Odklad splátek kvůli epidemii COVID-19
4. dubna 2020 07:46
Oznámení o úpravě splátkového kalendáře patří mezi standardní změny smluv, které banky a finanční instituce do registrů reportují z mnoha důvodů, a ne vždy se jedná o signalizaci problémů klienta.
„Bankovní a Nebankovní registry obsahují jak pozitivní, tak negativní informace, které slouží pro vyhodnocení bonity klientů bank a finančních institucí včetně celkového zadlužení a chrání tak zejména samotné klienty před předlužením. Negativní informace vyjadřují, že klient řádně nesplácí svůj úvěr a mohou v budoucnu způsobit zamítnutí úvěru nebo zpřísnění jeho podmínek. Odklad splátek v souvislosti s COVID-19 ale nebude v registrech uveden jako negativní a nezhorší lidem podmínky při budoucí žádosti o nový úvěr,“ vysvětluje Jiří Rajl, výkonný ředitel Nebankovního registru klientských informací.
Bankovní a Nebankovní registry jsou na reportování odkladu splátek technicky připraveny.
„Aktuálně probíhají jednání mezi uživateli Bankovního a Nebankovního registru o technických detailech formy zápisu odložených splátek v souvislosti s COVID-19,“ doplňuje Lenka Novotná, výkonná ředitelka Bankovního registru klientských informací.
Úvěrové registry jsou důležité pro banky a finanční instituce, ale mají zásadní význam i pro spotřebitele. „V dnešní době, která nabízí rozsáhlé možnosti půjček jak u bank, tak i u nebankovních institucí, je velice snadné zapomenout na některé finanční závazky. Na základě výpisů z registrů mohou spotřebitelé lépe a efektivněji kontrolovat své finance a zodpovědně s nimi nakládat“, upřesňuje Novotná.
Zástupci BRKI a NRKI zároveň upozorňují spotřebitele na možnost hlídat si své závazky on-line prostřednictvím portálu www.kolikmam.cz. Služba #kolikmam365 poskytuje lidem kompletní přehled o jejich finančních závazcích a může tak pomoci předejít nedorozumění při splácení úvěrů. Právě v situacích, kdy lidé požádají o přerušení splácení úvěru, je dobré mít aktuální přehled o všech svých finančních závazcích. V návaznosti na aktuální situaci navíc portál zvýší počet výpisů, které jsou v rámci služby k dispozici ze dvou na čtyři výpisy ročně.
„Doporučujeme, aby si každý klient alespoň jednou za čtvrtletí zkontroloval vlastní finanční historii a v případě jakýchkoli nesrovnalostí požádal registry o opravu reportovaných dat,“ doplňuje Jiří Rajl.