
Operační středisko Malovanka začne řídit pražskou dopravu za tři roky
30. května 2022 11:22
Centrum pro dopravu, které je situováno v prostoru severně od Bělohorské ulice mezi hotelem Pyramida a ulicí Na Malovance v Praze 6, zůstávalo od roku 2016 nedokončené. Loni vedení Prahy rozhodlo o výběru zhotovitele pro dokončení. V současnosti tak stavební práce znovu pokračují.
„Rozestavěná stavba, kde se proinvestovalo sto milionů korun, byla od roku 2016 u ledu a nic se tam nedělo. Přitom to je budoucí důležité centrum pro řízení pražské automobilové dopravy a nastavení preferencí tramvají a autobusů,“ řekl Scheinherr.
Nyní se jedná o železobetonový skelet se skleněným fasádním pláštěm rozdělený na dvě části.
Po dokončení stavby budou v části A umístěny technologie hlavní dopravně řídící ústředny Technické správy komunikací hl. m. Prahy, středisko odboru krizového řízení magistrátu a administrativní prostory včetně sociálního zázemí.
V části B bude podzemní parkoviště a technologie dieselagregátu. Do střediska bude po jeho dokončení přestěhováno dopravně řídící středisko sídlící dosud v ulici Na Bojišti.
„Projekt MOS Malovanka je specifický hned ze tří pohledů. Tím prvním je vlastní charakter stavby, kdy se jedná o ,dispečink´ pražské dopravy, to znamená zejména technologicky specifickou stavbu. Druhý představuje fakt, že naše práce budou navazovat na dokončenou hrubou stavbu. A třetím specifikem je samotné umístění stavby, která se nachází přímo nad portálem Strahovského tunelu,“ sdělil Jan Šlajs, vedoucí Metrostav DIZ.
Díky této stavbě se podle Scheinherra uskuteční plánovaná integrace řízení dopravy a vybavenosti komunikací a tunelů, což pomůže ke zvýšení plynulosti a bezpečnosti všech druhů dopravy. Budou zde také integrovány složky, které se podílejí na činnostech souvisejících s řízením dopravy za běžného provozu i mimořádných situacích.
Součástí projektu bude vytvoření potřebných prostorových nároků a podpůrných technologií pro další dokončované stavby v rámci sítě hlavních komunikací i telematických dopravních systémů v Praze.
Zároveň zde bude vybudován i prostor pro umístění infrastruktury datových center pražského magistrátu. Součástí střediska bude také záložní centrum krizového štábu pro složky integrovaného záchranného systému, městskou policii, dopravní podnik a odbor bezpečnosti magistrátu.
Výstavba dispečinku na Malovance byla spojena se stavbou tunelového komplexu Blanka, který začal být budován v roce 2007. Jeho stavbu provázela řada problémů včetně tří propadů půdy. Ve zkušebním režimu zahájil provoz 19. září 2015 a zkolaudován byl až v roce 2019. Tvoří jej tři tunely, kterými denně projedou desítky tisíc vozidel.