Dnes Neděle - obcasny-dest 8°C
Zítra Pondělí - zatazeno 9°C
Neděle 18. 5. 2025
Svátek má Nataša
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
O kolik prodraží rekonstrukci Václavského náměstí slepá kolej? Zatím to není jasné, řeší se odvolání
Staveniště při rekonstrukci spodní části Václavského náměstí. V pravé části snímku jsou otvory pro budoucí výsadbu stromů. Ve středu je vidět pás, po kterém by měla trať vést. Foto: Jan Puci

O kolik prodraží rekonstrukci Václavského náměstí slepá kolej? Zatím to není jasné, řeší se odvolání

Rekonstrukce spodní části Václavského náměstí by měla skončit na konci letošního září. Slepá tramvajová trať, která byla plánovaná až na Můstek, bude nakonec kratší a zatím není ani jisté, zda se do podzimu stihne postavit. Řeší se totiž odvolání na vydané stavební povolení. Tím pádem není zatím ani stanoveno, kolik realizace tratě bude stát. Server Pražský patriot o tom informovali náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) a Michal Talián, mluvčí společnosti Hochtief, která rekonstrukci náměstí provádí.

Když byly před zahájením rekonstrukce spodní části Václavského náměstí v roce 2020 prezentovány veřejnosti vizualizace budoucí podoby známého veřejného prostranství v historickém centru, byla na nich nakreslena slepá tramvajová odbočka z Vodičkovy až na Můstek.

Přáním města bylo využívat tuto trať pro předvádění historických vozů při zvláštních příležitostech. Koleje by navíc mohly jednou posloužit pro případné prodloužení trati na Národní třídu nebo na náměstí Republiky. Došlo by tak k obnovení dávno zaniklých tratí.

Slepá trať v roky připravovaném a opakovaně odkládaném projektu rekonstrukce náměstí nebyla od začátku, dostala se do něj až se současným vedením Prahy po roce 2018. Vystoupilo proti němu vedení první městské části, které je v současném složení od roku 2019, kdy došlo k výměně starosty a vznikla nová koalice. 

Nakonec se dohodl kompromis a trať povede ve spodní části náměstí jen po úroveň provozovny McDonald´s. Podle náměstka Scheinherra je pro účely zajíždění historických tramvají takovýto úsek dostatečný. „Ve zbylé části náměstí zůstává do budoucna prostorová rezerva pro případné prodloužení kolejí,“ řekl.

Na slepou tramvajovou trať již bylo vydáno stavení povolení, ale podle zjištění serveru Pražský patriot se proti němu údajně odvolaly dva subjekty. Podle náměstka to zdržení nezpůsobí. „Nabytí právní moci je jen otázkou času, záleží na tom, jak rychle se podaří projít procesem odvolání. Koleje zdržení rekonstrukce nezpůsobují. S kolejemi se při provádění prací počítá od začátku a práce probíhají tak, aby mohly být případně koleje do náměstí doplněny i dodatečně bez velkých stavebních zásahů,“ řekl.

Jen otázka času? To je poměrně optimistický pohled na věc. Jak bylo patrné například z odvolání, která oddalovala zahájení stavby metra D, proces se může táhnout dlouhé měsíce, než se vyčerpají všechny možnosti.

Náklady na rekonstrukci náměstí a na novou trať

Když rekonstrukce spodní části náměstí začínala, měly být celkové náklady 330 milionů korun. Loni vedení Prahy rozhodlo o navýšení o dalších 109 milionů s tím, že 85 milionů z této částky by mělo jít na zmiňovanou slepu trať.

Kolik nakonec bude trať stát, není stále jasné. Sice došlo k jejímu zkrácení, ale na druhou stranu od loňska rostou ceny prací a především materiálů.

Praha požádá Hochtief o cenovou nabídku až poté, co bude stavební povolení na trať pravomocné. „Záleží samozřejmě na rozsahu, ale obvykle jsme schopni předat cenovou nabídku do zhruba 21 dnů,“ řekl mluvčí firmy Talián.

Podle něj i Scheinherra by měla skončit rekonstrukce spodní části náměstí do konce letošního září, s kolaudací se počítá také ještě letos. Pokud by se trať nestihla postavit do podzimu, realizuje se později. O jejím osudu tak nakonec může rozhodovat až nové vedení Prahy, které vzejde ze zářijových voleb.

„Držíme se původního harmonogramu kolaudace rekonstrukce spodní části náměstí do konce roku. Ale s tím, že dobíhají některé dílčí povolovací procesy, u kterých se lhůty a finální termíny předpovídají vždy složitě,“ řekl Scheinherr. 


Autor: Jan Puci

Ondráš Přibyla v Green Table

Dnes ve 21:07

Jak rozeznat fakta od dezinformací? Jak se opravdu mění klima v Česku a co nás čeká za pár let? Přijďte se dozvědět více v úterý 20. května v 17 hodin.

Na pochod Praha-Prčice vyrazilo 24 500 turistů

Dnes v 19:34

Na trasy 58. ročníku dálkového pochodu Praha-Prčice v sobotu vyrazilo přes 24 500 turistů. Je to více než loni, kdy bylo účastníků 22 110. První účastník nejdelší, sedmdesátikilometrové trasy protnul cíl kolem 12:45 hodin. ČTK to za pořadatele řekla Dana Horáková. Trasy pro pěší měřily od 23 do...

Návrh z participativního rozpočtu: Pítko na Staré návsi

Včera v 06:38

Opláchnout si ruce a obličej, doplnit vodu do láhve nebo dát napít psovi jsou v horkých dnech velmi vítané činnosti. V místech, kde strávíme i několik hodin, chybí pítka s pitnou vodou. Pítko by zajistilo hygienu i dostatečný pitný režim všem uživatelům parku včetně jejich psích...

Praha 11: Setkání všech neformálních pečujících o osobu blízkou

16. května 2025 v 06:51

Květnové otevřené setkání všech neformálních pečujících o osobu blízkou (zejména rodičů) se bude konat ve středu, 21. května od 17 hodin v ZŠ s Rvj K Milíčovu.

Ve školách v Praze 6 jsou k dispozici vložky, pleny a další hygienické potřeby

15. května 2025 v 18:12

Praha 6 se aktivně zapojila do řešení problému menstruační chudoby, která i v České republice ovlivňuje každodenní život dívek a mladých žen. Nedostatek hygienických potřeb totiž v krajních případech může vést až k vynechávání školní docházky. Městská část proto podniká kroky, které mají pomoci...

Bude v Praze 18 broukoviště?

15. května 2025 v 15:55 | Aktualizováno 30. listopadu -0001, 00:00

Obyvatelé Prahy 18 mohou dát hlas až třem návrhům v participativním rozpočtu Tvoříme 18, které vylepší Letňany.

Další články
Nahoru