Palác Akropolis uvede přehlídku tvorby Divadla NIE
Jedno z nejzajímavějších a kritiky nejuznávanějších mezinárodních divadel dneška, které se věnuje převážně tvorbě pro mládež a dospělé, uvede tři úspěšná představení: Muzeum vzpomínek, Konec všeho, navždy a Přicházíme zdaleka. Autorský soubor v nich čerpá ze skutečných příběhů, skrze které nahlíží drsnou podobu současného světa.
Mezinárodní divadelní soubor Divadla NIE ve svých inscenací kombinuje fyzické divadlo, směs jazyků, živou hudbu, storytelling a propojuje umělce z Česka, Norska, Velké Británie a dalších zemí. A právě česká stopa hraje v souboru významnou roli. Jeho zakladatelé Iva a Kjell Mobergovi – z Čech a Norska – spolu studovali na pražské DAMU. Soubor založili v roce 2001 a během své existence vytvořili řadu inscenací, které odehráli na více než 1000 místech světa. Z prestižní světové přehlídky v Edinburghu si odnesli cenu Herald Angel Award, v roce 2011 jim byla v Malmø udělena cena ASSITEJ za vynikající umělecký počin, která se uděluje pouze jednou za tři roky a je bezesporu nejprestižnějším oceněním za tvorbu pro mladé lidi.
Ačkoliv se soubor vrací s jednotlivými inscenacemi do Čech, přehlídka jeho tvorby se zde uskuteční vůbec poprvé. „Přehlídka NIE v Paláci Akropolis je začátek našeho nového působení na české scéně. Na příští rok chystáme pro české diváky vedle repríz již zaběhlých inscenací i jednu novou, která bude mít premiéru v Paláci Akropolis na podzim 2024,“ říká Iva Moberg, zakladatelka, producentka a herečka souboru.
Všechny inscenace, které přehlídka nabídne, čerpají z příběhů, které se staly. Divadlo NIE tak navazuje na dokumentární inscenace, které diváci mohou zhlédnout na jevišti Paláce Akropolis. Patří mezi ně Baletky od Spitfire Company, Iris od souboru Tantehorse nebo Sádlo Ridiny Ahmed. „V naší autorské tvorbě často pracujeme s příběhy obyčejných lidí, kteří se dostávají do neobyčejných situací, protože se ocitli ve špatný čas na špatném místě. Vedle historických událostí čerpáme i z příběhů lidí okolo nás, zejména mladých lidí,“ prozrazuje Iva Moberg.