
O vagony metra na linkách A a B se bude 15 let starat plzeňská Škoda, soupravy projdou další modernizací
26. prosince 2019 14:43
V současnosti jezdí v pražském metru na trasách A a B 93 rekonstruovaných souprav typu 81–71M. Vlaky mají od začátku provozu po provedené modernizaci najeto od 555 tisíc do 1,358 milionu kilometrů. První modernizace starých sovětských souprav, jejichž vývoj započal v druhé polovině sedmdesátých let, byly provedeny v roce 2001, poslední o deset let později.
„O nových podmínkách full service pro vozy 81–71M pražského metra jsme jednali celý tento rok. Výsledkem je nová smlouva o údržbě, v rámci které Škoda Transportation na soupravách provede hlavní opravu, díky čemuž se prodlouží jejich životnost o dalších zhruba 15 let. Podařilo se nám také vyjednat výhodnější podmínky oproti původnímu návrhu dodavatele, a to snížit cenu o více než půl miliardy korun,“ řekl generální ředitel DPP Petr Witowski.
Vzhledem k tomu, že Škoda Transportation má výhradní práva včetně práv duševního vlastnictví k výrobní i údržbové dokumentaci k vozům metra 81–71M nezbytné k provádění jejich servisu, je s odkazem na zákon o zadávání veřejných zakázek v tuto chvíli jediným možným dodavatelem údržby vozů.
„Z tohoto důvodu jsme veřejnou zakázku vypsali formou jednacího řízení bez uveřejnění, protože jiný externí dodavatel nepřipadá v úvahu. Správnost postupu DPP v této věci potvrzují dvě právní analýzy od AK Havel & Partners a AK ROWAN LEGAL, a rovněž ekonomická analýza společnosti Deloitte,“ dodal Witowski. Předpokládaná hodnota celého kontraktu činí zhruba 14,587 miliardy korun. Původní cenový návrh společnosti Škoda Transportation byl o 510 milionů korun vyšší.

Siemens má v rámci údržby provést i rozsáhlou opravu vozů, která bude zahrnovat modernizaci interiéru a výměnu podvozkových rámů. Společnosti k vozům M1, které od přelomu tisíciletí jezdí na lince C, patří technická dokumentace.