dnes
Úterý - zatazeno
29°C
zítra
Středa - obcasny-dest
26°C
pozítří
Čtvrtek - skorojasno
26°C
O památkové ochraně Libeňského mostu by se mohlo rozhodnout příští týden
Péče o Libeňský most byla dlouhodobě zanedbávána. Jaký bude další osud této dopravní stavby? Foto: archiv

O památkové ochraně Libeňského mostu by se mohlo rozhodnout příští týden

O památkové ochraně Libeňského mostu ministerstvo kultury rozhodne příští týden. ČTK to řekl ministr kultury v demisi Ilja Šmíd. Jak posuzování stavby, o jejíž případné ochraně se mluví mnoho let, dopadne, komentovat nechtěl. Úřad se ale ohrazuje proti tomu, že řízení vedoucí k případnému prohlášení věci památkou může zdržovat její nutnou opravu. Šmíd se domnívá, že město Praha by mělo zřetelněji deklarovat, které stavby na svém území chce zachovat a co je možné nahradit novými.

Libeňský most by potřeboval nový kabát

Podle odborníků si památkovou ochranu zaslouží obloukové části mostu s kubistickými prvky, které dodnes nesou rukopis autora mostu architekta Pavla Janáka. Rámové konstrukce, které jsou v nejhorším stavu a musí být vyměněny, jsou podle expertů architektonicky bezcenné. Návrh na prohlášení za památku je podán na celé soumostí, podle informací ČTK pravděpodobně prohlášeno za památku nebude.

I případ Libeňského mostu je podle Šmída jedním z důvodů, proč je nutné přijmout nový památkový zákon. Měl by být podle něj víc sladěný se zákonem stavebním. Předchozí Sobotkově vládě se to nepodařilo a v zemi stále platí norma z roku 1987. „Chceme památkový zákon, který nebyl za minulé vlády schválen, zvednout a znovu ho výrazným způsobem projednat…a do vlády by měl jít asi v září," řekl.

Primátorčin náměstek Petr Dolínek (ČSSD) minulý týden řekl, že pokud ministerstvo kultury prohlásí Libeňský most památkou, obnoven a znovu zprovozněn bude nejdříve za osm let. Pokud památkou nebude, mohla by se na něj doprava vrátit za necelé tři roky, uvedl. Most, který za 90 let své existence nebyl nikdy opravován, Praha v noci z 18. na 19. ledna kvůli havarijnímu stavu uzavřela pro MHD a osobní automobily.

Šmíd ČTK řekl, že Dolínek před dvěma týdny chtěl znát výsledek řízení o prohlášení za památku. „Řekl jsem mu, že jsme si už v roce 2016 vyžádali od Prahy posudek, který potřebujeme k tomu, abychom mohli zodpovědně prohlásit, nebo neprohlásit Libeňský most za památku. Bylo nám tehdy řečeno, že tato data dostaneme koncem ledna 2017," uvedl ministr. Podklady přišly na MK v těchto dnech.

„Pan náměstek mi sdělil, že pokud most bude za památku prohlášen, bude s velkou péčí opravován jak památka. Vůbec nemluvil o tom, jak dlouho to budou opravovat. Když to neprohlásíte za památku, slibuji vám, že to bude jak památka vypadat, čili budeme respektovat architektonický tvar autora Pavla Janáka," citoval Šmíd Dolínka.

Schůzka byla ještě před vyhlášením havarijního stavu mostu. „A okamžitě to hodili na MK, že to zdržuje. K tomu máme jednoznačné stanovisko: prohlášení za kulturní památku není a nemůže být příčinou toho, jestli most je opravován nebo není," řekl ministr. „Nejsme stavební úřad. My jsme odborní gestoři toho, jestli má příslušný objekt charakter památky – ale v architektonické stránce, i materiálové," doplnil.

Šmíd si je vědom toho, že pokud MK most památkou neprohlásí, je asi už připraven jeho demoliční výměr. Most se podle něj mohl opravovat už před dvěma či třemi desítkami let, jeho případná památková ochrana nikdy nezajímala město, řeší se až z podnětu aktivistů, uvedl.

Anketa

Jste pro to, aby získal Libeňský most památkovou ochranu, i když to bude znamenat, že se na něj v takovém případě vrátí doprava o dost později?

66.1%
(66.1%)
33.9%
(33.9%)

Stejně jako třeba v případě souboru budov Transgas, které MK za památku neprohlásilo, by měla Praha podle ministra deklarovat jasněji, co chce na svém území mít. „Město nemá nic proti tomu, že nový majitel chce na místě stavět nové budovy. Ale objeví se deset patnáct lidí a chtějí to prohlásit za památku. My jsme to poctivě, odborně a objektivně zhodnotili a neprohlásili za památku – a máme na své straně černého Petra od zastánců staveb druhé poloviny 20. století," říká ministr.


Přerušení provozu tramvají: Strossmayerovo náměstí – Hradčanská

Dnes v 08:17

Z důvodu údržby tramvajové trati dochází v pátek 20. července od 0.35 hodin do 4.45 hodin k přerušení provozu tramvají v úseku Strossmayerovo náměstí – Hradčanská.

Změny tras autobusových linek 165, 197 a 203

Včera v 07:25

Od dnešního dne dojde z důvodu opravy obratiště Háje a přilehlých autobusových zastávek k dopravním opatřením na následujících linkách PID.

Omezení provozu v Těšnovském tunelu

14. července 2018 v 10:05

Od 23. do 27. července bude omezen provoz v Těšnovském tunelu.

Sedm nocí bude uzavřen Letenský tunel

13. července 2018 v 10:16

Z důvodu pravidelné údržby a mytí tunelu bude probíhat úplná uzávěra Letenského tunelu od 13. července do 20. července vždy pouze v noci od 23 do 5 hodin.

Do konce července a začátkem srpna bude omezen provoz v pražských tunelech

13. července 2018 v 10:13

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů bude probíhat úplná noční uzávěra Brusnického a Dejvického tunelu od 14. července od 23 hodin do 15. července do 5 hodin. Objížďka bude vedena ulicemi Patočkova, Milady Horákové.

U vršovického hřbitova. Ulici čeká dopravní omezení

13. července 2018 v 09:25

Od 15. července do 30. listopadu bude omezen provoz na ulici U vršovického hřbitova v Praze 10. Důvodem je stavební zábor pod železničním mostem, který je rekonstruován v rámci modernizace železniční tratě v úseku Praha Hostivař – Praha hl. nádraží.

Tramvajová linka číslo 2 mírně změní trasu

12. července 2018 ve 13:23

Od pondělí 16. července povede tramvajová linka číslo 2 v úseku Palackého náměstí – Národní divadlo obousměrně přes zastávku Jiráskovo náměstí po trase linky číslo 17. Opatření inicioval pražský dopravní podnik. Slibuje si od toho především zlepšení průjezdnosti Karlova náměstí, kterým vede velké...

Omezení provozu ve Vršovické ulici

11. července 2018 v 11:50

Od 12. do 27. července bude omezen provoz na Vršovické ulici v Praze 10. Uzavřen bude úsek mezi ulicemi Kišiněvská a Gruzínská, důvodem je pokládka plynovodu.

Další články
Nahoru