoluci pro naši svobodu a demokracii, byl pro mě návrh Fero Feniče na přejmenování pražského letiště od začátku velmi důstojným uctěním jeho památky.

fero-fenic-nahled

Režisér Fero Fenič před pražským letištěm

A jakožto ministr dopravy jsem samozřejmě měl možnosti, jak s tímto přejmenováním pomoci. To jsem také po osobních schůzkách s Fero Feničem i Dagmar Havlovou udělal a nepovažuji to za nic výjimečného, udělal jsem to, protože jsem přesvědčen, že to byla správná věc.

Jestli mi něco přišlo jako výjimečné chování, ovšem v negativním slova smyslu, tak to byly snahy o znemožnění tohoto přejmenování. Neochota až odpor vůči tomuto návrhu například stran Miroslava Kalouska pro mě byly nepříjemným překvapením.

Dodnes se ale objevují hlasy, že by se letiště mělo opět přejmenovat. V rámci komunálních voleb dokonce padaly některé návrhy, zaznělo i jméno Karla IV. Co na tyto snahy říkáte?
Kdyby se tím neznevažoval odkaz člověka, který se výrazně podílel na tom, že dnes vůbec k takové veřejné diskuzi může docházet, byly by podobné návrhy i k smíchu. Takto jsem z toho ale spíše smutný.

A letiště Karla IV.? Se vší úctou k této významné postavě českých dějin, nemyslím si, že se Karlovi IV. vůbec kdy zdálo o tom, že lidé budou létat, a když už jsme u tohoto našeho velikána, tak si troufnu tvrdit, že bychom jistě udělali lépe, pokud bychom se zodpovědně chovali ke stavbám a místům, které nesou jeho jméno.

Narážím na rekonstrukci Karlova mostu, pomoc rozvoji učeben a kampusů pro studenty Karlovy univerzity, nebo úpravy Karlova náměstí, které – byť největší v Praze – je zcela mimo zájem Pražanů, a kde se lidé bojí v noci projít přes park.


Autor: Redakce

Primátor Svoboda zavítal v rámci návštěv v městských částech také do Řep

29. března 2024 v 19:57

Jednání o hotových, rozestavěných, ale i plánovaných projektech tvořilo hlavní část programu primátora Prahy Bohuslava Svobody (ODS) během jeho návštěvy Prahy 17, kterou tvoří městská čtvrť Řepy. Setkání s představiteli místní radnice se uskutečnilo ve středu...

Zastupitelé Prahy 1 odvolali Čižinského z funkce předsedy Kontrolního výboru

13. března 2024 v 09:17

Pavla Čižinského (Praha 1 Sobě) z funkce předsedy Kontrolního výboru odvolalo na svém zasedání v úterý 12. března Zastupitelstvo Prahy 1. Návrh na odvolání podpořila většina 14 z celkem 27 zastupitelů. Důvodem jsou pochybení Čižinského v tzv. kauze Donlič. V tiskové zprávě o tom informovala mluvčí...

Další články
Nahoru