Parta z Třeskoprsk u nás před padesáti lety pobláznila statisíce lidí. Jaké komiksy hltaly děti v zahraničí?
8. května 2019 06:30
Zpočátku Čtyřlístek vycházel nepravidelně a nečíslovaně. Postupně se proměnil v pravidelně vydávaný časopis. Dnes vychází dvacet čísel ročně (z toho čtyři dvojčísla) a počet vydaných čísel se blíží k sedmi stům.
První čtyři příběhy napsal Jaroslav Němeček sám. Pak začal spolupracovat Ljubou Štíplovou, která také vybavila postavičky charaktery a napsala více než dvě stě příběhů. Od roku 1991 do roku 2019 se na příbězích Čtyřlístku autorsky podílelo více než třicet dalších autorů.
Připomeňme zejména Hanu Lamkovou, Josefa Lamku, Stanislava Havelku, Jiřího Poboráka, Richarda Svitalského a Jiřího Čehovského. I Jaroslav Němeček přidal další epizody, dohromady jich napsal více než třicet.
Literární kontext Čtyřlístku
Čtyřlístek je původní český kreslený seriál (dnes komiks). V českém prostředí byly tehdy známy pouze Rychlé šípy Jaroslava Foglara, které pracovaly se silným výchovným momentem a byly cíleny na starší děti. Zábavný kreslený seriál pro děti do deseti let tu byl novinkou.
V Británii děti četly příběhy medvěda Ruperta nebo nejdéle vydávaný komiks Dandy, Francouzi si oblíbili příhody psa Pifa. Ten se spolu s britským Dandym nejvíce podobal Čtyřlístku, a to charakterem i strukturou časopisu. Ve Francii byl nejpopulárnějším dětským komiksem Asterix et Obelix. V Belgii vycházel Tintin a Šmoulové.
Nesmíme zapomenout na sice starší, ale nesmírně populární komiks Max und Moritz, který vycházel v Německu. Děti za železnou oponou se ke komiksům dostávaly hůře, ale přesto i v tehdejším východním Německu vycházel dobrodružný Mosaik, v Polsku zase Tytus, Romek i A’Tomek.
Autor Čtyřlístku Jaroslav Němeček se inspiroval zejména zahraniční produkcí za železnou oponou. Na vzniku tohoto českého původního komiksu má značný podíl i jeho manželka Lucie.
V Praze začíná interaktivní výstava
V hlavní budově Muzea hlavního města Prahy v ulici Na Poříčí začíná dnes interaktivní výstava „50 let se Čtyřlístkem“. Děti budou postupně procházet jednotlivými částmi výstavy a plnit různé úkoly zaměřené na rozvoj psychomotorických dovedností i intelektuálních schopností.
Základní koncept výstavy tvoří dům Čtyřlístku situovaný do městečka Třeskoprsky. Dům je rozdělen na čtyři místnosti, z nichž je každá věnována jedné postavičce z komiksu. U domku bude i zahrada a Myšpulínova garáž, ve které bude umístěn „stroj času“.
Návštěvníci budou mít možnost prožít výstavu dvojím způsobem. Jako dobrodružnou hru za pokladem, anebo jako interaktivní odpoledne, které jim umožní poznat charakter jednotlivých komiksových postav.
„Dospělá“ linie výstavy představí vývoj komiksu během padesáti let jeho existence v propojení s významnými momenty vývoje Prahy. Na časová ose bude mít návštěvník možnost připomenout si důležité okamžiky vývoje komiksu, včetně vývoje výtvarné podoby postav. Stejně tak si připomene některé okamžiky spojené s Prahou v posledních padesáti letech. Výstavu lze navštívit až do konce srpna letošního roku.