dnes
Čtvrtek - zatazeno
11°C
zítra
Pátek - polojasno
13°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
8°C
Obrazem: co to je za monstrum? Eskalátor přijel po kolejích do stanice Můstek
Náročná akce se zvládla za několik desítek minut. Foto: Jindřich Dvořák

Obrazem: co to je za monstrum? Eskalátor přijel po kolejích do stanice Můstek

Když se dnes chvíli po půlnoci uzavřelo pro cestující pražské metro, začala poměrně náročná akce. Po kolejích přijela do stanice metra Můstek na trase A objemná část pohyblivých schodů, které jsou v současnosti v důležitém přestupním bodu podzemky vyměňovány. Pražský patriot u této noční akce nechyběl.

Ve stanici metra A Můstek probíhá výměna pohyblivých schodů. Letos dojde ke třem výměnám celkem šesti eskalátorů. „Pohyblivé schody, které nyní vyměňujeme ve stanici Můstek, byly zprovozněny v listopadu 1985. Denně ve stanici Můstek přestoupí na 96 tisíc cestujících, takže mechanické části schodů jsou extrémně namáhány," dodal Petr Vondráček, vedoucí služby Dopravní zařízení.

Dnes po půlnoci přijela do stanice speciální plošina, která dovezla objemnou část eskalátoru. Následovala vykládka na nástupiště pomocí speciální mechanizace, příprava i samotná instalace a usazení částí nového eskalátoru pomocí speciální mechanizace do připravené prohlubně.

Náhradní díly na stará zařízení neexistují

Pražský dopravní podnik hodlá letos vyměnit ve čtyřech stanicích metra celkem 14 eskalátorů za 100 milionů korun. Kompletně se budou pohyblivé schody měnit ve stanicích Nové Butovice, Můstek a Náměstí Republiky na lince B. 

eskalator-b-nahled Vyměňovaných 14 eskalátorů patří mezi nejstarší provozovaná zařízení v pražském metru. Hlavním důvodem jejich výměny je neexistence náhradních dílů, mezi které patří jak samotné stupně schodů, tak hřídele. Nové schody budou splňovat i současně platné technické normy.

„Deklarovaná životnost nových eskalátorů je nejméně 25 let včetně dostupnosti náhradních dílů. Všechny nové eskalátory budou navíc opatřeny bezpečnostními kartáči, které sníží možnost zraněním na eskalátorech. Cestujícím se tak zvýší komfort cestování metrem," uvedl Jan Šurovský, technický ředitel DPP. 

Uskuteční se také 17 generálních oprav eskalátorů, za které podnik zaplatí 60 milionů korun. Opravy proběhnou ve stanicích Českomoravská, Anděl, Malostranská, Dejvická,  Staroměstská, Želivského a Florenc.  

Zajímavosti o eskalátorech v pražském metru

Úhel sklonu pohyblivých schodů je ve všech stanicích jednotný – 30 stupňů. Největší převýšení zdolávají eskalátory ve stanici Náměstí Míru – 43,6 metrů.

eskalator-c-nahled Nejstarší pohyblivé schody byly uvedeny do provozu v souvislosti se zahájením provozu prvního úseku metra od stanice Sokolovská (dnes Florenc) do stanice Kačerov.

Při budování stanice metra Depo Hostivař v roce 2004 se uvažovalo o instalaci pohyblivých chodníků, jaké jsou například na letištích. Nakonec k tomu nedošlo.

Nejzatíženější eskalátory jsou ve stanicích Muzeum, Můstek, Florenc, Kačerov, Dejvická, I. P. Pavlova a Anděl. Minimálně 48 000 provozních hodin musí eskalátor „odpracovat“, aby byl podroben generální opravě.

Eskalátor přijel po kolejích


Autor: Mojmír Kadeřábek

Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru