Dnes Pátek - zatazeno 18°C
Zítra Sobota - jasno 22°C
Pátek 29. 3. 2024
Svátek má Taťána
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Nuselský most měl být celý z ocele. Té však bylo málo, přednost dostala jiná stavba
Výstavba Nuselského mostu. Zdroj foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Nuselský most měl být celý z ocele. Té však bylo málo, přednost dostala jiná stavba

Most přes nuselské údolí se hned od svého zpřístupnění 22. února 1973 stal nedílnou součástí pražského dopravního systému. Od té doby zažívá stále větší nápor, každý den přes něj podle dostupných statistik projede 160 000 automobilů a uvnitř něj 750 souprav metra, které převezou skoro 300 000 lidí. Most přes Nuselské údolí, který patří k nejvytíženějším v Česku, je kromě dopravní funkce i zajímavým technickým a architektonickým dílem, ale také místem, kde svůj život ukončily nejméně tři stovky lidí. Most, který v roce 2000 získal ocenění Stavba století v kategorii Dopravní stavby, byl otevřen před půl stoletím, 22. února 1973.

„Pokud jde o tvar Nuselského mostu, myslím si, že když by se navrhoval dnes, pohledově by se příliš nelišil od našeho soutěžního řešení z konce 50. let,“ uvedl jeden ze dvou hlavních spoluautorů návrhu Jan Vítek, autorizovaný inženýr pro obor Mosty a inženýrské konstrukce, člen České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě (ČKAIT).

Chybělo však málo a obyvatelé i návštěvníci Prahy by nad nuselským údolím jezdili po ocelovém mostě. Právě tento návrh získal nejvyšší ocenění v celostátní soutěži na Nuselský most, kterou Praha vyhlásila v roce 1958. Ocelová konstrukce se ale nerealizovala z lakonického důvodu – chyběla ocel a přednost tehdy dostal Žďákovský most nad Orlickou přehradou.

Právě finanční hledisko bylo jedním z důvodů volby dalšího soutěžního návrhu v pořadí. Návrh Jana Vítka a Miroslava Sůry díky subtilnější hmotě přinesl významnou úsporu betonu i oceli. Cenově úsporná byla nejen jeho výstavba, ale i následný provoz.

Návrh Vítka a Sůry byl přitom v mnoha ohledech novátorský – obsahoval zcela nové řešení stavebního postupu, které bylo u tak širokého mostu výhodné pohledově i technicky. Úzký monolitický tubus, betonovaný letmo, byl spojitou nosnou konstrukcí beze spár nad podporami. K ní byly dodatečně připojeny boční prefabrikované konzoly na plnou šířku mostu. Takový postup se tehdy nepraktikoval ani v zahraničí.

„Trať metra jsme umístili do tubusu, který je součástí mostu a přímo navazuje na stanici Vyšehrad. Uzavření tunelu bylo výhodnější z hlediska teplotních podmínek pro provoz metra i z hlediska jeho hlučnosti vůči okolí. Kromě toho betonový most více tlumí i hluk silničního provozu. Jsem také názoru, že do městského prostředí je betonový most vhodnější, protože více odpovídá ostatní zástavbě. V ocelové variantě tomu tak nebylo a při pohledu na most ze stran by bylo vidět pojíždějící vlaky metra,“ vzpomíná po 50 letech na otevření Nuselského mostu pro dopravu Jan Vítek.

Oba autoři se na návrhu řešení podíleli stejnou měrou. Vítek se více věnoval celkové podobě mostu a jeho vzhledu a konstrukčnímu řešení s přihlédnutím k jeho okolí, Sůra zase statickému výpočtu. Vypracovat prováděcí projekt tak náročného mostu byl ale úkol celého oddělení projektové organizace trvající po dobu více let. Dostal ho tehdy Pražský projektový ústav, pozdější PÚDIS, který měl volnou kapacitu a dost kvalitních inženýrů pro tak náročné zadání.

Karel Chalupský byl vedoucím projektové skupiny a staral se hlavně o organizační záležitosti. Vojtěch Michálek byl hlavním projektantem a konstrukčně upravil projekt mostu podle nových předpokladů. Jiří Hejnic úspěšně zvládl náročné výpočty. Architekt Stanislav Hubička dbal na to, aby jak celek, tak i všechny detaily konstrukce byly esteticky co nejvhodnější, a to se mu podařilo.

Jeho rukopis se promítl mimo jiné do podoby stanice Vyšehrad. Dopravní provoz na mostě a okolních komunikacích řešil Svatopluk Kobr. Během realizace se do projektování zapojily další desítky inženýrů, stavbařů a dalších specialistů. Hlavním dodavatelem byly Stavby silnic a železnic.

Zprovoznění Nuselského mostu předcházela řada ověřovacích a zatěžkávacích zkoušek, na nichž se podílel také Kloknerův ústav ČVUT. Zatěžkávací zkoušky po dokončení mostu zúčastnilo 66 vojenských tanků T-55, s odstupem i celá flotila naložených nákladních vozů Tatra. Veškeré výsledky dopadly lépe než kalkulované modely. Také proto mohl být most 22. února 1973 po téměř osmi letech výstavby zpřístupněn pro automobily a v květnu 1974 jím projela i první souprava metra.

„I po padesáti letech je provozně plně vyhovující, odpovídá očekávanému velkému zatížení vozidly a hustotě dnešního provozu. Je velmi pravděpodobné, že vydrží déle než dalších 50 let. Pro představu uvažme, že když se setkají v jednom poli uprostřed mostu dvě protijedoucí soupravy metra naplněné lidmi, vznikne zatížení přes 500 tun, a to nepočítáme další zatížení nemalým silničním provozem nahoře. Z počátku mostem jezdily staré těžké vozy metra, dnes je to poněkud méně. Průhyby mostní konstrukce jsou nepatrné a nedávná oprava se týkala především nenosných konstrukcí: vozovek, chodníků, dilatačních zařízení, osvětlení, zábradlí a potřebné ochrany proti možnosti skoku z mostu,“ vysvětluje Vítek.

Nuselský most podle něj plně potvrdil předpoklad nižších nákladů na údržbu betonových mostů. To se ukázalo zejména v porovnání s vynikající konstrukcí ocelového Žďákovského mostu, kde náklady na rekonstrukci včetně jeho nutných nátěrů byly vysoké.

Obdobně jako Vítek se i řada dalších současných inženýrů i historiků architektury domnívá, že v polovině 60. let minulého století byl vybrán nejlepší návrh nejpovolanějších autorů. „Díky novým technologiím, materiálům, technologickým postupům, softwaru i zkušenostem od té doby vznikla na našem území řada výjimečných mostních konstrukcí. Je ale dobré připomenout, že právě Nuselský most je ikonou své kategorie, která stále oslovuje nové generace projektantů a stavbařů v Česku i v zahraničí. A tím pádem zůstává úchvatnou ukázkou umění a vědomostí, a také odvahy, zdejších inženýrů a techniků,“ uzavírá Robert Špalek, předseda České komory autorizovaných inženýrů a techniků. 

„Praha 2 si je jubilea této významné dopravní stavby vědoma a nezapomněla si ho připomenout, a to výstavou v 1. patře radnice na náměstí Míru. Je nám ctí, že nám tuto výstavu, kterou před osmi lety pomáhala vytvořit Šárka Hubičková, snacha architekta Stanislava Hubičky, s velkou laskavostí zapůjčil Archiv Národního technického muzea. Zájemci si mohou výstavu na radnici Prahy 2 prohlédnout zdarma do 3. března,“ sděluje radní druhé městské části pro kulturu Jaroslav Šolc (ODS).


Autor: Karel Netolický

Praha 10: Termín přihlášek programu Mládež kraji 2024 je prodloužen do 10. dubna

Dnes v 09:18

Praha 10 se v únoru letošního roku zapojila do projektu Mládež v kraji. Jeho prostřednictvím bude možné finančně podpořit veřejně prospěšné projekty mladých lidí.

V Praze 14 se bude uklízet i v dubnu

Včera v 18:42

Dobrovolnické úklidy se v Praze 14 staly tradicí, i letos se pouští aktivní občané i zástupci neziskovek do čištění veřejného prostoru. V dubnu jsou úklidy naplánovány na sedmi místech.

Praha 13 slavila Den učitelů

Včera v 15:56

Praha 13 si každoročně připomíná Den učitelů a stejně tomu bylo i letos. V obřadní síni radnice starosta David Vodrážka spolu s místostarostkou Marcelou Plesníkovou ocenil 42 zaměstnanců základních i mateřských škol včetně Domu dětí a mládeže Stodůlky. Ocenění si převzali pamětní list, medaili...

Praha 15: Výstava pod širým nebem

Včera v 11:31

Venkovní výstavu k 30. výročí vzniku Prahy 15 můžete vidět od 3. dubna do 20. června.

Úřad MČ Praha 14 vyhlásil výběrová řízení na pracovní pozice

Včera v 11:06

Úřad městské části Praha 14 vyhlásil několik výběrových řízení na pracovní pozice. Aktuálně se hledá „přestupkář" odboru dopravních přestupků, referent/ka odboru dopravy (pozemní komunikace), energetický manažer/ka, vedoucí odd. realizace investičních projektů, referent/ka odboru investičního a...

Praha 9: Uklízet se bude v Klíčovských sadech

Včera v 10:58

V rámci výzvy Ukliďme Česko organizuje Praha 9 úklid v Klíčovských sadech. Sraz je v sobotu 6. dubna 9 hodin v ulici Ke Klíčovu u Hotelu Ivka. Pro všechny budou k dispozici rukavice a pytle.

PVK:Přehled plánovaných výluk na 14. týden

Včera v 10:40

Pražské vodovody a kanalizace zveřejnily plánované výluky v dodávkách pitné vody příští týden. Výluky jsou z důvodu provádění plánovaných oprav, udržovacích a revizních prací.

Praha 6 hledá kontrolora/kontrolorku

Včera v 09:56

Odbor školství radnice Prahy 6 hledá kontrolora nebo kontrolorku. Náplní práce je koordinace agendy odboru školství v oblasti majetku a kontroly.

Terasy Harfa zahajují sezónu, letos s Patem a Matem

Včera v 07:33

Terasy Harfa otevřou své brány v sobotu 29. března, kdy přivítají návštěvníky do nové jarní sezóny dnem plným velikonoční zábavy a her. 

Další články
Nahoru