Obyvatelé Spořilova ve vedrech kolabují z výfukových zplodin
2. srpna 2013 14:38
Kromě ombudsmana se k této záležitosti vyjádřil ve svém usnesení i jeden z výborů Senátu, který pořádal pod vedením senátorky Sykové veřejné slyšení. Ústav experimentální medicíny dokonce upozornil na závažná zdravotní rizika nadměrně znečištěného životního prostředí pro obyvatele Spořilova a vědecký výzkum dokonce potvrdil, že emise produkované ve Spořilovském kopci jsou 1000krát vyšší než emise produkované na dálnici.
Doposud se však nestalo nic, co by situaci výrazně zlepšilo a těžce zkoušeným obyvatelům Spořilova zásadně pomohlo. Přitom radnice Prahy 4 měla povinnost ochránit obyvatele všemi dostupnými prostředky, stejně tak jako ochránili práva svých občanů běchovičtí zastupitelé či křeslický starosta.
Lidé dokonce umírají na ulici
Ministerstvo zdravotnictví mělo okamžitě odebrat TSK hlukovou výjimku pro Spořilovskou, z důvodu závažného ohrožení veřejného zdraví, a výjimka neměla být dokonce nikdy hygienickou stanicí, v takto dlouhodobě extrémně dopravně zatížené a hustě obydlené oblasti, udělena.
Na Spořilově, někdy i několikrát týdně, zasahuje záchranná služba u lidí, kolabujících v prostředí plném výfukových plynů, dokonce lidé umírají i na ulici. Jak daleko musí situace ještě dojít, aby se našlo okamžité řešení? Katastrofu ještě umocňuje déle než měsíc trvající suché období s tropickými vedry, které má pokračovat i po většinu srpna.
V bytech dosahují teploty 35 stupňů a nelze téměř větrat, protože pak lidé dýchají vzduch plný prachu a jedů, kterými se dusí. Následky jsou opravdu tragické. Není navíc výjimkou, když se zde vytvářejí kolony kamionů, a to dokonce obousměrně.
I přes opakované žádosti na magistrátu a radnici Prahy 4 se zde v tropických vedrech ráno a večer nekropí. Přitom v této oblasti mělo TSK řešit situaci přednostně.
Emise se zvyšují mnohonásobně
Za této situace Ropid od července, kdy pravidelně klesá počet cestujících až o třetinu, zavedl do této oblasti místo běžných autobusů hlučné kloubové autobusy, které zde jezdí naprosto nevytížené, produkují více emisí a celou situaci ještě mnohonásobně zhoršují.
V místě kritických emisí z kamionové dopravy, kde žijí tisíce lidí, jezdí v současné době dokonce 1200 autobusů denně. Celá polovina těchto autobusů neprojíždí ulicí Hlavní u OD Centrum plynule, kvůli oboustranně parkujícím autům, a opakovaně zastavují a znovu se rozjíždějí.
Produkované emise se tak zvyšují mnohonásobně. Ke kritické situaci na Spořilově přispívá dalších asi 60 tisíc osobních aut. Takto kumulovaný účinek hluku a škodlivin, ze Spořilovské a Hlavní ulice, je za současných tropických teplot již pro lidské zdraví přímo zničující.
Autorkou textu je Jana Růžičková z občanského sdružení SOS Spořilov.