dnes
Neděle - jasno
29°C
zítra
Pondělí - obcasny-dest
22°C
pozítří
Úterý - obcasny-dest
22°C
Obtěžují vás nabídky po telefonu? Braňte se, možností máte několik
Ilustrační foto: Freeimages.com

Obtěžují vás nabídky po telefonu? Braňte se, možností máte několik

Volají vám pravidelně z neznámých telefonních čísel operátoři call-center s nabídkou produktů a služeb, o které nemáte sebemenší zájem? V tomto článku vám poradíme, jak se můžete těmto telefonátům dopředu vyhnout.

Určitě jste si všimli, že vaše telefonní číslo je po vás vyžadováno v poslední době velmi často, jak při nákupu v e-shopu, tak třeba v pojišťovně při založení nové smlouvy. Na konci registračních a objednávkových formulářů se nachází kolonka s jednoduchým pokynem, abyste ji zaškrtli, pokud souhlasíte se zpracováním osobních údajů. Většina lidí už ale nezkoumá to, jakým způsobem bude obchod nebo pojišťovna osobní údaje zpracovávat a často tak povolí využívání svých osobních údajů nejen danému obchodu/pojišťovně, ale i jejich marketingovým partnerům. Je důležité zdůraznit, že jakýkoli poskytnutý souhlas se zpracováním osobních údajů, můžete tento souhlas kdykoliv odvolat.

Co je to telemarketing?

Telemarketing je v podstatě obdoba emailového spamu. Telemarketingem se rozumí telefonní hovory ze strany call-center, různých obchodních či marketingových společností, které se tímto způsobem snaží oslovit zákazníky pro zakoupení produktů nebo služeb, případně účelem hovoru může být snaha získat marketingově cenné informace.

O nevyžádaný telemarketing se jedná v případě, že telefonní hovory jsou uskutečňovány bez vazby na předchozí vztah mezi volaným a volajícím. Pokud vám tedy volá s marketingovou nabídkou obchodník, u kterého jste již nakupovali nebo využili jeho služeb, nejedná se o porušení zákona. 

Jaké úřady vám mohou pomoci?

V České republice jsou tři úřady, na které se můžete obrátit, pokud vás obtěžují nevyžádané telefonáty. Pokud máte pocit, že dochází k neoprávněnému zpracování vašich osobních údajů, doporučujeme se obrátit na Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Záležitosti týkající se telefonních operátorů a jejich pochybení řeší Český telekomunikační úřad (ČTÚ) a v případě opakovaných volání po jejich zakázání se můžete obrátit se na Českou obchodní inspekci (ČOI), která tyto opakované nevyžádané hovory považuje za agresivní obchodní praktiku, za kterou může udělit pokutu až do výše pět milionů korun. 

Jak se bránit nevyžádanému telemarketingu?

Pomoc poskytovaná Českým telekomunikačním úřadem (ČTÚ)

Nevyžádaný telemarketing není výslovně zakázaný, ale poskytuje vám možnost, jak můžete nevyžádané marketingové hovory výrazně omezit. Je však zakázáno telefonicky nabízet zboží nebo služby osobám, které ve veřejném seznamu uvedly, že si nepřejí být kontaktovány za účelem marketingu. Je tedy možné na vaši žádost zaznamenat k vašemu kontaktu uvedenému ve veřejném seznamu, že si nepřejete být kontaktováni za účelem marketingu. Zápis do veřejného seznamu vám bezplatně zajistí váš telefonní operátor. V případě, že call centrum nebo marketingová společnost vaše přání nebýt kontaktován poruší, jedná se o přestupek a můžete se obrátit s oznámením o porušení zákona přímo na ČTÚ. ČTÚ může za tento přestupek uložit pokutu až do výše 50 milionů korun nebo do výše 10 procent z čistého obratu pachatele přestupku.

Pomoc poskytovaná Českou obchodní inspekcí

V případě nevyžádaného marketingového hovoru vám doporučujeme nezavěšovat, ale důrazně volajícímu sdělit, že o podobné nabídky nemáte zájem a nechcete, aby vás v budoucnu kontaktoval. Pokud vám bude stejná společnost volat i přes vaše upozornění, můžete se obrátit na Českou obchodní inspekci.

Zjištění volajícího

Pokud nevíte, kdo vám volal, můžete se obrátit na svého telefonního operátora, který je podle § 67 odst. 1 zákona o elektronických komunikacích povinen na vaši žádost provést identifikaci telefonního čísla, ze kterého byla uskutečněna obtěžující volání. Telefonní operátor může za identifikaci telefonního čísla požadovat poplatek. Můžete se také zkusit podívat na nejrůznější webové stránky, na kterých uživatelé sdílejí čísla, ze kterých jsou nevyžádané hovory prováděny. V praxi stačí zadat konkrétní telefonní číslo do kterékoliv internetového vyhledavače a okamžitě se můžete podívat, zda a případně jaké zkušenosti mají s tímto telefonním číslem další uživatelé. Tyto databáze se díky aktivitě uživatelů neustále rozrůstají.

Pomoc poskytována Úřadem pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ)

Po zjištění společnosti, která vás kontaktovala, jí můžete písemně zaslat námitky proti zpracování vašich osobních údajů pro účely přímého marketingu. Po obdržení této námitky musí volající okamžitě přestat vaše osobní údaje pro telemarketing zpracovávat.

Naopak to znamená, že není-li vaše telefonní číslo ve veřejném telefonním seznamu označeno zákazem marketingových volání, můžete být kontaktováni.

Ochrana před nežádoucími telemarketingovými hovory uvedená v § 96 zákona o elektronických komunikacích se nevztahuje na volání uskutečněná z jiných zdrojů, než je veřejný seznam. Ke zjištění, z jakého zdroje volající váš telefonní kontakt získal, je možné písemně požádat volajícího o informaci o zpracování vašich osobních údajů a konkrétně i informaci o tom, z jaké databáze pochází vaše osobní údaje, které byly k volání využity. Tyto informace je volající povinen poskytnout bezplatně.

V případě, že od volajícího obdržíte odpověď, která bude podle vašeho názoru nepravdivá nebo neúplná, můžete podat stížnost u ÚOOÚ. V této stížnosti musíte vždy prokazatelně doložit, že vaše žádost či námitka byla volajícímu odeslána, popř. doložit komunikaci s volajícím. Musíte také ÚOOÚ kromě telefonního čísla volajícího oznámit přesné datum a čas volání.

Blokování marketingových hovorů

Můžete využít i dalších možností, jak se proti nevyžádanému telemarketingu bránit, např. pokud máte smartphone, můžete využívat aplikace sloužící k blokování nevyžádaných marketingových hovorů (např. Nevolejte.cz nebo Calls Blocker).
 


Autor: Iva Čípová, advokátní koncipientka

Začala rychlá oprava Strakonické ulice

4. srpna 2019 v 17:22

Dnes zahájila Technická správa komunikací (TSK) opravu Strakonické ulice. Práce i dopravní omezení potrvají pouze devět dní a uskuteční se za maximálně možného provozu.

Když už mermomocí chcete někomu půjčit peníze bez podepsání smlouvy, je potřeba se při bankovním převodu zaměřit na text zprávy pro příjemce

21. července 2019 v 08:05

Určitě jste se s tím už několikrát setkali. Chcete někomu půjčit peníze nebo třeba potřebujete sepsat smlouvu, ale je Vám líto „vyhodit“ peníze za právníka. Mnohdy opravdu můžete ušetřit několik tisíc, když si smlouvu sepíšete sami podle návodu z internetu. Často to ale také nemusí dopadnout dobře...

Jak evidovat pracovní dobu zaměstnanců a jaký bude mít na zaměstnavatele dopad nový rozsudek Soudního dvora EU?

20. července 2019 v 11:51

V posledních týdnech se hodně diskutuje o rozsudku č. C-55/18 Soudního dvora EU o evidenci pracovní doby. Čeští zaměstnavatelé jsou již několik let povinni vést evidenci pracovní doby zaměstnanců. Přináší tento rozsudek pro zaměstnavatele další povinnosti?

Bezplatná právní poradna Prahy 11 na nové adrese

17. července 2019 v 11:50

Bezplatná právní poradna, kterou ve spolupráci s jedenáctou městskou částí provozuje společnost Iuridicum Remedium, působí na nové adrese. Najdete ji v tzv. Domečku u objektu Úřadu MČ Praha 11 v Ocelíkově ulici 672/1.

Exekutorská komora: Insolvenční správce bude kontrolovat, zda má povinný dost velký plat

10. června 2019 ve 12:06

Očekávaná novela insolvenčního zákona, která by měla zjednodušit vstup dlužníků do oddlužení, nedávno nabyla účinnosti. Přesně to bylo v sobotu 1. června. Touto novelou chtějí zákonodárci řešit zejména vícečetné exekuce, neboť vzrůstá podíl dlužníků, kteří mají 10 i více exekucí a nejsou schopni...

Předkupní právo ke garážovému státní v procesu legislativní změny

31. května 2019 v 09:37

Současná úprava koupě bytové jednotky s garážovým stáním v hromadné garáži se zdá být zbytečně komplikovaná. V legislativním procesu je výjimka z předkupního práva, která by měla být obsažena v novele občanského zákoníku. 

Roste zájem lidí o využívání služeb Evropského spotřebitelského centra

24. dubna 2019 v 09:22

Stále více lidí využívá služby Evropského spotřebitelského centra ČR (ESC). Za poslední dva roky jejich počet vzrostl o 155 procent, z 1117 v roce 2016 na loňských 2849. Spotřebitelé žádali o informace o svých právech na jednotném trhu a o bezplatnou pomoc ve sporech s podnikateli z ostatních zemí...

Bezplatná právní poradna sociálně slabším občanům

19. března 2019 v 08:23

Praha 9 poskytuje bezplatně právní poradnu občanům, kteří nemohou za právní služby platit a mají trvalý pobyt na území MČ Prahy 9.

Žádné zásadní změny nepřinese, ale… Co změní nový zákon o zpracování osobních údajů?

17. března 2019 ve 12:24

Je to už poměrně dlouho, co GDPR nabylo účinnosti. Zároveň s ním měl dle původních plánů českých zákonodárců nabýt účinnosti i zákon, který měl pomoci GDPR v některých otázkách upřesnit nebo vyjasnit. Jak to tak ale u nás bývá, GDPR je účinné bezmála deset měsíců a adaptační zákon, tj. zákon...

Praha 13: Bezplatná právní poradna na radnici

1. března 2019 v 07:30

Základní právní poradenství nabízí radnice třinácté městské části občanům v problematické situaci. Centrum právní pomoci poskytuje občanům Prahy 13 základní právní poradenství zdarma.

GDPR je už nějakou dobu s námi, na co si dávat největší pozor?

20. ledna 2019 v 07:32

Úřad pro ochranu osobních údajů na svých stránkách pravidelně zveřejňuje odpovědi na dotazy, které poskytl v rámci svobodného přístupu k informacím. Z nich je zřejmé několik velmi zajímavých skutečností.

Další články
Nahoru