
O obří tendr za 142 miliard korun na provoz vlaků v Praze a okolí se zajímají tři firmy
29. května 2025 10:22
Ve středu 28. května byly otevřeny elektronické nabídky v rámci historicky největší veřejné zakázky na železniční dopravu v České republice. Soutěž, kterou společně vyhlásily v únoru hlavní město a Středočeský kraj, má za cíl vybrat dopravce, který bude od prosince 2029 po dobu 30 let provozovat moderní velkokapacitní elektrické jednotky s kapacitou přibližně 400 sedících cestujících na vybraných páteřních tratích systému PID.
Zakázka s předpokládanou hodnotou za celou dobu trvání kontraktu až 142 miliard korun (v maximální výši kompenzace bez započtených tržeb a včetně opcí) přilákala zájem tří významných českých dopravců. Nabídky podaly společnosti ARRIVA vlaky, České dráhy a RegioJet.
Nabídkové ceny jsou v této fázi soutěže pouze indikativní, a proto nejsou zveřejněny. Finální cenovou nabídku podají dopravci až po ukončení jednání o podaných nabídkách, a poté, co si vyberou výrobce kolejových vozidel v jimi zahájeném zadávacím řízení podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Finální nabídku výrazně ovlivní cena a způsob pořízení elektrických jednotek, náklady na jejich provoz, údržbu a technologické zázemí.
Co soutěž přinese cestujícím?
Nové elektrické jednotky s kapacitou minimálně 380 míst k sezení nabídnou cestujícím vyšší komfort, moderní vybavení, bezbariérový přístup, klimatizaci, Wi-Fi připojení a dostatek prostoru pro kočárky i jízdní kola. Vlaky budou nasazeny nejen na stávající páteřní linky mezi Středočeským krajem a Hlavním městem Prahou, ale i na nově modernizovanou trať do Kladna včetně budované odbočky ve směru Letiště Václava Havla, společně s chystaným „zaokruhováním“ obou tratí, a případně také na další rozvojové směry, jako je například linka do Mladé Boleslavi.
Řízení na výběr dopravce je vedeno ve formě nabídkového řízení s jednáním a zahrnuje tak jednání s kvalifikovanými účastníky o podaných nabídkách, na jejichž základě může ještě dojít k úpravám technické, ekonomické či smluvní dokumentace ve vybraných parametrech.
Hlavním zadavatelem je Středočeský kraj, který postupuje na základě smlouvy o společném zadávání s Hlavním městem Prahou. Oba partneři se budou na zajištění financování dopravní obslužnosti podílet podle rozsahu výkonů na jejich území.„Vypsání soutěže předcházely dva roky intenzivních příprav, během nichž proběhlo několik kol předběžných tržních konzultací s dopravci i výrobci vozidel. Tato jednání přinesla poznatky, na jejichž základě mohly být transparentně a nediskriminačně stanoveny hlavní parametry soutěže,“ sdělil Drápal.
Mezi ně patří například dostatečně dlouhá lhůta pro přípravu zahájení provozu a postupný náběh nasazení nových jednotek mezi roky 2029 a 2030. Na zajištění dohledu při přípravě i průběhu soutěže byla Středočeským krajem a Hlavním městem Prahou přizvána nevládní protikorupční organizace Transparency International.
Pořizovaných vozidel má být podle prosincových informací nejprve 60 s možností pořízení dalších šesti kvůli vyšší poptávce cestujících. Za třicetileté trvání kontraktu pak zakázka počítá i s možností nákupu dalších až 67 vozidel. Smlouva by měla zahrnovat i plánovaná rozšíření železniční sítě o linku na pražské letiště a další tratě.
„Tato soutěž je milníkem pro budoucnost železniční dopravy v metropolitní oblasti. Umožní nám nabídnout cestujícím kvalitní, kapacitní a ekologickou dopravu, která odpovídá standardům 21. století,“ uvedl Petr Borecký (STAN), radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy a mobility.
„Díky této soutěži se přiblížíme západoevropským metropolím nejen kvalitou a jednotností vozidlového parku, ale i úrovní služeb. Jde o investici do budoucnosti celé aglomerace,“ uvedl Zdeněk Hřib (Piráti), 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.Po posouzení splnění podmínek kvalifikace bude následovat jednací fáze s účastníky, kteří prokážou svoji způsobilost. Po jejím ukončení budou dopravci vyzváni k podání finální nabídky, ve které již zohlední náklady na pořízení, provoz a údržbu vybrané flotily kolejových vozidel.
Následně bude hodnoticí komisí tvořenou zástupci Středočeského kraje a Hlavního města Prahy a za účasti přizvaných odborníků vybrán vítězný účastník s ekonomicky nejvýhodnější nabídkou. Poté bude uzavřena smlouva s tímto vybraným dopravcem a dojde k zahájení příprav pro výrobu nových elektrických jednotek.
České dráhy v polovině dubna zahájily výběr dodavatele až 133 vlaků typu EMU400 pro provoz v PID, odhadovaná cena zakázky je 84,54 miliardy korun. Předtím již jeden tendr vypsaly, ale kvůli delší přípravě tendru kraje a Prahy ho musely zrušit. Podle národního dopravce bylo důvodem to, že hlavní město včas nespecifikovalo požadavky na pořizované vlaky. Ředitel Ropidu Petr Tomčík uvedl, že důvodem zrušení tendru drah bylo to, že technické specifikace vlaků zveřejněné byly a soutěž ČD jim neodpovídala.