Dnes Sobota - jasno 9°C
Zítra Neděle - jasno 9°C
Sobota 3. 6. 2023
Svátek má Tamara
Newsletter Pražský patriot
Pro odběr ranního přehledu článků za posledních 24 hodin se přihlaste zde.
Parkovací zóny začnou příští rok platit na celém území Prahy 4, veřejnost nyní návrh připomínkuje
Modrá zóna v Praze 4. Foto: Jan Puci

Parkovací zóny začnou příští rok platit na celém území Prahy 4, veřejnost nyní návrh připomínkuje

V současné době se dokončuje příprava druhého rozšíření parkovacích zón, které obsáhne zbývající část Prahy 4. Tím bude zhruba v polovině příštího roku celá městská část jednou zónou placeného stání. Na otázky související s přípravou rozšíření odpovídal serveru Pražský patriot 1. místostarosta pro dopravu, finance a evropské fondy Zdeněk Kovářík (ODS).

Proč jste se rozhodli rozšířit zóny?
Rozhodnutí o vzniku zón na celé Praze 4 udělalo již dříve zastupitelstvo Prahy 4, my ho nyní postupně naplňujeme. První část zón byla zavedena v roce 2017, o dva roky později došlo k prvnímu rozšíření. Ale ukázalo se, že vždy za hranicemi těchto zón se začala kumulovat vozidla, která nepatří místním. Hlavně v lokalitách, kde je dobrá dostupnost MHD. To rezidentům působí problémy, hůře se jim parkuje. Nechávat mezery uvnitř zón nedává smysl.

Dobře, ale existují přece oblasti, kde s parkováním není problém a pro rezidenty zóny přinesou nové náklady na pořizování parkovacího oprávnění…
Výjimky nejsou možné proto, protože by nevydržely. Do míst bez zón by se přemístila auta z nových zón a vyrobila by tam problém. Takovou zkušenost máme my i další městské části z dosavadní existence zón. Takže bychom stejně museli následně řešit rozšíření.

Někde, například v Praze 5, mají řidiči možnost koupit si oprávnění jen do určitých lokalit, což je pro ně cenově výhodnější. Umožní to i Praha 4?
My nepočítáme s tím, že bychom rozebírali Prahu 4 po kouskách a tím omezovali pohyb obyvatel. Parkovacím oprávněním pro celou městskou část zajistíme pro naše motorizované občany dostupnost zdravotnických, sociálních, školských, volnočasových, obchodních i úředních zařízení, která jsou rozeseta po celé městské části. A pro část obyvatel jsou tato zařízení snáze dostupná autem.

V jaké fázi je zavedení zón na celou Prahu 4?
Je zpracována studie, která byla dopracována do formy návrhu. Ten si může kdokoli prohlédnout na webu městské části i na úřední desce. Až do 5. listopadu ho mohou lidé připomínkovat prostřednictvím e-mailové adresy zps@praha4.cz.

Kdo to nechce dělat elektronicky, má jinou možnost?
Ano, osobně lze návrh konzultovat a podávat připomínky ve dnech od 18. do 21. října a dále od 1. do 4. listopadu na Odboru životního prostředí Úřadu MČ Praha 4 v ulici Antala Staška. Každou připomínkou se budeme zabývat, lidé dostanou zpětnou vazbu.

Jaký základní typy připomínek jste řešili při dosavadním zavádění a rozšiřování zón?
První okruh je systémový, zda vůbec zóny zavádět, či ne. Například ve vilových čtvrtích je k zónám odpor, na sídlištích má tento systém velkou podporu. Druhá oblast připomínek je už konkrétní. Lidé upozorňují na místa, kde parkovací místa nejsou, a přitom by tam mohla být, nebo naopak sdělují, kde je návrh na parkovací místo nevhodný, protože třeba komplikuje vjezd do garáže. Těmito připomínkami se podrobně zabýváme z pohledu její možné proveditelnosti.

Do začátku listopadu podávají lidé připomínky, co bude dál?
Následně je vyhodnotíme a na základě toho během dvou tří týdnů necháme upravit návrh tak, abychom ho mohli projednat v dopravní komisi. Na to naváže projektant tvorbou realizačního projektu, který bude následně posuzovat a schvalovat hlavní město. A následně to prochází státní správou, která vydá rozhodnutí. Zde má občan druhou možnost vznést své připomínky, ale to už je v řízení státní správy. Tento proces by měl být ukončen v únoru příštího roku, aby následně rada hlavního města schválila rozšíření zóny, a pak už to silničáři technicky zrealizují, tedy, lidově řečeno, namalují čáry na silnici a osadí značky. Na začátku letních prázdnin 2022 by tak mohly být zóny rozšířeny na celou Prahu 4.

O zhruba jakou část Prahy 4 se při rozšíření jedná?
Zóny jsou dnes z hlediska počtu obyvatel na osmdesáti procentech území Prahy 4, z hlediska plochy na sedmdesáti procentech městské části.

Jaký je postoj Prahy 4 k poměru rezidentních (modrých) a návštěvnických (fialových) zón?
Při zavádění a prvním rozšiřováním zón s tímto lidé na Praze 4 problém neměli. Fialové jsou hlavně v místech, kde jsou hodně nebytové prostory, v rezidentních územích dominují modré zóny. Takže toto není zásadní problém, který by se u nás řešil.


Autor: Jan Puci

Nový přístřešek na zastávce Lipnická

31. května 2023 v 16:54

Zastávka MHD Lipnická na začátku června získá přístřešek. Vzhledem k okolní rodinné zástavbě není v blízkosti jediné místo, kde se schovat před deštěm.

Řidiči by měli zbystřit, v Letňanech se chystá blokové čištění ulic

31. května 2023 v 00:23

Od 9. do 16. června, pouze v pracovní dny, bude v Letňanech probíhat úklid komunikací – blokové čištění. Čisticí technika vyjede do ulic v pracovních dnech vždy od 8 do 15 hodin.

Na Rock for People vlakem a se slevou

29. května 2023 v 11:33

Od 8. do 11. června se bude v Hradci Králové konat hudební festival Rock for People. Návštěvníci, kteří se na něj vypraví vlakem Českých drah, mohou využít cenově zvýhodněné nabídky Vlak+ Rock for People.

Dopravní vycházka v Praze 6: Elektrifikace linky 131

26. května 2023 v 11:59

Radní pro dopravu Prahy 6 Ondřej Matěj Hrubeš zve v pondělí 29. května na dopravní vycházku na téma elektrifikace linky 131.

Praha 11: Linku 213 se povedlo zachránit, změn v dopravě bude od soboty hodně

25. května 2023 ve 20:05

Od soboty 27. května dojde v souvislosti s prodloužením tramvajové tratě z Modřan na Libuš k několika změnám v dopravě v rámci Jižního Města. Například nová linka 126 nabídne od poslední květnové soboty obyvatelům Jižního Města časté spojení s Křeslicemi a nádražím v Uhříněvsi. Nahradí například...

Další články
Nahoru