Oblouky Negrelliho viaduktu ožijí, v prvním vzniká infocentrum
8. srpna 2023 09:34
Hlavní město nedávno obdrželo stavební povolení na realizaci pilotního oblouku mezi mostními pilíři zrekonstruovaného Negrelliho viaduktu a TSK zahájila přípravné stavební práce, které se naplno rozjely již začátkem srpna.
Práce jsou rozděleny na čtyři etapy, z čehož první dvě má na starosti společnost STRABAG. Řešení vestaveb a návrh urbanistické koncepce okolí připravoval Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR Praha), kdy v roce 2019 vznikl materiál „Koncepční studie Negrelliho viaduktu příležitost pro kreativní město“ zpracovaný ateliérem MOBA studio. O další využití se v budoucnu postará městská společnost Trade centre Praha.
Negrelliho viadukt je z urbanistického hlediska bariérou oddělující Karlín od historického města, ovšem s novým využitím dojde k zacelení této jizvy a urbanistické hledisko celého projektu má na starosti radní pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN), který projekt dozoruje.
„Naší dlouhodobou vizí je zachovat sociální různorodost a navázat na historii Karlína coby přístavní a historicky průmyslovou část Prahy, která dnes trpí intenzivní gentrifikací vedoucí k vystěhování nejen nízkopříjmových skupin, ale i k vymazávání řemeslné a rukodělné tvorby,“ uvedl Hlaváček.
Samotné konstrukce vestavby jsou navrženy jako plně demontovatelné. Zasklení prostoru oblouku neovlivní pěší, ani jiné komunikační trasy v místě. Jako průchod a průjezd pod viaduktem jsou využívány vedlejší portály, které překlenují ulici Sokolovská.
V rámci pilotního projektu budou realizovány nové zasklené fasády na východní a západní straně oblouku 036 Negrelliho viaduktu a proveden interiér a zázemí pro infocentrum pražského magistrátu. Z hlediska urbanismu se tedy ve srovnání s dlouhodobým stavem před celkovou rekonstrukcí Negrelliho viaduktu, kdy byl oblouk uzavřen a sloužil jako garáž, změní především jeho prostupnost, přístupnost veřejnosti a způsob užívání.
„Oživení prvního oblouku viaduktu přirozeně prověří nejen funkčnost celého budoucího řešení, ale také provázanost na dostupné dopravní trasy v okolí. V budoucnu tam totiž postupně vyrostou nové kavárny, bistra, kulturní projekty ale i zázemí pro startupy. Během dvouletého zkušebního provozu budeme prostor ve spolupráci s ČVUT monitorovat,” řekl I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).
„Pilotní zasklení je sice navrženo jako trvalá stavba. Ze strany Správy železnic a dalších dotčených orgánů, třeba Národního památkového ústavu, je ale kladena podmínka otestovat vliv provozu na památkově chráněnou stavbu viaduktu. V případě vyhovujících podmínek bude pokračovat zasklení zbylých oblouků. V případě negativního vlivu je možné stavbu odstranit, bez jakéhokoliv poškození historického mostu,“ dodal.
Město bude po dobu dvou let v prvním oblouku provozovat informační centrum. Ve spolupráci s Národním památkovým ústavem však budou především sledovány stavebně fyzické parametry zkušebního provozu, které budou následně využity při rekonstrukcích zbylých oblouků.
„K dočasnému provozu byl vybrán oblouk Negrelliho viaduktu jižně od křižovatky ulic Sokolovská a Prvního pluku. Vizí po zprovoznění všech oblouků je mix aktivit: jednak čistě komerční pronájem za předem stanovenou částku na dobu pěti let pro 40 procent vybraných oblouků, model takzvaným kreativním fungováním při zvýhodněné ceně za tři roky (40 % oblouků), a variantu krátkodobého pronájmu na jeden rok, ideální například pro startupy (20 % oblouků). Cílem je, aby celkový provoz byl ziskový,“ uvedl pražský radní pro majetek, transparentnost a legislativu Adam Zábranský (Piráti).
Negrelliho viadukt je prvním pražským železničním mostem přes Vltavu a druhým nejstarším stojícím mostem v Praze. Spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s Bubny. Stavba dlouhá 1100 metrů, která byla uvedena do provozu na začátku června 1850, je památkově chráněná. Jméno má po staviteli Aloisi Negrellim.