Občanská aktivita chce přeměnit křižovatku, která by mohla začít sloužit i chodcům
20. září 2015 13:15
„Chceme ukázat, že městem není třeba jen projíždět jako po dálnici, ale že ulice mohou lákat také k zastavení a sousedskému klábosení,“ říká Petra Syrová, iniciátorka projektu Chodci sobě – Zelená ulice z Pražských matek.
V Praze je podle ní řada míst a komunikací, které se mnohdy nákladně rekonstruují, ale na upravených místech schází jakýkoli prvek zeleně, možnost odpočinku pro starší občany či zastavení na kus řeči v příjemném prostředí.
Místní obyvatelé nejsou zvyklí vyjadřovat se k plánovaným rekonstrukcím veřejných prostranství. „Sousedská slavnost je výzvou k zahájení dialogu mezi veřejností, veřejnou správou a odborníky – architekty a projektanty – o budoucí podobě lokality, která by byla k lidem přátelská, bylo by na ni radost pohledět i pobýt v ní,“ vysvětluje Petra Syrová.
Křižovatku ulic Musílkova x Fabiánova vytipovaly jednak děti jako jedno z nebezpečných míst při analýze dopravní situace v okolí své základní školy v nedaleké Nepomucké ulici v rámci projektu Bezpečné cesty do školy, který zde organizují Pražské matky, zároveň ale o přeměnu tohoto místa – příliš rozsáhlé křižovatky bez jakékoli zeleně a se spoustou zaparkovaných aut – usiluje i občanská iniciativa Košířská cibulačka, jejímiž členkami je zároveň několik maminek dětí ze školy v Nepomucké, a nakonec byl tento občanský podnět podán úřadům i prostřednictvím webového portálu Chodci sobě. „Spojuje se zde zájem více obyvatel změnit místo k lepšímu, což zvyšuje pravděpodobnost úspěchu,“ domnívá se Blanka Klimešová z Pražských matek, realizátorka projektu Chodci sobě.
Na zmíněné křižovatce před cukrárnou, kde proběhla sousedská slavnost a kam byli přizváni i zástupci městské části, dosud chybí jakékoli posezení. Proto si pořadatelé v rámci akce uspořádali prostor tak, jak by jim vyhovoval. Během pouliční zábavy pro děti i dospělé přítomní sousedé diskutovali se zástupci městské části, prohlíželi si výsledky mapování nebezpečných míst v okolí školy, zakreslovali své nápady a přítomným projektantem si nechali předvést možný koncept přeměny prostoru.