Dnes Sobota - zatazeno 13°C
Zítra Neděle - polojasno 14°C
Sobota 2. 3. 2024
Svátek má Anežka
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Oprava železničního mostu je nejrychlejší řešení, tvrdí končící náměstek primátora Scheinherr
Železniční most pohledem z pravobřežní náplavky. Foto: archiv TSK

Oprava železničního mostu je nejrychlejší řešení, tvrdí končící náměstek primátora Scheinherr

Plánované kolokvium o budoucnosti železničního mostu na pražské Výtoni by se mělo vážně zabývat možností jeho opravy s využitím již hotové dokumentace od firmy Sudop z roku 2020. ČTK a Českému rozhlasu to řekl končící náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). S ohledem na zajištění železniční dopravy v metropoli je podle něj rekonstrukce nejrychlejší řešení, odeslal v tom smyslu dopis ministru dopravy Martinu Kupkovi (ODS).

Zástupci Středočeského kraje, hlavního města, regionálních organizátorů dopravy a dopravců v úterý podepsali výzvu Správě železnic (SŽ) a ministerstvu dopravy, aby neodkládaly opravu pražského Branického mostu a zároveň zahájily opravu či přestavbu železničního mostu na Výtoni. Při výluce na obou mostech zároveň podle nich hrozí kolaps osobní i nákladní železniční dopravy na jihozápad od Prahy.

S ohledem na souběh špatného stavu obou sousedních mostů hraje nyní podle Scheinherra zásadní roli čas. „Nejrychlejší cesta, jak zaručit provozuschopnost železničního mostu pod Vyšehradem, je využít dokumentaci, kterou již SŽ má," řekl náměstek.

Dodal, že zatímco stávající plán SŽ nahradit vrchní část mostu a zachovat jen pilíře počítá se zahájením stavby v roce 2026, rekonstrukce by šla zahájit výrazně rychleji.

„Harmonogram ukazuje, že do tří měsíců jde připravit soutěž, za dalších šest měsíců ji mít hotovou, poté zahájit projekční a přípravné práce a na přelomu let 2024 a 2025 zahájit rekonstrukci," řekl Scheinherr.

V případě úplné uzavírky mostu by podle něj oprava trvala rok, při zachování provozu na jedné koleji dva. Zároveň by bylo nutné přidat požadovanou třetí kolej. „Ta by se stavěla na nové konstrukci, takže by to mohlo běžet paralelně úplně zvlášť," uvedl náměstek.

Dokumentaci pro rekonstrukci dříve podle Scheinherra SŽ odložila na základě doporučení firmy Sudop, že ekonomičtější varianta je požádat o sejmutí památkové ochrany mostu a jeho úplné nahrazení. Ministerstvo kultury však sejmutí ochrany zamítlo.

Scheinherr dodal, že dokumentaci by bylo možné aktualizovat o dvě studie, které nechalo zpracovat hlavní město. Ty na rozdíl od původní dokumentace, která zachovávala přesnou podobu mostu podle původního návrhu, doporučily zachovat pouze horní konstrukci a spodní část mostu vyměnit s využitím moderních technologií a materiálů, což by znamenalo i zvýšení životnosti.

Původní projekt Sudop odhadoval cenu opravy mostu na 750 milionů korun, podle náměstka by náklady i při úpravách byly obdobné, navýšené o inflaci. „Rekonstrukce by samozřejmě byla nákladnější na údržbu a následný provoz," doplnil. S ohledem na památkovou ochranu jsou nicméně podle něj ve hře i jiné hodnoty než peníze.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud.

 Za zachování stávající podoby konstrukce se postavila radnice Prahy 5 a vznikla pro ní petice, kterou k dnešku na internetu podpořilo zhruba 10 000 lidí. Podle dřívějších vyjádření SŽ je most kvůli špatnému stavu neopravitelný, nebo by oprava byla neúměrně komplikovaná.


Autor: ČTK

Beseda u kulatého stolu v Praze 15

Včera ve 12:57

Starosta Prahy 15 Michal Fischer zve na besedu u kulatého stolu.

Další články
Nahoru