dnes
Čtvrtek - jasno
30°C
zítra
Pátek - obcasny-dest
30°C
pozítří
Sobota - zatazeno
18°C
Oprava oblouků Karlova mostu potrvá dvacet let, práce na prvním začnou příští rok
Karlův most při povodních v roce 2013. Foto: archiv

Oprava oblouků Karlova mostu potrvá dvacet let, práce na prvním začnou příští rok

Pražský magistrát prozkoumá a takzvaně pasportizuje kamenné kvádry Karlova mostu. Zároveň opraví 14. oblouk mostu nad Kampou, kde se drolí spáry mezi kameny, a vymění dřevěné ledolamy. Následovat bude oprava všech zbylých oblouků, která potrvá asi 20 let. ČTK to řekl radní Jan Wolf (KDU-ČSL/Trojkoalice). Náklady na opravu jednoho oblouku mají být několik desítek milionů korun a práce začnou na konci roku 2019. Město v minulosti nechalo opravit mostovku a zábradlí.

Zkontrolováno má být všech 66 000 kvádrů, z kterých se most skládá. „Každý kvádr projde pasportizací a dostane své evidenční číslo. Udělá se to kompletně, aby se vědělo, v jakém stavu je Karlův most," řekl Wolf.

Práce začnou na oblouku na Malé Straně. Tady se drolí spáry a hrozí, že by kameny mohly popraskat. „Vyzkoušené technologie se pak použijí na zbytku mostu. Bude to tak, že by se jelo postupnou rekonstrukcí oblouk po oblouku zhruba v délce 20 let," řekl Wolf. Práce budou zorganizovány tak, aby nebránily výhledu na Karlův most a Hradčany.

Rekonstrukce 14. oblouku má začít koncem roku 2019 nebo v roce 2020. Náklady opravy jednoho oblouku budou 45 až 60 milionů korun. Zatím podle Wolfa městu schází těžební huť, která by dodala vhodný kámen. V minulosti se při rekonstrukci objevily výtky, že byl použit nesprávný kámen.

Ještě předtím, než začnou práce na oblouku, nechá město vyměnit dřevěné ledolamy. Nyní je již vypsán tendr na dodavatele. „Ledolamy tam jsou sice asi jenom dvacet let, ale dřevo, které bylo použito, je naprosto nevhodné. Teď počítáme s tím, že se tam dají české stromy," řekl Wolf. V dobrém stavu jsou pilíře mostu. To prokázaly sondy z roku 2016 u sochy Bruncvíka.

Stavbu mostu zahájil 9. července 1357 na popud Karla IV. kamenický mistr Otlín, který získal zkušenosti na stavbě staršího kamenného mostu v Roudnici nad Labem. Zakladatelem Karlova mostu nebyl Petr Parléř, jak se traduje. Tomu bylo 23 let a neměl na své jméno právo stavět žádnou stavbu. Parléř stavbu převzal až po Otlínově smrti.

Tehdy Kamenný, dnes Karlův most, byl založen v místě strženého Juditina. Stál na kulatých kamenech podobných mlýnským kamenům. Lícní kvádrové zdivo bylo z pískovce, jádro z lámané petřínské opuky zalévané maltou. Po současných opravách se všechny původní kameny ukládají pro budoucí využití. Ve skladu na Šutce jsou zatím ty z opravy zábradlí, je jich asi 500.


Pražští hasiči dostanou od města deset cisteren

Dnes v 16:46

Slavnostní předání nových zásahových vozidel pro pražské hasiče proběhne tuto neděli, 23. září, od 15 hodin na Výstavišti v Holešovicích v rámci akce Den s IZS.

Praha se připojila k EDWARDovi, Dnu bez úmrtí na silnicích

Dnes v 07:27

Praha se letos vůbec poprvé připojila k projektu „Evropský den bez úmrtí na silnicích“. Ten má vnést do společnosti myšlenku, jak naše chování na silnicích ovlivňuje životy ostatních účastníků silničního provozu. Denně totiž na komunikacích po celém světě přijde o život 3 400 lidí, to je jinými...

#dostbyloplastu: MŽP a pražský magistrát zvou na první ekologickou náplavku

Včera ve 23:08

Kampaň Ministerstva životního prostředí #dostbyloplastu vede gastrořetězce, kavárny, úřady, firmy a všechny s odpovědným přístupem k životnímu prostředí k dobrovolnému snižování vzniku zbytečného plastového odpadu. Nyní se obrací na všechny společenské či kulturní pouliční akce se stejnou výzvou...

Radní Radek Lacko podpořil Národní laktační centrum

18. září 2018 v 18:17

Význam výživy v prvních 1000 dnech života byl název konference, která se dnes konala v prostorách Nové radnice Magistrátu hl. m. Prahy. Za hlavní město se jí účastnil radní pro oblast zdravotnictví Radek Lacko.

Další články
Nahoru