Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Patrik Procházka připravuje ve spolupráci s Prahou 13 projekt, díky kterému bude městská část přístupnější
Patrik Procházka před ve stodůleckém obchodním centru Luka Living. Foto: JP

Patrik Procházka připravuje ve spolupráci s Prahou 13 projekt, díky kterému bude městská část přístupnější

Šestadvacetiletý psycholog a motivátor Patrik Procházka spolupracuje s radnicí Prahy 13 na odstraňování bariér ve veřejném prostoru. Sympatický mladý muž, který si s sebou od dětství všude nosí svou „židli", a tudíž danou problematiku může relevantně hodnotit z vlastní zkušenosti, poskytl rozhovor serveru Pražský patriot.

Má radnice Prahy 13 dostatečnou snahu a razanci k odstraňovaní bariér pro pohyb ve veřejné prostoru?
Ano, má, lze ji pochválit za její přístup. Jsem rád, že mi současné vedení úřadu umožnilo, abych se na odstraňování bariér mohl spolupodílet.

prochazka-2 Jak?
Připravuje se speciální projekt, aby byla „třináctka“ přístupnější. Povedu tým, který vypracuje analýzu míst, která by se měla upravit, aby byla přístupnější. Jde třeba o přechody pro chodce, na kterých jsou často zbytečné překážky, nebo o ztížené přístupy do budov. Lidé v týmu budou sbírat i podněty od lidí, aby analýza byla co nejpodrobnější, což by se mělo odrazit i v úrovni následné koncepce úprav, kterou navrhneme. Na politicích pak bude, aby vše uvedli v život. Ale jak jsem již naznačil, cítím, že vedení radnice je tomu pozitivně nakloněno. Vidím velkou otevřenost se touto problematikou zabývat, což není všude samozřejmé.

Co Vás k této aktivitě motivovalo?
Mám v životě to štěstí, že vidím prostředí kolem sebe jinak, z jiného pohledu, než většina lidí. A díky tomu mohu přispět, aby se lidem v Praze 13 žilo ještě lépe a byli spokojeni.

Jsou rozdíly úprav pro lidi s vlastní „židlí", rodičů s kočárky a seniory?
Ano, samozřejmě, ale společný jmenovatel je stejný, jsou jím překážky. A u nich budeme navrhovat řešení, která jsou pro danou překážu ta nejlepší.

Jakou máte zkušenost u nových budov?
Bavil jsem se otevřeně s různými developery a ti mi sdělili, že nechtějí dělat zásadnější bezbariérové úpravy, protože se bojí reakcí většinové společnosti. Ale to je zastaralý pohled. Nikdo přeci nemůže vědět, jestli už zítra nebude snadnější pohyb po městě potřebovat. Navíc bezbariérové úpravy přeci zjednoduší život i lidem bez omezení. Dalším problémem je, že úpravy jsou nevhodně udělané, protože je navrhují nesprávní lidé.

prochazka-1 Jak to myslíte?
Při projektování takových úprav by se mělo hledět na názor lidí, kterým jsou primárně určeny, kterým budou nejvíce sloužit. Ale často se provede taková úprava a až po jejím dokončení ji otestují třeba lidé s vlastní židlí a ti zjistí, že na cestě jsou zbytečné překážky. Třeba s takovými rampami se musí zacházet opatrně, někdy mohou být i nebezpečné.

Lze nějak developery efektivně tlačit k tomu, aby na bezbariérové úpravy zaměřili při plánování projektů pozornost?
Stát na svých různých úrovních by se měl snažit je víc motivovat k úpravám. A to se dá různými způsoby. Nyní developeři motivaci nemají, obdobné úpravy vnímají jako ekonomickou přítěž. Zákonná úprava vše nevyřeší, obejít se dá vždycky, i když je přísnější.

Jak se vám cestuje po Praze?
Přístup lidí a ochota pomáhat se zlepšila, stejně jako úroveň technické vybavenosti pražské MHD. Ale i zde se bohužel setkáváme s nešvarem v podobě nevhodně provedených úprav. Postaví se třeba výtah, ale pak se k němu udělá zbytečná rampa, která ztíží přístup ke kabině – přitom by mohl být vstup do výtahu udělaný napřímo. Zároveň některé stanice metra už opravdu zaostávají a používají zastaralé a pomalé elektrické plošiny. Budu se zasazovat o to, aby k výměně takových plošin došlo ve stanicích Smíchovské nádraží a Nové Butovice.

Chválil jste přístup radnice Prahy 13. Je kromě vzniku již zmiňovaného týmu i nějaký další projekt, který byste ve spolupráci s úřadem chtěl realizovat?
Jednám o dlouhodobější a ucelenější spolupráci v oblasti prevence. Zatím to funguje tak, že mě oslovují školy, abych dělal přednášky pro děti. Ale chtěl bych vytvořit program prevence, řeším to s Prahou 13 i Ministerstvem školství.

Jaký je obsah přednášek?
Děti se seznamují s mým pohledem na potřebnost bezbariérovosti, kterou považuji za nezbytnou pro naši společnost. Také se snažím na děti působit, aby se nebály smát. Je přirozeném se něčemu i někomu smát, nemusí to být automaticky ve zlém. Mám vždy radost, když někomu pomůžu k úsměvu.

Čím se vedle projektů, o kterých jsme doposud hovořili, zabýváte?
Mám vlastní psychologickou praxi. Pomáhám s různými projekty na bázi komunikace a sdružování lidí. Každý je výjimečný a je potřeba v něm tuto výjimečnost hledat.

Působíte na mne jako velmi inspirativní člověk. Mají zájemci možnost se s Vámi osobně setkat?
Ano, těch možností je víc. Lze se objednat, mám stránky www.zijuvrcholove.cz, které se brzy promění na www.psychologjinak.cz. Můj facebookový profil je www.facebook.com/psycholog.patrik.prochazka/.

Co byste na závěr vzkázal čtenářům?
Aby se nebáli smát a nebáli se, že je něco špatně. Vždy se to dá zlepšit, ale musí se na tom pracovat, zlepšení zpravidla nebývá ze dne na den.


Autor: Jan Puci

Čapadlo u Hollaru nabídne pivnici, kavárnu, bary i cvičení jógy

Dnes v 06:28

Novým provozovatelem čapadla u Hollaru v Praze 1 je od března Robert Koura, šéfkuchař pražské restaurace U Pinkasů. Zónu kolem čapadla se svým týmem upravil a pokud tomu bude přát počasí, v polovině dubna by ho rád zpřístupnil veřejnosti.

Na Štěrboholské spojce budou opravena svodidla

25. března 2024 v 06:58

V termínu od 28. března do 28. dubna bude na Štěrboholské spojce probíhat oprava svodidel a zábradlí mostní konstrukce přes Hostavický potok.

Výměna plynového potrubí na Lehovci a omezení dopravy v Kukelské

24. března 2024 v 07:47

V termínu od 6. dubna do 30. dubna bude postupně pro veškerý automobilový provoz i parkování uzavírána Kukelská ulice na Lehovci. Důvodem postupného uzavírání ve 3 fázích je výměna starého plynového potrubí, které vede ve vozovce.

Další články
Nahoru