dnes
Neděle - zatazeno
6°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
5°C
pozítří
Úterý - zatazeno
5°C
Odstartovala příprava železničních tunelů a zastávek v centru, realizace může trvat desítky let
Na Karlově náměstí by se v budoucnosti mohlo kromě do metra vstupovat i do železniční zastávky umístění v podzemí. Foto: PP

Odstartovala příprava železničních tunelů a zastávek v centru, realizace může trvat desítky let

Nové spojení II, tedy rychlé železniční propojení pro městské a příměstské vlaky přímo pod centrem hlavního města, kterému se říká také Metro S, se začíná připravovat. Regionální vlaky by mohly zastavovat u Státní opery nedaleko Václavského náměstí nebo třeba přímo na Karlově náměstí či na náměstí Bratří Synků. Dovezou cestující z centra na okraj Prahy i do Středočeského kraje rychleji než jakýkoliv jiný dopravní prostředek. Jelikož realizace velkých dopravních staveb v Česku trvá zpravidla velmi dlouho, dá se očekávat, že to bude platit také u Nového spojení II. 

S novými železničními tratěmi pod Prahou již počítají Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy a nově i aktuálně připravovaná změna územního plánu. Za 20 let by už těmito vlaky měli jezdit první cestující. Zainteresovaní však zároveň přiznávají, že i toto je poměrně optimistický výhled.  

„Vlaky jsou součástí Pražské integrované dopravy už 25 let a počet cestujících v regionálních vlacích každoročně roste. Loni jsme překonali hranici 120 tisíc cestujících za den. Jen pro srovnání, před deseti lety svezly příměstské vlaky jen 76 tisíc cestujících denně,“ říká náměstek primátorky a radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

„Právě centrum města je nejužším hrdlem železniční dopravy v Praze. Rádi bychom objednali další vlakové spoje, poptávka po nich je, ale už nemají kudy projet. Největším špuntem je trať pod Vyšehradem, která spojuje smíchovské a hlavní nádraží. Kapacita tratě je ve špičkách vyčerpána, další spoje se sem nevejdou. Proto potřebujeme rychlé podzemní spojení, díky kterému zastaví vlaky přímo v centru města a projedou z jednoho konce Prahy na druhý za pár desítek minut.“

Ve hře bude několik variant

Projekt se v posledních letech vyvíjel až do dnešní podoby. Do územního plánu bude zapracována varianta dvou podzemních tunelů. Vlaky od Berouna by vjely do tunelu za smíchovským nádražím, zastavily by na Karlově náměstí, u opery a na Florenci, kde by opět vyjely na povrch a pokračovaly ven z Prahy.

Vlaky od Benešova by zastavovaly na nové podzemní zastávce na náměstí Bratří Synků a dál by jely tunelem k opeře a také na Florenc.

V praxi ještě nemusí být tato varianta finální, město bude organizovat diskuse s projektanty i dopravními odborníky a celý koncept se začne důsledně projednávat také se Správou železniční dopravní cesty.

metro-s-aktualni-varianta-nahled

„Počítáme, že z diskuse Prahy a Správy železniční dopravní cesty vznikne několik variant, které budou následně prověřeny ve studii proveditelnosti. Byli bychom rádi, kdyby byla zadána nejpozději do dvou let, aby za pět až sedm let už bylo jasné, která varianta se začne finálně připravovat a projektovat. Všechny varianty ale musí přivést regionální vlaky do centra města, pomoci odlehčit vysoce zatížené trasy metra v centru a umožnit další rozvoj pražského eska i dálkové železniční dopravy,“ upozornil ředitel sekce infrastruktury a krajiny na IPR Praha Marek Zděradička a dodal: „Věřím, že horizont 20 let je reálný.“ 

Z Karlova náměstí do Berouna za 28 minut

Centrum Prahy se díky Metru S stane extrémně rychle dostupným z okrajových částí města i z měst a obcí Středočeského kraje. „Z Karlova náměstí dojedete nově za 28 minut do Berouna, za 30 minut do Kralup nad Vltavou nebo za 44 minut do Milovic. Časová úspora bude výrazná. Navíc se větší segregací od dálkových spojů zvýší pravidelnost provozu příměstské železnice,“ říká zástupce ředitele Ropid Martin Šubrt.

„Byli bychom rádi, aby se do diskuse o finální podobě nových podzemních železničních tratí v Praze dostala i variantní řešení, která počítají například s železničními zastávkami v oblasti Žižkova či Anděla. Technické možnosti podobných námětů budou však teprve předmětem odborných prověření,“ dodává.

Zahraniční inspirace

Podobný model podzemních železničních tunelů, kterými projíždí regionální vlaky z jednoho konce města na druhý a zastavují díky tomu přímo v centru metropolí, najdeme v Evropě na celé řadě míst.

„V Mnichově funguje tento model už od roku 1972, v Lipsku dokončili podzemní železniční propojení před čtyřmi lety a ve Stockholmu letos. Nejsou to ale jediná města, železniční tunely pod centry metropolí jsou např. v Berlíně, Miláně, Curychu, Frankfurtu nad Mohanem, Madridu a v dalších městech. A to nemluvím o podzemní síti vlaků RER v Paříži,“ doplnil Ivan Lejčar, dopravní urbanista a spoluautor podkladové studie pro Metro S.


V pondělí začne oprava povrchu ve Vršovické

16. listopadu 2018 ve 14:43

V pondělí 19. listopadu zahájí Technická správa komunikací práce na obnově povrchu Vršovické ulice v úseku Kodaňská – Bělocerkevská obou směrech. Jedná se o odfrézování starého a položení nového povrchu komunikace v délce 100 metrů v celé její šíři.  

V úterý začne oprava Novodvorské ulice na kruhovém objezdu

15. listopadu 2018 v 10:31

V úterý 20. listopadu zahájí Technická správa komunikací práce na stavebních úpravách okružní křižovatky Chýnovská – Novodvorská v Praze 12. Jedná se o první část souvislé údržby Novodvorské ulice, která bude pokračovat na jaře příštího roku. Až do 15. prosince musí řidiči počítat s omezeným...

Florenc B: Oprava výtahu omezí přístup imobilních osob do vestibulu metra

15. listopadu 2018 v 08:27

Z důvodu plánované opravy osobního výtahu mezi vestibulem a ulicí dojde od úterý 20. listopadu do odvolání, pravděpodobně do 22. listopadu, k dočasnému omezení přístupu imobilních osob ve stanici metra B – Florenc.

Noční uzavření tunelů

12. listopadu 2018 ve 14:53

Tunely Brusnický a Dejvický budou z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie uzavřeny vždy v noci od 14. listopadu od 23 hodin do 18. listopadu do 5 hodin.

Nové stromy, keře a více místa na parkování v Belušově

11. listopadu 2018 v 08:41

Ve čtvrtek 8. listopadu bylo v Bellušově ulici v Praze 13 vysázeno 57 nových stromů – javory, duby letní a habry. Některé z původních stromů musely být vykáceny v souvislosti s rozšířením parkovacích míst v této ulici, teď už je však nahradily stromy nové, které jsou doplněny o 336 ks keřů a...

Uzavření Strahovského tunelu

8. listopadu 2018 ve 12:12

Z důvodu prohlídky tunelu bude uzavřen v těchto termínech:

Tunel Mrázovka se bude v noci čistit

8. listopadu 2018 ve 12:08

Z důvodu čištění kamer bude tunel Mrázovka uzavřen od soboty 10. listopadu od 23 hodin do neděle 11. listopadu do 5 hodin.

Řidičský průkaz si musí do konce roku vyměnit ještě 30 procent řidičů

7. listopadu 2018 ve 13:33

Řidičský průkaz si letos vyměnilo zatím 514 tisíc řidičů. Pro nový doklad si tak přišlo 70 % motoristů, 140 tisíc lidí výměna dokladu ještě čeká.

Další články
Nahoru