dnes
Pondělí - zatazeno
5°C
zítra
Úterý - zatazeno
6°C
pozítří
Středa - skorojasno
3°C
Skoro třicetileté důchodkyně: kačeny, které má i Severní Korea, mizí z pražských kolejí
Tramvaj KT8D5 (v popředí) se na Florenci míjí s tramvají T3. Foto: archiv DPP

Skoro třicetileté důchodkyně: kačeny, které má i Severní Korea, mizí z pražských kolejí

Obousměrná tříčlánková tramvaj KT8D5, která se lidově říká kátéčko, kachna či kačena, definitivně zmizí z kolejí v Praze. Symbolické rozloučení s posledním vozem proběhne toto úterý, kdy ještě bude vozit cestující. Po té se stane součástí expozice Muzea MHD ve Střešovicích.

Rozlučka s tramvají KT8D5

V úterý 21. května bude fungovat zvláštní linka číslo 15: Lehovec – Florenc.

Na ní budou mít Pražané poslední příležitost se svézt tramvají KT8D5.

Odjezdy z Lehovce: 13:00, 14:07 a 16:01

Odjezdy z Florence: 13:32 a 15:30

Nasazení tramvají s „lehce“ zapamatovatelným názvem KT8D5 provázely v polovině osmdesátých let minulého století důkladné zkoušky. Prototyp byl v pražských ulicích vidět už v roce 1985, provoz s cestujícími začal o rok později.

U pražské veřejnosti si tento typ tramvaje nikdy nezískal velkou oblibu. Výtky směřovaly především k uspořádání interiéru, nedostatečnému větrání v létě a užší dveřím v přední a zadní části.

Uvažovalo se proto o dodávce modifikovaných vozů, které by měly lepší profilové parametry a byly na nich vychytány další „mouchy“. K nákupu však nedošlo. Původně se přitom plánovalo pořízení dvou stovek těchto tramvají. Nakonec jich v Praze jezdilo necelých padesát.

kt8d5-linka-3-nahled Tramvaj KT8D5, kterou v letech 1986 až 1993 vyráběl podnik ČKD Praha, byla kromě české metropole dodávána také do Brna, Mostu, Plzně a Litvínova. Zájem o ni byl i na východ od našich hranic.

Jeden vůz koupil ruský Volgograd, čtyřicet slovenské Košice a 45 severokorejský Pchjongjang. Jeden vůz si odebralo také Sarajevo. Bosenské město si později odebralo několik ojetých tramvají KT8D5 z Košic.

Tento typ tramvají však z pražských kolejí nemizí úplně. Nadále zde budou cestujícím sloužit rekonstruované vozy, které jsou částečně nízkopodlažní.  

Hlavní změnou oproti původnímu typu je nový střední článek s nízkopodlažní částí. Tyto tramvaje mají snadno zapamatovatelné označení KT8D5R.N2P. 


Další články
Nahoru