dnes
Pondělí - polojasno
2°C
zítra
Úterý - zatazeno
3°C
pozítří
Středa - snih
2°C
Pád jako když člověk spadne na zem z výšky 2,5 metru. Záchranáři se bojí úrazů jezdců na elektrokolech
Ilustrační foto: Adriaan / Freeimages.com

Pád jako když člověk spadne na zem z výšky 2,5 metru. Záchranáři se bojí úrazů jezdců na elektrokolech

Jezdci na elektrokolech musí mít na paměti, že pokud vyjedou do provozu, jsou cyklisty, a tedy účastníky silničního provozu, kteří se musí řídit pravidly danými zákonem. 

Kvůli bezpečnosti jsou omezeny výkon a rychlost elektrokol. Výkon nesmí přesáhnout 250 wattů a elektropohon při dosažení rychlosti 25 kilometrů v hodině přestane při jízdě pomáhat. Pokud nejsou splněny tyto technické normy, nejedná se o elektrokola.

E-kola jsou těžší a oproti klasickým kolům mají některé parametry odlišné, především kvůli jejich těžišti a rychlejší akceleraci. „Optimální je umístění baterie na rámu, ve středu kola, nikoli vzadu místo košíku,“ doporučil Ladislav Slánský, koordinátor projektu Na kole jen s přilbou.

Dalším specifikem je absence hlučnosti. Elektropohon není slyšet a pro chodce jsou uživatelé elektrokol těžce předvídatelní, například na sdílených cyklostezkách a stezkách pro chodce. I když je jízda méně náročná, nikdy by cyklisté neměli podcenit výběr trasy a přecenit své schopnosti. „Při výletech musí hlídat stav baterie, aby vydržela i na dojezd domů,“ varoval Slánský. 
 

Pozor na tuning elektrol

Při výběru elektrokola (ale i elektrokoloběžky) buďte pozorní. Někteří prodejci nabízejí kola, která sice splňují maximální výkon nižší nebo rovný 250 wattů, ale opatřují je zařízením pro odstranění rychlostního limitu 25 kilometrů v hodině.

Takto upravená vozidla již není možné podle platné legislativy považovat za jízdní kola. Prodejci jsou si toho vědomi, proto kupujícího písemně upozorňují, že kolo lze použít jen na vlastní nebezpečí a zásadně mimo veřejné pozemní komunikace. Tím se snaží zbavit odpovědnosti a přenést ji na kupujícího.

„Na první pohled je to lákavá nabídka, že kolo dokáže jet rychleji, ale takové vozidlo (nejde-li o motokolo) je již považováno za motorové vozidlo kategorie L, a pokud jej chceme na pozemní komunikaci používat, tak podle pravidel pro motorová vozidla – vozidlo musí být registrováno, pojištěno, řidič musí být držitelem příslušného řidičského oprávnění a mít přílbu. S takto vylepšeným vozidlem musíte respektovat zákaz vjezdu pro motorová vozidla, včetně používání cyklostezek či stezek pro cyklisty a chodce,“ upozornila Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra.

Od elektrokol je třeba odlišovat motokola vybavená dodatečně pomocným motorkem s maximální konstrukční rychlostí do 25 kilometrů v hodině. Motorek musí být schválen k takovémuto použití a jeho výkon nesmí přesáhnout jeden kilowatt. Rozdíl mezi motokolem a elektrokolem je kromě dalších technických požadavků v tom, že motokolo se obejde bez aktivního šlapání. I motokolo je možné považovat za jízdní kolo.

„Pokud chceme používat elektrokolo na pozemních komunikacích, musí výkon motoru i maximální rychlost asistence splňovat legislativní normy. Je nutné si též uvědomit, že na koloběžky je pohlíženo jako na jízdní kola a pro jejich uživatele platí stejná pravidla jako pro cyklisty,“ uvedla vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia ČR Zuzana Pidrmanová.

Ochranná přilba je samozřejmost

Ochrannou přilbu musí mít při jízdě na hlavě upevněnou všichni do 18 let. Odborníky je poručováno ji používat všem cyklistům, v případě vozítek poháněných elektropohonem to platí dvojnásob.

„U elektrokol se kvůli rychlejší jízdě, především u seniorů, zvyšuje riziko pádu z kola, a tak by měla být přilba samozřejmostí. Pád z kola v rychlosti 25 kilometrů v hodině je podobný jako když člověk spadne na zem z výšky dva a půl metru,“ sdělila Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.

Jakkoliv jsou úrazy na elektrokolech a koloběžkách velmi podobná jako na těch bez motoru, záchranáři se jich bojí o něco více. „Používají je fyzicky méně zdatní a starší lidé, kteří například nemají kosti tolik obalené svalovinou, navíc často nedokáží správně odhadnout situaci,“ uvedl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev.

„I obyčejná zlomenina může velmi zkomplikovat už ne tak dobrý zdravotní stav postiženého, často se k ní mohou přidat další komplikace,“ upozorňuje. Největším rizikem je podle něj často nepřiměřená rychlost.


Lidé s migrénou mají svoji první konferenci

19. listopadu 2020 v 15:56

Pacienti trpící migrénou mají svoji historicky první konferenci. Seznámí se na ní s novinkami v léčbě, a to jak od lékařů, tak i z pohledu čínské medicíny. Svoji nemoc mohou jednotlivě probrat s psychoterapeutem, který poradí, jak s migrénou pracovat s pomocí různých technik, včetně relaxace....

Hlavní město hledá ředitele Městské nemocnice následné péče

4. listopadu 2020 v 07:59

Praha schválila vyhlášení výběrového řízení na funkci ředitel/ředitelka Městské nemocnice následné péče (MNNP).  Uchazeči o tuto pozici v této příspěvkové města mohou podávat své přihlášky do 25. listopadu 2020.

Další články
Nahoru