Dnes Středa - zatazeno 7°C
Zítra Čtvrtek - obcasny-dest 4°C
Středa 14. 4. 2021
Svátek má Vincenc, Vincent
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Ombudsman Prahy 5 řeší nejčastěji bytovou problematiku, od září rozšiřuje úřední hodiny
Radnice Prahy 5 ve Štefánikově ulici. Foto: archiv

Ombudsman Prahy 5 řeší nejčastěji bytovou problematiku, od září rozšiřuje úřední hodiny

Ombudsman Prahy 5 Jiří Vejmelka zprostředkovává komunikaci stížností mezi občany a radnicí od počátku letošního června. Jeho služeb využívá stále více lidí, od září proto nabídne rozšířené úřední hodiny.
ombudmsan-praha-5-vejmelka

Ombudsman Prahy 5 Jiří Vejmelka

„Popudem k obnovení funkce ombudsmana vedla i snaha o možnost méně formálního řešení problémů občanů městské části,“ uvedla starostka městské části Praha 5 Renáta Zajíčková (ODS).

Kdy je možné služeb ombudsmana využít? „Jde zejména o případy, kdy se občané obávají, že ze strany úřadu došlo k pochybení, nebo nejsou spokojeni s jednáním úředníků. Mým úkolem je pak zjistit, zda skutečně došlo k nějaké chybě a následně učinit vhodné kroky a opatření, aby se již podobná situace neopakovala,“ uvedl Vejmelka.

Mezi problémy, které obyvatelé nejčastěji řeší, patří bytová oblast. Nájemníci obecních bytů například řeší, zda mají správně vypočítanou plochu bytu.

„Při právním posouzení jedné stížnosti bylo zjištěno, že u bytů se zkosenými stropy v současné době žádný právní předpis nestanovuje pravidla pro způsob výpočtu podlahové plochy bytu ve vztahu k výši nájmu. To může v některých případech vést k faktickému znevýhodnění nájemců, kteří v bytech se zkosenými stropy bydlí. Je třeba zvážit, jak v těchto případech postupovat,“ popsal ombudsman jeden z řešených případů. Kromě bytové problematiky podle něj existuje velká poptávka po opětovném zřízení právní poradny.

Pokud ombudsman odhalí nějaké pochybení radnice, bude zároveň navrhovat nápravu. „Je však třeba myslet na to, že radnice zajišťuje jak samostatnou, tak přenesenou působnost, kterou představuje například rozhodování stavebního úřadu. Pokud jde o přenesenou působnost, jsou mé možnosti omezené, ale i tam se vždy snažím pomoci,“ dodal Jiří Vejmelka.

Úřední hodiny ombudsmana od 1. září 2020

Každou středu od 13:00 do 18:00 hodin

ÚMČ Praha 5, Štefánikova 13/15, 5. patro, dv. č. 508

Objednat je možné se zde:

ombudsman Ing. Jiří Vejmelka, t: 257 000 588, e: jiri.vejmelka@praha5.cz

asistentka Romana Zímová, t: 257 000 599, e: romana.zimova@praha5.cz

Funkce ombudsmana je zřízena i při některých dalších městských částech. Například v Praze 3 funguje ombudsman pro seniory, který poskytuje seniorům základní servis v oblasti poradenství, doprovázení a kontaktování institucí. Pracovní pozici veřejného ochránce práv zřídila Praha 6 již před čtyřmi lety.

Oddělení kontrolní Úřadu MČ Praha 7 provádí kontrolní činnost v oblasti plnění povinností stanovených živnostenským zákonem a dalšími předpisy vztahujícími se na živnostenské podnikání. Na úseku ochrany spotřebitele poskytují městské části poradenství v rámci projektu „spotřebitelský ombudsman“.

Letos v dubnu se stal odborník v oblasti otevřenosti veřejné správy Oldřich Kužílek prvním informačním ombudsmanem hlavního města. Ombudsman má Praze a Pražanům pomoci s poskytováním informací a zveřejňováním smluv.

V oblasti poskytování informací sleduje řádné vyřizování žádostí o informace, poskytovat a sjednocovat výklad zákona při jejich poskytování a při řízeních o opravných prostředcích. Pomáhá také v případě soudních sporů.

V oblasti publikace smluv se pak ombudsman vedle metodické podpory zaměřuje na řešení dopadů případných chyb při publikaci. Celkově se ombudsman uvedeným úkolům věnuje nejvýše 20 hodin měsíčně, případy přímo neřeší, spíše ověřuje postupy úřadu.


Praha pronajme byty neziskové organizaci Bona

12. dubna 2021 v 16:48

Rada hlavního města Prahy dnes rozhodla o pronájmu dvou městských bytů neziskové organizaci Bona. Organizace tyto byty poskytne svým klientům v režimu chráněného bydlení.

Praha 6 rozšířila úřední hodiny radnice

12. dubna 2021 v 10:02

Praha 6 s ukončením nouzového stavu rozšiřuje od dnešního dne úřední hodiny u nejvíce poptávaných služeb. Jedná se o agendu osobních dokladů – občanských průkazů a cestovních dokladů, Czech POINT, podatelnu a také kancelář pro zóny placeného stání.

Praha 5: Úřední hodiny radnice se prozatím nemění

12. dubna 2021 v 09:29

V pondělí 12. dubna přestalo platit opatření, které upravuje provoz orgánů veřejné moci a správních orgánů. Provoz úřadu je pro občany bez omezení agend.

Praha 15: Třetí ročník Participativního rozpočtu

11. dubna 2021 v 19:12

Od pondělí 19. dubna mohou obyvatelé patnácté městské části podávat své návrhy do 3. ročníku Participativního rozpočtu Prahy 15.

Další články
Nahoru