dnes
Úterý - jasno
14°C
zítra
Středa - zatazeno
17°C
pozítří
Čtvrtek - jasno
22°C
Oprava Negrelliho viaduktu nabere zpoždění, zbourat se musí 16 kleneb
Negrelliho viadukt je jedinečná kulturní památka. V současnosti prochází rekonstrukcí. Foto: archiv

Oprava Negrelliho viaduktu nabere zpoždění, zbourat se musí 16 kleneb

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze se zřejmě protáhne. Stavaři budou muset kvůli technickému stavu zbourat a znovu postavit 16 mostních kleneb, stav dalších šesti se bude ještě vyhodnocovat. Postup prací dnes na tiskové konferenci prezentovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Opravy památkově chráněného viaduktu za celkem 1,4 miliardy korun měly být podle původních předpokladů hotovy na podzim 2019. Bouráním zmíněných oblouků se bude zabývat pražský magistrát.

Podle Martina Řediny ze stavební společnosti Hochtief se při přípravných pracích ukázalo, že některé části mostu jsou v horším stavu, než se původně předpokládalo. Termín pro dokončení modernizace se nyní odhaduje na duben 2020, přesný termín však bude znám až podle dalšího postupu oprav.

„Viadukt je jedinečná kulturní památka. Opravujeme ji citlivě v souladu s požadavky památkářů a zároveň tak, aby se zvýšil komfort cestujících na železnici," uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Rozsahem úprav se bude ještě zabývat pražský magistrát a jeho památkáři. „Schválený rozsah demolice musíme prověřit. Šestnáct oblouků je již velký zásah do kulturní památky,“ uvedl mluvčí magistrátu Vít Hofman.

Rekonstrukce je podle správy železnic ve třetině. Nyní by se práce měly posunout k řečišti Vltavy mezi bubenským nábřežím a Štvanicí. Loni SŽDC odstraňovala v rámci opravy vestavby a přístavby, sejmula kolejový svršek a trakční vedení.

Podle plánu železničářů prochází sanací všech 99 původních mostních oblouků. Zcela nahrazeny budou dvě mostní konstrukce mezi ulicemi Prvního pluku a Křížíkova. Při rekonstrukci se zároveň sjednotí všechny části, které dosud měly odlišnou konstrukci či tvar. Vedle toho stavaři kompletně vymění železniční svršek stavby včetně technologických částí a sanace základů. Rekonstrukce by díky zabudování antivibračních rohoží měla snížit hluk z projíždějících vlaků.

Rekonstrukce by podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody měla umožnit zavedení traťové rychlosti 60 km/h. Zároveň by se měla zvýšit plynulost i počet vypravovaných vlaků až na 14 párů za hodinu. Nová bude také zabezpečovací a sdělovací technika.

SŽDC navíc do budoucna zvažuje využití prostor pod klenbami pro komerční a společenské využití. Práce na těchto částech se však teprve připravují.

Negrelliho viadukt byl uveden do provozu v roce 1850. Rekonstrukce celého 1110 metrů dlouhého viaduktu začala loni v létě a stavebně ji zajišťuje sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers. Viadukt je pojmenovaný po svém staviteli Aloisi Negrellim.


Další články
Nahoru