dnes
Neděle - oblacno
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
2°C
pozítří
Úterý - zatazeno
3°C
Nový most v Praze? Magistrátní výbor mu dal šanci, radnice jsou ve při
Most mezi Lihovarem a Podolím by navedl dopravu do Jeremenkovy ulice v Praze 4. Foto: archiv

Nový most v Praze? Magistrátní výbor mu dal šanci, radnice jsou ve při

V budoucnu zřejmě bude moci být postaven most ze smíchovského Lihovaru na podolské Dvorce. Dnes o tom rozhodli členové výboru pro územní rozvoj při hlavním městě. Za týden by se mělo záležitostí zabývat pražské zastupitelstvo. Praze 4 se to nelíbí, zástupci Prahy 2 jsou rádi a chtějí, aby po mostě mohla jezdit i auta, nejen veřejná doprava.

Přátelé Podolí 

Jiřina Juláková ze sdružení Přátelé Podolí a okolí řekla, že přemostění Vltavy je výhradně zájmem developerů, řešením by podle ní bylo, kdyby místo výstavby bytů a administrativních budov vznikla na území Prahy 5 koncertní budova, která hlavnímu městu chybí. V takovém případě by stávající spojení s centrem podle ní bylo ideální.

Jedná se o návrh pražského magistrátu – v budoucnu by měl být postaven most ze smíchovského Lihovaru na podolské Dvorce. Pražský patriot o tom opakovaně informoval. Pro návrh na změnu územního plánu dnes hlasovalo pět členů výboru z osmi přítomných.

Jen tři zastupitelé naopak podpořili návrh předsedy výboru Vladimíra Schmalze (ODS), aby byl návrh změny zamítnut. Příští týden by se mělo záležitostí zabývat celé zastupitelstvo hlavního města.

Z jednání výboru vyplynulo, že existují velmi rozličná stanoviska zástupců Prahy 4 a Prahy 2. Zatímco čtvrtá městská část si most, po němž by jezdily automobily, nepřeje, a byla by ráda, kdyby tam jezdila jen veřejná doprava a například sanity, městská část Praha 2 takovou variantu prosazuje, protože by to podle názoru jejích zástupců ulevilo centru od automobilové dopravy.

Praha 2 chce ulevit centru

Místostarosta Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS) řekl, že by se měl most posuzovat celoměstským pohledem, nikoli jen optikou lidí, kteří bydlí v Podolí a přilehlých částech. „Jak jinak vylepšit situaci v centru?“ zeptal se.

Dodal, že z Prahy 4 – přes Nuselský most, Ječnou, Žitnou a Karlovo náměstí, odkud lze pokračovat právě na území Prahy 5 – projíždí denně desítky tisíc aut, most by podle něj tento počet snížil. „Stavět most jen pro tramvaje je plýtvání peněz,“ řekl Vondrášek, čímž reagoval na názor Prahy 4 vyloučit z mostu automobily.

Anketa

Měla by po plánovaném mostu mezi Smíchovem a Podolím jezdit i auta, nebo jen MHD?

17.4%
(17.4%)
62.1%
(62.1%)
20.5%
(20.5%)
Náměstek primátora hlavního města pro dopravu Josef Nosek (ODS) řekl, že doprava je něco jako finanční úřad – nemáme ji rádi, ale nezmizí. „Most v lokalitě je potřeba a nerozhoduje se o tom, jestli se postaví, nebo ne, ale jestli se v budoucnu nezabije možnost ho tam někdy postavit,“ řekl.

Jelikož si v souvislosti s mostem hodně stěžovali občané z Jeremenkovy ulice v Praze 4, kde měl ústit, magistrátní úředníci navrhují, že by případný most neústil přímo proti ní, ale o kus dál – poblíž Žlutých lázní. Úředníci se staví pozitivně k tomu, aby na mostě, pokud by byl někdy postaven, jezdila jen veřejná doprava.

Občané Prahy 4 proti mostu

Na jednání výboru byly slyšet i názory, že jeden pruh by byl v budoucnu vyhrazen pro automobily. Podle jiných názorů by bylo lépe je z mostu vyloučit nadobro a osvětovou kampaní lidi přesvědčit, že je ekologičtější jezdit veřejnou dopravou.

V současné době na stavbu mostu nejsou peníze, přítomní občané z Podolí ale vyslovili obavu, aby most nechtěl zaplatit investor, který ho podle jejich názoru chce kvůli zvýšení atraktivity území, které má být zastavěno byty a administrativními budovami – od Lihovaru až po Smíchovské nádraží. Přes most by totiž bylo jednodušší se odtamtud dostat na druhý břeh Vltavy.

Smíchov City

Na dnešním jednání výboru pro územní rozvoj byla schválena změna umožňující přeměnu okolí Smíchovského nádraží na novou městskou čtvrť. I v tomto případě však budou mít poslední slovo zastupitelé, kteří se sejdou za týden.

V rámci projektu Smíchov City by měly být do dvaceti let vybudovány na místě železničních skladů a kolejišť obchodní a bytové domy, stejně jako kancelářské budovy. U Smíchovského nádraží by mělo vzniknout záchytné parkoviště typu P + R a také autobusový terminál.


Autor: Anna Skálová
Další články
Nahoru