Dnes Středa - polojasno 19°C
Zítra Čtvrtek - polojasno 17°C
Středa 5. 10. 2022
Svátek má Eliška
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Parkovací zóny v Praze 11 ano, či ne? Rozhodnout by se mělo letos, v městské části začalo měření dopravy
Modré parkovací zóny fungují třeba v Praze 6. Foto. Jan Puci

Parkovací zóny v Praze 11 ano, či ne? Rozhodnout by se mělo letos, v městské části začalo měření dopravy

Dlouhodobé dilema generací politiků v Praze 11, zda zavést parkovací zóny, či raději ne, by mělo skončit letos. Na Jižním Městě začalo měření, které zmapuje reálný stav parkovacích kapacit a stane se důležitou součástí studie. Server Pražský patriot o tom informoval radní Prahy 11 pro dopravu a otevřenou radnici Martin Duška (Piráti).

Současný systém parkovacích zón začal v metropoli fungovat v roce 1996, nejprve v pravobřežní části Prahy 1. O jedenáct let později se přidal levý břeh a také Praha 2. Postupně přibývaly další lokality hlavního města, zatím jako poslední letos v lednu Praha 9.

Praha 11 zatím do systému nevstoupila, nicméně je to zvažováno už dlouho. V roce 2007 byla pořízena studie zhodnocující stav parkování. Její poslední aktualizace proběhla před pěti lety, doporučeno bylo zavést zóny v některých částech Prahy 11.

O zónách však rozhodnuto nebylo, proto současné vedení radnice, které vzešlo z voleb v roce 2018, rozhodlo o vytvoření nového dokumentu. „Studie doprava v klidu má za úkol zmapovat obsazenost ulic nacházejících se na Praze 11. Velmi zjednodušeně lze říci, že bude obsazenost vypočítána na základě terénních měření parkovací kapacity veřejně přístupných komunikací. Vzhledem k tomu, že sídliště nebyla vybudována s dostatečnou zásobou parkovišť, naše ulice tuto funkci nahrazují. Stejně tak nám má studie říci, kolik by vzniklo parkovacích míst při zavedení vodorovného dopravního značení pro modré zóny,“ uvedl radní Duška.

Řada ulic má v této městské části v současné době parkování vyznačeno pouze svislým dopravním značením, nicméně zóny vyžadují obě formy.

„Od studie očekáváme přesný obraz dopravy v klidu jak v denních, tak v nočních hodinách. Zároveň slouží jako podklad pro rozhodnutí, zda zavést, či nezavést rezidenční parkování,“ pokračoval. Tento systém takzvaných modrých zón provozuje metropole, městské části se k němu připojují. Za studii zaplatí Praha 11 celkem 845 185 korun s DPH.

Jaké části Prahy 11 připadají v úvahu pro vytýčení zón? „Zatím uvažujeme o oblastech v okolí stanic metra Chodov a Roztyly. Tyto oblasti metra slouží jako přirozený cíl pro lidi dojíždějících do Prahy za prací. Charakter těchto ulic již neumožňuje parkování více vozidel,“ řekl.

Samotné měření mělo již probíhat, nicméně nouzový stav ho odložil. Měření tak mohlo začít teprve v pondělí 12. dubna. Na základě studie, jejíž důležitou součástí bude probíhající měření, se chce Praha 11 rozhodovat, zda modré zóny zavede, či ne. Jasno by mělo být ještě letos. 

Pokud by se městská část rozhodla k systému zón připojit, byrokratický proces schvalování magistrátem a příprava dopravního značení trvá od finálního verdiktu do spuštění zhruba rok. Praha 11 uvažuje o kombinaci modrých zóny pro rezidenty a na určitých místech i fialových zón pro návštěvníky.

„Já sám jsem k zónám skeptický, městská část si nemůže určit finanční politiku v případě zavedení. Nicméně vzhledem k faktu, že okolní městské části modré zóny zavádějí, kloním se k názoru, že jsou prakticky na Praze 11 nezbytné. Pražané z jiných městských částí si k nám začali odkládat svá druhá vozidla. Navíc z pohledu čtyř stanic metra jsme velmi lukrativní lokalitou i pro lidi dojíždějících do Prahy za prací,“ sdělil radní Duška.

V současnosti je v Praze 11 připravována úprava parkoviště poblíž ulice Radimovická. Radnice požádala o změny územního plánu na osmi stávajících parkovištích pro jejich budoucí zkapacitnění. Takto upravená parkoviště by měla sloužit výhradně rezidentům. To znamená, že získání nájemní smlouvy na parkovací místo bude podmíněno trvalým pobytem na území Prahy 11. V dlouhodobém horizontu je plánována výstavba parkovacího domu P+R Opatov.


Autor: Jan Puci
Další články
Nahoru