dnes
Čtvrtek - prehanky-dest
7°C
zítra
Pátek - snih-dest
3°C
pozítří
Sobota - prehanky-snih
2°C
Osmdesátiletá babča z Vokovic měla při narození několik nej
Vozovna Vokovice v prvních letech svého provozu. Foto: archiv DP hl. m. Prahy

Osmdesátiletá babča z Vokovic měla při narození několik nej

První květnový den uplyne 80 let od zahájení provozu tramvajové vozovny Vokovice. Ta byla při zahájení provozu 1. 5. 1933 označená za největší halu v Praze. Souběžně s oslavami nynějšího jubilea byla zahájena rekonstrukce vozovny. Až do konce května lze navštívit fotografickou výstavu ve stanici metra Dejvická, která přiblíží historii této stavby.

Zajímavosti o vozovně

Délka venkovního kolejiště před vozovnou je 1,78 km.
Koleje uvnitř haly jsou dlouhé 2,62 km.
Rozpětí každé z pěti lodí, které tvoří halu, je 21 metrů.
Ve vozovně vede 30 kolejí.
Před vozovnou je 35 výhybek.
Teoretická kapacita haly je 30 000 lidí.

„V těchto dnech byla ve vozovně zahájena rekonstrukce kolejiště v halách, na kterou naváže i přestavba napojení a zřízení objízdné koleje. Při svých osmdesátinách tak vozovna omládne,“ uvedl Milan Křístek, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy.

V současné době je ve Vokovicích více než 150 tramvají, jedná se o novější modifikace tramvají T3, tedy T3SUCS, T3R.PV, T3R.PLF a T3R.P.

Vozovna Vokovice je jednou ze sedmi dnes funkčních tramvajových vozoven, nachází se v pražské čtvrti Veleslavín u hranice s Libocí, západně od Vokovic naproti Vokovickému hřbitovu.

Tehdejší vozovna pojmula 240 tramvají a poprvé byla při stavbě haly použita jediná velká střecha, do té doby mívala každá loď vozoven vlastní střechu. Tehdy unikátní železnou střešní konstrukci dodala společnost Bratři Prášilové z Prahy 8.

Montáž střechy trvala bezmála čtyři měsíce. Samotná stavba byla zahájena již 16. července 1931, pozemek byl Elektrickými podniky hl. m. Prahy zakoupen roku 1929.

Svébytný urbanistický okrsek

Pro své zaměstnance Elektrické podniky postavily nedaleko vozovny několik obytných domů. První obyvatelé se do nich začali stěhovat již 1. října 1933. K domům patřil i přízemní obchodní pavilon s kupeckým krámem, řeznictvím, mlékárnou, holičstvím, trafikou a výčepem. Krámky byly pronajaty zájemcům od 1. listopadu 1934. Vznikl tak zde svébytný urbanistický okrsek.

„Hlavním důvodem vybudování vozovny Vokovice byl předválečný rozvoj sítě Elektrických drah, rušení malokapacitních vozoven a zakoupení řady nových vozů, které nebylo již kde odstavovat,“ říká Pavel Fojtík, vedoucí archivu DPP.

Od roku 1971 byla ve vozovně soustředěna sbírka historických tramvají, která se stala v roce 1993 základem expozice střešovického Muzea městské hromadné dopravy v Praze.


Autor: Mojmír Kadeřábek

Praha 2: Údržba chodníků v zimě

3. ledna 2018 ve 13:12

Radnice Prahy 2 bude pro zimní sezonu  2017/18  zajišťovat schůdnost na chodnících, které jsou zařazeny ve vyhlášce hl. m. Prahy mezi neudržované komunikace.

Další články
Nahoru