dnes
Středa - polojasno
2°C
zítra
Čtvrtek - obcasny-dest
2°C
pozítří
Pátek - snih
1°C
Odborníci doporučili nahradit železniční most pod Vyšehradem novou stavbou
Železniční most bude možná zbourán. Foto: archiv

Odborníci doporučili nahradit železniční most pod Vyšehradem novou stavbou

Kloknerův ústav ČVUT doporučil Správě železniční dopravní cesty (SŽDC) neopravovat současný pražský železniční most z Podskalí na Smíchov a nahradit jej novým. Most, který je kulturní památkou, je dlouhodobě ve špatném stavu.

SŽDC minulý týden představila zástupcům památkové péče Ministerstva kultury závěry posudku zaměřeného na dosud provedené práce na mostu na pražské Výtoni. Ty spočívaly především v diagnostice a posouzení stávajícího stavu mostu. Materiál obsahuje také návrh řešení od profesora Eugena Brühwilera ze Švýcarska.

Posudek podrobně představil docent Kolísko z Kloknerova ústavu ČVUT. Potvrdil, že na základě provedené diagnostiky a posouzení profesora Brühwilera je most ve špatném stavu a je nutné jeho technický stav řešit bezodkladně.

Profesor Brühwiler vyjádřil názor, že oprava a ponechání stávajícího mostu má smysl pouze tehdy, pokud bude realizovatelná bez rozebírání konstrukce, s minimálními výlukami, za náklady nižší než novostavba a současně v případě, že bude zaručena další minimálně osmdesátiletá životnost mostu.

Brühwiler navrhl alternativní způsob řešení spočívající v úpravě mostovky na pevnou jízdní dráhu a nastínil ideový návrh způsobu opravy nosné ocelové konstrukce celého mostu. Kloknerův ústav navrženou možnost podrobně prověřil a konstatoval, že jde o řešení, které představuje v případě realizace značná rizika, a to technická, ekonomická i legislativní.

Řešení není reálně vyzkoušeno a ověřeno na žádném podobně důležitém a provozně vysoce zatíženém mostu. Některé navrhované přístupy navíc nejsou v souladu s požadavky legislativy uplatňované v podmínkách České republiky.

V závěru posudku Kloknerův ústav ČVUT konstatuje: „Vzhledem k aktuálnímu stavebnímu stavu mostu, který je potřeba řešit velmi urgentně, vysoké intenzitě provozu současné a ještě vyšší plánované, možnostem provedení opravy a rizikům při realizaci opravy a při budoucím provozu a dalším hlediskům se jeví jako nejschůdnější varianta realizace nového mostu.“

Veškeré zpracované materiály včetně výsledků oponentního posouzení byly postoupeny Ministerstvu kultury, které si tyto materiály vyžádalo, aby bylo možno pokračovat v řízení k žádosti SŽDC o zrušení prohlášení souboru železničních mostů na trati Praha hl. n. – Praha-Smíchov za kulturní nemovitou památku.

Výsledné rozhodnutí ministerstva bude mít klíčový vliv na další pokračování projektové přípravy SŽDC. Správa plánuje co nejdříve jednání se zástupci hlavního města Prahy a dalšími dotčenými institucemi o variantách a dalším postupu rekonstrukce výtoňského mostu.

V minulosti se objevilo několik variant řešení. Mezi nimi byl mimo jiné návrh na zbourání a stavba nového mostu pro vlaky i auta, výstavba repliky nebo návrh vybudovat na současných pilířích novou konstrukci.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který se klene přes Vltavu dosud. Současný most je tvořen třemi příhradovými nosníky s rozpětím 69,9 metru, široký je 8,1 metru a dlouhý 298,4 metru. Konstrukce je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.


Aktivisté budou protestovat při jednání pražského zastupitelstva

Dnes ve 13:25

Hnutí Extinction Rebellion ČR neboli Rebelie proti vyhynutí bude ve čtvrtek 12. prosince v Praze na Nové radnici protestovat za serióznější přístup zastupitelů ke klimatické změně. Protest v budově na Mariánském náměstí začne ve 12:30 hodin, tedy v okamžik, kdy při posledním letošním jednání...

Další články
Nahoru