
Obyvatelé Malešic dostali nechtěný vánoční dárek, strach z kontejnerového překladiště
28. prosince 2016 18:21
Do staré zástavby v Malešicích by najíždělo v případě realizace překladiště až 120 plně naložených kamionů denně. Na překladišti by navíc každý den mezi 6. a 22. hodinou projížděly dlouhé nákladní soupravy.
Rakouský investor, který provozoval v minulosti překladiště na žižkovském nákladovém nádraží, přesunul následně své aktivity do Mělníka, ale nyní by se rád vrátil do Prahy. A Malešice považuje díky blízkosti Jižní spojky a napojení na dálnici jako ideální volbu.
Kamiony přímo pod okna starousedlíků
S existencí překladiště počítá rozpracovaný Metropolitní plán (MP), rozpracovaný dokument připravovaný Institutem plánování a rozvoje. Desátá městská část svou polohou patří do širšího centra metropole a Malešicko – Strašnickou průmyslovou zónu považuje za území, kde v budoucnu předpokládá „postupnou transformaci v novou městskou čtvrť, urbanizovaný prostor městského či velkoměstského charakteru“.
Překladiště by svedlo kamiony z tranzitní Teplárenské či Heldovy ulice do staré zástavby Malešic přímo pod okna starousedlíků. „Jejich obavy chápeme a myšlenku takto vytíženého překladiště na území Prahy 10 v budoucnu nepodpoříme. Takový projekt na desítku nepatří,“ zdůraznil radní Bohumil Zoufalík (Nezávislí pro Prahu 10 – Hnutí pro lepší Desítku), který má v gesci územní rozvoj.
Praha 10 obdržela dokumentaci o vlivu na životní prostředí 20. prosince, čas na připomínkování má jen do 5. ledna. „Nevíme, zda se jednalo o shodu náhod nebo záměr, ale tato dokumentace, která má přes tři sta stránek, nám došla pár dní před Vánoci. Připomínkovat takto rozsáhlý materiál v tak krátkém čase je složité, ale stále nám dává prostor pro zpracování připomínek a snahu vzniku překladiště zabránit,“ uvedl vedoucí odboru životního prostředí, dopravy a rozvoje Úřadu MČ Praha 10 Martin Pecánek.
Byla by to zátěž pro tisíce lidí, varuje starosta
Radnice chce v připomínkách upozornit na rizika, která s sebou projekt nese. „Máme velké obavy, že vznik kontejnerového překladiště by měl velký dopad na životní prostředí v celé oblasti, a to jak z pohledu zhoršení kvality ovzduší, tak z pohledu velkého nárůstu hladiny hluku,“ sdělil radní Zoufalík.
„Taková zátěž by podle nás měla zásadně negativní vliv na tisíce lidí, kteří v přilehlé oblasti žijí. Navíc máme obavy, že plánovaný rozsah překladiště není ani zdaleka konečný a do budoucna by se mohl areál dál zvětšovat,“ doplnil starosta Prahy 10 Vladimír Novák (ČSSD).
Městská část odmítá vznik překladiště dlouhodobě, své připomínky vznášela k územnímu plánu i k plánovanému metropolitnímu plánu. I přesto si developer nechal zpracovat dokumentaci o posouzení vlivu stavby na životní prostředí, která je nutným krokem pro vznik samotného překladiště.