
Parkovací zóny začnou příští rok platit na celém území Prahy 4, veřejnost nyní návrh připomínkuje
17. října 2021 21:55
Proč jste se rozhodli rozšířit zóny?
Rozhodnutí o vzniku zón na celé Praze 4 udělalo již dříve zastupitelstvo Prahy 4, my ho nyní postupně naplňujeme. První část zón byla zavedena v roce 2017, o dva roky později došlo k prvnímu rozšíření. Ale ukázalo se, že vždy za hranicemi těchto zón se začala kumulovat vozidla, která nepatří místním. Hlavně v lokalitách, kde je dobrá dostupnost MHD. To rezidentům působí problémy, hůře se jim parkuje. Nechávat mezery uvnitř zón nedává smysl.
Dobře, ale existují přece oblasti, kde s parkováním není problém a pro rezidenty zóny přinesou nové náklady na pořizování parkovacího oprávnění…
Výjimky nejsou možné proto, protože by nevydržely. Do míst bez zón by se přemístila auta z nových zón a vyrobila by tam problém. Takovou zkušenost máme my i další městské části z dosavadní existence zón. Takže bychom stejně museli následně řešit rozšíření.
Někde, například v Praze 5, mají řidiči možnost koupit si oprávnění jen do určitých lokalit, což je pro ně cenově výhodnější. Umožní to i Praha 4?
My nepočítáme s tím, že bychom rozebírali Prahu 4 po kouskách a tím omezovali pohyb obyvatel. Parkovacím oprávněním pro celou městskou část zajistíme pro naše motorizované občany dostupnost zdravotnických, sociálních, školských, volnočasových, obchodních i úředních zařízení, která jsou rozeseta po celé městské části. A pro část obyvatel jsou tato zařízení snáze dostupná autem.
V jaké fázi je zavedení zón na celou Prahu 4?
Je zpracována studie, která byla dopracována do formy návrhu. Ten si může kdokoli prohlédnout na webu městské části i na úřední desce. Až do 5. listopadu ho mohou lidé připomínkovat prostřednictvím e-mailové adresy zps@praha4.cz.
Kdo to nechce dělat elektronicky, má jinou možnost?
Ano, osobně lze návrh konzultovat a podávat připomínky ve dnech od 18. do 21. října a dále od 1. do 4. listopadu na Odboru životního prostředí Úřadu MČ Praha 4 v ulici Antala Staška. Každou připomínkou se budeme zabývat, lidé dostanou zpětnou vazbu.
Jaký základní typy připomínek jste řešili při dosavadním zavádění a rozšiřování zón?
První okruh je systémový, zda vůbec zóny zavádět, či ne. Například ve vilových čtvrtích je k zónám odpor, na sídlištích má tento systém velkou podporu. Druhá oblast připomínek je už konkrétní. Lidé upozorňují na místa, kde parkovací místa nejsou, a přitom by tam mohla být, nebo naopak sdělují, kde je návrh na parkovací místo nevhodný, protože třeba komplikuje vjezd do garáže. Těmito připomínkami se podrobně zabýváme z pohledu její možné proveditelnosti.

Do začátku listopadu podávají lidé připomínky, co bude dál?
Následně je vyhodnotíme a na základě toho během dvou tří týdnů necháme upravit návrh tak, abychom ho mohli projednat v dopravní komisi. Na to naváže projektant tvorbou realizačního projektu, který bude následně posuzovat a schvalovat hlavní město. A následně to prochází státní správou, která vydá rozhodnutí. Zde má občan druhou možnost vznést své připomínky, ale to už je v řízení státní správy. Tento proces by měl být ukončen v únoru příštího roku, aby následně rada hlavního města schválila rozšíření zóny, a pak už to silničáři technicky zrealizují, tedy, lidově řečeno, namalují čáry na silnici a osadí značky. Na začátku letních prázdnin 2022 by tak mohly být zóny rozšířeny na celou Prahu 4.
O zhruba jakou část Prahy 4 se při rozšíření jedná?
Zóny jsou dnes z hlediska počtu obyvatel na osmdesáti procentech území Prahy 4, z hlediska plochy na sedmdesáti procentech městské části.
Jaký je postoj Prahy 4 k poměru rezidentních (modrých) a návštěvnických (fialových) zón?
Při zavádění a prvním rozšiřováním zón s tímto lidé na Praze 4 problém neměli. Fialové jsou hlavně v místech, kde jsou hodně nebytové prostory, v rezidentních územích dominují modré zóny. Takže toto není zásadní problém, který by se u nás řešil.