
O kolik prodraží rekonstrukci Václavského náměstí slepá kolej? Zatím to není jasné, řeší se odvolání
15. května 2022 14:20
Když byly před zahájením rekonstrukce spodní části Václavského náměstí v roce 2020 prezentovány veřejnosti vizualizace budoucí podoby známého veřejného prostranství v historickém centru, byla na nich nakreslena slepá tramvajová odbočka z Vodičkovy až na Můstek.
Přáním města bylo využívat tuto trať pro předvádění historických vozů při zvláštních příležitostech. Koleje by navíc mohly jednou posloužit pro případné prodloužení trati na Národní třídu nebo na náměstí Republiky. Došlo by tak k obnovení dávno zaniklých tratí.
Slepá trať v roky připravovaném a opakovaně odkládaném projektu rekonstrukce náměstí nebyla od začátku, dostala se do něj až se současným vedením Prahy po roce 2018. Vystoupilo proti němu vedení první městské části, které je v současném složení od roku 2019, kdy došlo k výměně starosty a vznikla nová koalice.
Nakonec se dohodl kompromis a trať povede ve spodní části náměstí jen po úroveň provozovny McDonald´s. Podle náměstka Scheinherra je pro účely zajíždění historických tramvají takovýto úsek dostatečný. „Ve zbylé části náměstí zůstává do budoucna prostorová rezerva pro případné prodloužení kolejí,“ řekl.
Na slepou tramvajovou trať již bylo vydáno stavení povolení, ale podle zjištění serveru Pražský patriot se proti němu údajně odvolaly dva subjekty. Podle náměstka to zdržení nezpůsobí. „Nabytí právní moci je jen otázkou času, záleží na tom, jak rychle se podaří projít procesem odvolání. Koleje zdržení rekonstrukce nezpůsobují. S kolejemi se při provádění prací počítá od začátku a práce probíhají tak, aby mohly být případně koleje do náměstí doplněny i dodatečně bez velkých stavebních zásahů,“ řekl.
Jen otázka času? To je poměrně optimistický pohled na věc. Jak bylo patrné například z odvolání, která oddalovala zahájení stavby metra D, proces se může táhnout dlouhé měsíce, než se vyčerpají všechny možnosti.
Náklady na rekonstrukci náměstí a na novou trať
Když rekonstrukce spodní části náměstí začínala, měly být celkové náklady 330 milionů korun. Loni vedení Prahy rozhodlo o navýšení o dalších 109 milionů s tím, že 85 milionů z této částky by mělo jít na zmiňovanou slepu trať.
Kolik nakonec bude trať stát, není stále jasné. Sice došlo k jejímu zkrácení, ale na druhou stranu od loňska rostou ceny prací a především materiálů.
Praha požádá Hochtief o cenovou nabídku až poté, co bude stavební povolení na trať pravomocné. „Záleží samozřejmě na rozsahu, ale obvykle jsme schopni předat cenovou nabídku do zhruba 21 dnů,“ řekl mluvčí firmy Talián.
Podle něj i Scheinherra by měla skončit rekonstrukce spodní části náměstí do konce letošního září, s kolaudací se počítá také ještě letos. Pokud by se trať nestihla postavit do podzimu, realizuje se později. O jejím osudu tak nakonec může rozhodovat až nové vedení Prahy, které vzejde ze zářijových voleb.
„Držíme se původního harmonogramu kolaudace rekonstrukce spodní části náměstí do konce roku. Ale s tím, že dobíhají některé dílčí povolovací procesy, u kterých se lhůty a finální termíny předpovídají vždy složitě,“ řekl Scheinherr.