Novou trojskou lávku hlídají nepřetržitě snímače z ČVUT
27. října 2020 09:50
Na nové Trojské lávce jsou umístěny přístroje snímající náklony v oblastech nad podporami, což umožňuje sledovat natočení nosné konstrukce v těchto místech pro jednotlivá zatížení a tak vyhodnocovat, jestli se reálně lávka chová podle předpokládané výpočetní analýzy. Zároveň se tu nacházejí meteorologická čidla pro snímání teploty, umístěny tu jsou i laserové měřiče pro sledování dilatace konstrukce – tedy jejího zkracování a protahování.
„Všechny tyto pohyby monitorujeme s ohledem na teplotu konstrukce a jsou porovnávány s výpočetní predikcí. Data jsou předávána do centrálního uložiště a monitorovacího centra na fakultě. Zde je vyhodnocujeme a předáváme TSK Praha jako správci mostního objektu,“ vysvětluje docent Lukáš Vráblík z Katedry betonových a zděných konstrukcí Fakulty stavební ČVUT.
Pořízení celého aparátu měřicích, záznamových a přenosových zařízení stálo zhruba 1,2 milionu korun. Financování bylo z výzkumného projektu, v rámci kterého se odborníci ze zmíněné katedry a firmy Alimex, zabývali právě vývojem metodiky, zařízení a vyhodnocování dat on-line monitoringu mostních konstrukcí.Vlastní čidla a další přístroje byly do lávky zabudovány během montáže ocelové konstrukce. Umístěny jsou ale tak, že je bude možné v případě potřeby během životnosti konstrukce mostu opravit nebo nahradit.
Pro monitoring byly specifikovány vybrané veličiny, které jsou reprezentativní pro určení, zda konstrukce funguje tak, jak má. „Jde zejména o různé deformace, jako jsou průhyby, natočení, zkrácení či prodloužení, vzhledem k zatížení lávky a okolním vlivům, které jsou taktéž v rámci monitoringu sledovány. Unikátní je, že pro tyto sledované veličiny se stanovily kritické intervaly. Pokud by došlo k překročení stanovených mezních hodnot, budou upozorněni všichni správci v projektu a bude tak možné obratem dělat další kroky,“ popisuje výhodu systému Vráblík. Data jsou přitom snímána v online v režimu 24 hodin, 7 dní v týdnu a ihned kontrolována.
„I když je lávka nyní v perfektním stavu, jsou pro nás získaná data velmi cenná, a to zejména do budoucna, kdy budeme zajišťovat její běžnou správu i v dobách možných mimořádných událostí, jako je příkladně povodeň. Dostáváme tak nepřetržitou informaci o tom, jak se lávka pohybuje a chová za všech okolností a po celou dobu jejího životního cyklu,“ říká Jozef Sinčák, generální ředitel TSK Praha, která je budoucím správcem lávky.Za Fakultou stavební ČVUT přitom stojí i dynamická zkouška nosné konstrukce lávky, která proběhla na přelomu září a října. „Lávka při dynamické zkoušce vyhověla. Při experimentu jsme se především zaměřili na dynamické chování konstrukce lávky s ohledem na pohodu chodců, kde jsme kontrolovali maximální zrychlení konstrukce při napodobování běžného provozu na lávce. Zkouška prokázala nezbytnost tlumičů pro zajištění komfortního provozu lávky,“ vysvětluje profesor Michal Polák z Katedry mechaniky Fakulty stavební ČVUT, který zkoušku organizoval.
Obdobný systém monitoringu, jako je na Trojské lávce, osadili odborníci z Fakulty stavební ČVUT a firmy ALIMEX také na lávce přes Otavu v Písku, na lávce přes Vltavu v Lužci nad Vltavou a na nové lávce v Plzni, které je právě ve výstavbě. O jeho využití se jedná i pro plánovanou rekonstrukci Barrandovského mostu v Praze.