dnes
Pátek - jasno
19°C
zítra
Sobota - polojasno
20°C
pozítří
Neděle - skorojasno
22°C
Pád jako když člověk spadne na zem z výšky 2,5 metru. Záchranáři se bojí úrazů jezdců na elektrokolech
Ilustrační foto: Adriaan / Freeimages.com

Pád jako když člověk spadne na zem z výšky 2,5 metru. Záchranáři se bojí úrazů jezdců na elektrokolech

Jezdci na elektrokolech musí mít na paměti, že pokud vyjedou do provozu, jsou cyklisty, a tedy účastníky silničního provozu, kteří se musí řídit pravidly danými zákonem. 

Kvůli bezpečnosti jsou omezeny výkon a rychlost elektrokol. Výkon nesmí přesáhnout 250 wattů a elektropohon při dosažení rychlosti 25 kilometrů v hodině přestane při jízdě pomáhat. Pokud nejsou splněny tyto technické normy, nejedná se o elektrokola.

E-kola jsou těžší a oproti klasickým kolům mají některé parametry odlišné, především kvůli jejich těžišti a rychlejší akceleraci. „Optimální je umístění baterie na rámu, ve středu kola, nikoli vzadu místo košíku,“ doporučil Ladislav Slánský, koordinátor projektu Na kole jen s přilbou.

Dalším specifikem je absence hlučnosti. Elektropohon není slyšet a pro chodce jsou uživatelé elektrokol těžce předvídatelní, například na sdílených cyklostezkách a stezkách pro chodce. I když je jízda méně náročná, nikdy by cyklisté neměli podcenit výběr trasy a přecenit své schopnosti. „Při výletech musí hlídat stav baterie, aby vydržela i na dojezd domů,“ varoval Slánský. 
 

Pozor na tuning elektrol

Při výběru elektrokola (ale i elektrokoloběžky) buďte pozorní. Někteří prodejci nabízejí kola, která sice splňují maximální výkon nižší nebo rovný 250 wattů, ale opatřují je zařízením pro odstranění rychlostního limitu 25 kilometrů v hodině.

Takto upravená vozidla již není možné podle platné legislativy považovat za jízdní kola. Prodejci jsou si toho vědomi, proto kupujícího písemně upozorňují, že kolo lze použít jen na vlastní nebezpečí a zásadně mimo veřejné pozemní komunikace. Tím se snaží zbavit odpovědnosti a přenést ji na kupujícího.

„Na první pohled je to lákavá nabídka, že kolo dokáže jet rychleji, ale takové vozidlo (nejde-li o motokolo) je již považováno za motorové vozidlo kategorie L, a pokud jej chceme na pozemní komunikaci používat, tak podle pravidel pro motorová vozidla – vozidlo musí být registrováno, pojištěno, řidič musí být držitelem příslušného řidičského oprávnění a mít přílbu. S takto vylepšeným vozidlem musíte respektovat zákaz vjezdu pro motorová vozidla, včetně používání cyklostezek či stezek pro cyklisty a chodce,“ upozornila Jana Horáková z odboru bezpečnostní politiky Ministerstva vnitra.

Od elektrokol je třeba odlišovat motokola vybavená dodatečně pomocným motorkem s maximální konstrukční rychlostí do 25 kilometrů v hodině. Motorek musí být schválen k takovémuto použití a jeho výkon nesmí přesáhnout jeden kilowatt. Rozdíl mezi motokolem a elektrokolem je kromě dalších technických požadavků v tom, že motokolo se obejde bez aktivního šlapání. I motokolo je možné považovat za jízdní kolo.

„Pokud chceme používat elektrokolo na pozemních komunikacích, musí výkon motoru i maximální rychlost asistence splňovat legislativní normy. Je nutné si též uvědomit, že na koloběžky je pohlíženo jako na jízdní kola a pro jejich uživatele platí stejná pravidla jako pro cyklisty,“ uvedla vedoucí oddělení prevence Policejního prezidia ČR Zuzana Pidrmanová.

Ochranná přilba je samozřejmost

Ochrannou přilbu musí mít při jízdě na hlavě upevněnou všichni do 18 let. Odborníky je poručováno ji používat všem cyklistům, v případě vozítek poháněných elektropohonem to platí dvojnásob.

„U elektrokol se kvůli rychlejší jízdě, především u seniorů, zvyšuje riziko pádu z kola, a tak by měla být přilba samozřejmostí. Pád z kola v rychlosti 25 kilometrů v hodině je podobný jako když člověk spadne na zem z výšky dva a půl metru,“ sdělila Markéta Novotná z Týmu silniční bezpečnosti.

Jakkoliv jsou úrazy na elektrokolech a koloběžkách velmi podobná jako na těch bez motoru, záchranáři se jich bojí o něco více. „Používají je fyzicky méně zdatní a starší lidé, kteří například nemají kosti tolik obalené svalovinou, navíc často nedokáží správně odhadnout situaci,“ uvedl mluvčí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje Michael Georgiev.

„I obyčejná zlomenina může velmi zkomplikovat už ne tak dobrý zdravotní stav postiženého, často se k ní mohou přidat další komplikace,“ upozorňuje. Největším rizikem je podle něj často nepřiměřená rychlost.


Ve sbírce k charitativnímu běhu se podařilo vybrat pro nemocného Richarda 50 000 korun

Včera ve 14:04

Z pražského Výstaviště Praha včera v rámci Epi©Runu odstartovalo více než 60 závodníků a ve sbírce se podařilo vybrat přibližně 50 000 korun.

Při akci Prahy 4 Den zdraví byl zájem o prevenci

Včera ve 13:35

Věnujte „10 minut svému zdraví“, to bylo heslo veřejné akce pod názvem Den zdraví, kterou pořádala Městská část Praha 4 ve spolupráci s Thomayerovou nemocnicí (TN). Událost se konala v úterý 15. září u OC Arkády a pro účastníky byl připraven pestrý program plný prevence, vyšetření, osvěty a...

Praha 13: Víte, jak vidíte?

16. září 2020 ve 12:49

Jak jste na tom se zrakem si můžete zkontrolovat zdarma na speciálním přístroji. Testovat se bude 23. září mezi 13. a 17. hodinou před radnicí třinácté městské části na Slunečním náměstí.

Za týden se v Praze 4 koná Den zdraví

8. září 2020 v 10:43

Kontrolu znamének a diagnostiku pleti, prevenci rakoviny prsu a plic, vyšetření na šedý a zelený zákal, změření krevního tlaku, skrytého tuku v těle, CO ve vydechovaném vzduchu anebo třeba nasycení krve kyslíkem. 

Zítra se koná Den zdraví v Praze 8

8. září 2020 v 08:13

Středa 9. září od 13 do 18 hodin na prostranství mezi KD Krakov a OC Krakov.

Další články
Nahoru