dnes
Čtvrtek - jasno
19°C
zítra
Pátek - jasno
19°C
pozítří
Sobota - skorojasno
15°C
Odpadky v metropoli by mohly svážet nákladní tramvaje
Podpis memoranda. Foto: PSAS

Odpadky v metropoli by mohly svážet nákladní tramvaje

Technologická firma Huawei a pražský dopravní podnik chystají projekt na svoz komunálního odpadu prostřednictvím tramvají. Vyplývá to z memoranda, které včera v Praze podepsali zástupci Huawei, Dopravního podniku hlavního města Prahy, Pražských služeb a ČVUT. Nákladní tramvaje by s odpadem mohly začít jezdit zhruba v roce 2020.

Projekt Prague City Cargo v sobě spojuje dva hlavní cíle. Prvním je ověření proveditelnosti technických prvků, které by umožnily realizovat transport směsného komunálního odpadu (SKO) především pomocí kolejové dopravy.

Druhým cílem je nalezení technických možností a ekologicky přívětivých způsobů pro dočasné uchování SKO před jeho energetickým či materiálovým využitím.

V rámci evropské konference Huawei eco – CONNECT/ CEE & Nordic 2017 v Praze na Žofíně došlo k podepsání memoranda, které zmíněné subjekty zavazuje spolupracovat na vývoji konceptů projektu Prague City Cargo v následnících oblastech:

  • Vývoj univerzálně použitelného kontejneru pro nákladní auta, vlaky a tramvaje
  • Možnosti přestavby tramvaje T3
  • Vývoj, návrh a design plnících stanic kontejnerů
  • Možnosti automatizovaných skladišť odpadu
  • Systém pro překládání kontejnerů na kolejová vozidla
  • Dobudování drážní infrastruktury a související telematiky

Prague City Cargo je v souladu s konceptem Smart City (Chytré město), který využívá moderní technologie s cílem zlepšit kvalitu života ve městě. Transport odpadu pomocí kolejové dopravy se jeví jako smysluplné řešení, jak ulehčit předimenzované metropolitní dopravě zatížené exhalacemi při konvenčním transportu popelářskými vozy a zároveň využít dobrou stávající tramvajovou síť.

„V nadcházejících letech lze přepokládat značný nárůst poptávky po energetickém využití odpadu a s tím i zvýšené vytížení dopravní infastruktury při transportu směsného odpadu do ZEVO,“ uvedl mluvčí společnosti Pražské služby Radim Mana. V konceptech se budou řešit i dočasné deficity kapacity pro zpracování odpadu v ZEVO Malešice. „Ten nastává při mimořádných událostech, jakými jsou sezónní nárůst poptávky po likvidaci odpadu, pravidelná odstávka nebo nečekaná porucha technologie,“ pokračoval Mana. 

„V současné době při krátkodobém nedostatku kapacity pro zpracování se SKO vozí na skládku, což je nešetrné k životnímu prostředí. Toto řešení navíc nebude po zákazu skládkování netříděného SKO po roce 2024 možné. Hledáme proto takové řešení, které umožní dočasné uchování SKO pro jeho pozdější využití,“ vysvětluje ředitel úseku strategického rozvoje a projektového řízení Karel Šašek.

Dočasné překládací stanice jsou v souladu s plánovanou expanzí Pražských služeb do Středních Čech, která bude znamenat větší množství odpadu pro materiálové a energetické využití. Díky překladištím se popelářským vozidlům výrazně zkrátí přejezdové vzdálenosti, kdy budou svážet odpad zejména na místa překládání SKO.

Realizační fázi konceptu projektu lze obecně rozdělit do dvou etap. První se zaměří na ověření technické proveditelnosti jednotlivých konceptů, ekonomické a environmentální přínosy a výběr vhodné varianty. Zásadním úkolem první fáze je vytvoření virtuálního 3D prototypu.

„Zmíněný 3D prototyp je nezbytný, aby bylo možné zodpovědně rozhodnout o technické realizaci konceptu. Zároveň je takový prototyp klíčovým vstupem pro druhou etapou“ sdělil vedoucí Ústavu konstruování a částí strojů Vojtěch Dynybyl.

Druhá etapa bude podporovat úspěšné a ověřené dílčí projekty. Kromě činností směřujících k technickému převedení konceptu do reálného produktu bude mimo jiní vytvořen plán komercializace. Koncovým uživatelem případného řešení jsou Pražské služby, které by při realizaci projektu svážely směsný komunální odpad prostřednictvím environmentálně šetrné kolejové dopravy.

„Plně elektrifikovaná kolejová doprava je v principu nejlepší řešení z hlediska spotřeby energie na přepravu, a tím i z pohledu ekologické udržitelnosti. Byl by to obrat proti dosavadní praxi, kdy městské zásobování se provádí výhradně za použití silničních vozidel užívající fosilní paliva,“ uzavřel technický ředitel Dopravního podniku Praha Jan Šurovský.


Zrekonstruované veřejné WC na Moskevské

Včera v 10:20

Městská část Praha 10 od 1. října otevřela nově zrekonstruované veřejné WC na Moskevské ulici pod Vršovickým zámečkem.

Bezplatný seminář: Finanční arbitr a spotřebitelé

15. října 2018 ve 12:50

Humanitní odbor Úřadu městské části Praha 2 a Občanská poradna Společnou cestou zvou ve čtvrtek 18 října od 9 hodin na seminář Finanční arbitr a spotřebitelé.

Další články
Nahoru