dnes
Pátek - skorojasno
4°C
zítra
Sobota - zatazeno
3°C
pozítří
Neděle - zatazeno
1°C
Parkování řidičů na chodnících s mozaikovou dlažbou stojí ročně statisíce korun
Oprava mozaikového chodníku. Foto: archiv TSK Praha

Parkování řidičů na chodnících s mozaikovou dlažbou stojí ročně statisíce korun

Chodníky s mozaikovou dlažbou jsou jedním z neodmyslitelných symbolů centra metropole a zejména jeho staré části. Jejich údržba pak představuje pro chodce častá omezení a správce pražských komunikací ročně stovky tisíc korun. Nutnost častějších oprav způsobují zejména neukáznění řidiči parkující na chodníku. Stačí jediné auto, otočení těžkými pneumatikami, na které není chodník dimenzován a dlažba se uvolní. Vznikají v ní pak pro pěší velmi nebezpečné díry. To přináší komplikace, a někdy dokonce i zranění, zejména seniorům.

„Centrum hlavního města se velmi často potýká s neukázněnými řidiči, kteří si usnadňují parkování vjezdem na chodníky. Jedná se nejčastěji o vozy zásobování či kurýrní a přepravní služby, kteří operují s většími a těžšími automobily. Na rozdíl od jiných částí Prahy jsou však chodníky v historické části města osazeny mozaikovou dlažbou. Zde pak stačí jediné auto, a otočení koly na dlažbě a dojde k narušení pevnosti položených kostek, které se uvolní,“ říká tisková mluvčí Technické správx komunikací hl. m. Prahy Barbora Lišková.

„Jsme nuceni dodržovat historické technické postupy s pokládkou kostek do pískového lože, které není pro vjezd automobilů uzpůsobeno. Uvolněné kostky se také často stávají atrakcí pro turisty, kteří je vhazují do Vltavy. Následné opravy vzniklých děr jsou proto velmi nákladné,“ dodává.

Chodníky z mozaikové dlažby se začaly v centru pokládat v 19. století, kdy byly v blízkosti Prahy mramorové doly, a tedy dostatek materiálu. Pro reprezentativní vzhled chodníků se používal především růžový a šedý mramor. Bílý mramor byl využíván pouze výjimečně, a to na chodníky u významných budov, jako byla například radnice, některé kostely, ministerstva či soudní budovy. Nyní spadá mozaiková dlažba pod ochranu památkářů. Kromě péče o její vizuální podobu je dohlíženo také na tradiční techniku její pokládky do pískového podloží.


Odtah vozidla při havárii na vodovodní či kanalizační síti hradí PVK

Včera ve 12:11

Pražské vodovody a kanalizace musí havárii na vodovodní či kanalizační síti neprodleně odstranit. V této souvislosti mají podle zákona o vodovodech a kanalizacích možnost rozhodnout o odtahu vozidla, které brání opravě. „Vůz vždy zamíří na odstavné parkoviště, kde je bezplatně vydán majiteli....

Na střeše Kliniky chce skupina pěti aktivistů zůstat i další dny

15. ledna 2019 v 11:15

Na střeše bývalé plicní kliniky v Jeseniově ulici na pražském Žižkově nadále zůstává skupina pěti aktivistů, pro které bylo Autonomní sociální centrum Klinika domovem. Obávají se, že budova vlastněná Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) zůstane po vyklizení prázdná, proto plánují na střeše...

Další články
Nahoru