
Oční vady jsou za volantem nebezpečné jako alkohol, skoro polovina řidičů nevidí správně
30. září 2021 11:25
„Při posledním měření, které oddělení BESIP realizovalo, se ukázalo, že 44 procent řidičů má buď nesprávné brýle nebo čočky, nebo dokonce nenosí vůbec žádné, protože nejspíš o své vadě zraku ani neví. Takových je v řidičské populaci asi pětina,“ říká vedoucí BESIP Tomáš Neřold.
„Další věcí je takzvaná zraková ostrost, u níž se doporučuje pro řízení alespoň 80 procent. Varující je, že zhruba každý dvanáctý řidič má ostrost pod 50 procent, což je stav, který jednoznačně ohrožuje samotného řidiče i ostatní účastníky silničního provozu,“ dodává.
Vliv ostrosti zraku na bezpečné řízení je podle něj značný, zvlášť při horší viditelnosti a vyšších rychlostech. S dobrým zrakem člověk registruje chodce na 100 i více metrech, krátkozraký člověk ho uvidí až na posledních zhruba 30 metrech. Při rychlosti 100 km/h tuhle vzdálenost auto ujede za sekundu, při městské padesátce pak za dvě sekundy.
Nekorigované oční vady logicky hrají roli i v dalších činnostech, jako je odhad vzdáleností při předjíždění, sledování dopravních značek nebo třeba parkování.
„Zdroj problémů je, že necelá půlka řidičů byla na měření zraku naposledy před třemi a více lety. Jenže zrak se v čase mění – zejména po 35. roce věku, kdy se už projevuje presbyopie, tedy přirozené stárnutí oka. Kdo už korekci zraku má, měl by jít na měření zase po roce či dvou. Lidé středního věku by si měli nechat zrak změřit, i pokud dosud korekci zraku nepotřebovali. Ve většině případů totiž zjistí, že teď už ji potřebují,“ vysvětluje obchodní ředitel GrandOptical Pavel Krejčí.V rámci kampaně bude po celý říjen možné nechat si zcela zdarma vyšetřit a změřit zrak, a to ve všech 61 prodejnách GrandOptical v celé České republice.
Anonymní změřené výsledky kvality zraku měřených, budou zpracovány a následně podána zpráva o stavu zraku českých řidičů.