dnes
Pátek - jasno
27°C
zítra
Sobota - zatazeno
30°C
pozítří
Neděle - zatazeno
28°C
Lifestyle / Zdraví

Novoroční předsevzetí tentokrát vydrží

Příchod nového roku je pro většinu z nás spjat s bilancováním roku předešlého. Co se nám podařilo, v čem jsme úspěšní či naopak, co nám v životě chybí a co nám na sobě samých vadí. Zkrátka co bychom mohli změnit v roce nadcházejícím. Není tedy divu, že právě milník mezi dvěma roky je příhodný k tomu, abychom si stanovili předsevzetí, kterých v nadcházejícím roku dosáhneme. Tedy alespoň snad.  

Každý rok to samé
Bohužel v předsevzetích nejsme moc originální a většinou si stále přejeme pro sebe to samé. Jak vyplývá z loňského průzkumu výživových poraden NATURHOUSE. Minulý rok uvažovalo o předsevzetí 32 % Pražanů (Určitě ano 13,9 %, Spíše ano 18,1 %). Ovšem zhruba pro 66,6 % nejsou většinou pro realizaci cílů důležitá. Překvapivým zjištěním o Pražanech byla naprostá shoda ve faktu, že předsevzetí jednoduše nedodrží. (Vždy je dodržím 0,0 %). Novoroční předsevzetí vydrží par dní 28,2 % Pražanů, do příštího roku ovšem nevydrží žádnému z respondentů.

Ať už v Praze, na Moravě či v Čechách, minulý rok jsme měli všichni jasno. Chtěli jsme začít hubnout (Praha 56,5 %, Morava 33,3 %, Čechy 51,4 %). Změna životního stylu převažovala, hned za hubnutím jsme chtěli zdravě jíst, více sportovat, méně se stresovat, dodržovat pitný režim. Co se peněz týče, kupodivu v Praze nechtějí vydělat lidé více peněz, než je tomu v jiných regionech (Praha 26,1, %, Morava 13,3 %, Čechy 24,3 %). Pražané chtějí také rovnováhu mezi prací a volným časem 13 %, Moravané 13,3 %, v Čechách 14,9 %.  Jak to bude s předsevzetím letošní rok, můžeme hádat, ale pravděpodobně budou velmi obdobná.
naturhouse-ilustracni-hubnuti4-nahled  
Zdravé stravováním je přáním většiny Pražanů Zdroj: naturhouse-cz.cz

Vzdáváme se jednoduše
Ať se snažíme sebevíc, někdy to prostě nevydržíme a polevíme. Až to jednoduše vzdáme. Většinou proto, že lidé svá předsevzetí ani neberou moc vážně. Je to už takový stereotyp, že když začíná nový rok, tak cítíme potřebu změnit to a ono. „Člověk hlavně musí mít silnou motivaci, důvod, proč chce něco změnit. Bez silné motivace se pak chuť a energie do změn ztrácí. Často odradí i první nezdary a že změna nejde podle plánu,“ říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně sítě výživových poraden NATURHOUSE, která je členem České asociace franchisingu.

Jak vytrvat?
Každá velká změna je krokem dopředu. Musíte opustit svou komfortní zónu a pustit se na cestu nepohodlí, pevných nervů, odhodlání a sebekázně. Klíč k úspěchu zní jednoduše – najít si silnou motivaci a dávat si reálné cíle. „Dobrá rada je nechtít toho po sobě moc najednou. Začněte jedním. Tím, co je pro Vás nejsnazší. Někdo si snáz dojde zacvičit, jiný si koupí kuchařku o zdravém stravování. Všechno souvisí se vším, takže pokud začnete cvičit, brzy budete chtít jíst kvalitní potraviny. Začnete se mít rádi. Už Vás ani nenapadne si škodit a kupovat nekvalitní jídlo nebo se přejídat. Už si to k sobě prostě nedovolíte,“ radí Věra Čutková, majitelka internetového obchodu Bioplus.cz, se sídlem na Praze 8.

Nesnažte se o zázraky, buďte k sobě upřímní. Znáte své stinné stránky, své hranice. Je lepší předsevzetí, které si dokážete lehce definovat, rozplánovat a uvidíte tak i pokrok. To vás bude zároveň motivovat dále ve snažení. Právě zmíněné slovo motivace je klíčové. „Když je pro vás přitažlivý cíl, kterého chcete dosáhnout, je úspěch pravděpodobnější. Představte si, jak bude vypadat ideální výsledek. Vizualizovat si vytoužený cíl používají sportovci před vlastním výkonem, tak proč to nezkusit,“ dává tip Olga Medlíková, lektorka, facilitátorka, autorka knih a e-booků www.olga-ebooky.cz.

Co také pomáhá, je říct o svém snažení ve svém okolí (rodině, přátelům, kolegům…) a poprosit je o podporu. Tím nad sebou budete mít určitou kontrolu a z předsevzetí se jednoduše nevymluvíte. Pokud je třeba, stanovte si určitý plán, kdy na cílech budete pracovat, kdy uvidíte první změnu. Můžete si pro sebe vymyslet i systém odměn za každý pokrok. „Stanovte si pravidla, která vám budou vyhovovat. Zkuste na to jít netradičně. Napřed zkouška, potom ostrý start. Není to úplně běžné, ale vyplatí se to. Když měsíc jíte zdravě a funguje to, teprve pak si stanovte delší časový úsek, po který budete pokračovat,“ navrhuje další možnou cestu Olga Medlíková. Dále to jsou maličkosti jako stanovení si pořádku. Vaše přání a cíle si sepište a dejte na viditelné místo. Tak budete mít cíle neustále na očích.

Ve dvou se to lépe táhne
Na změnu nejste nikdy sami. Někomu vyhovuje samostatnost, ale kolikrát je lepší, když maté „parťáka“ v boji se společným nepřítelem. Obzvlášť při hubnutí a změně životního stylu, což jsou nejčastější předsevzetí, která si dáváme, jak vyplývá z loňského průzkumu výživových poraden NATURHOUSE. „Chceme být hubenější, zdravější, více se o sebe starat. S těmito přáními dochází klienti právě za námi. A má to svůj důvod. Každý týden mají podporu ze strany výživového poradce. Navíc se naučí spoustě zajímavých receptů a své nové stravovací návyky si ponesou po zbytek života, čímž se vyhnou jo-jo efektu,“ popisuje hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.  

Při snaze změnit svůj životní styl k lepšímu, nezapomínejte ani na svou rodinu, především děti. Kopírují vás, všechny vaše návyky a zlozvyky přejímají. Proto byste měli dbát i na jejich životosprávu a správné návyky, které mohou ovlivnit i jejich zdraví a nést si je s sebou mohou celý život. Největším zlem jsou pro děti sladkosti. „Z výživového hlediska je nepotřebují. Žádáme rodiče, aby s dětmi raději doma něco zdravého upekli nebo přinesli pro děti sušené či čerstvé ovoce, oříšky,“ prozradila Iveta Garciová, vedoucí školní jídelny Mateřské školy Semínko v Toulcově dvoře. Ve této školce se snaží učit děti zdravému životnímu stylu, dokonce vůbec jako první získala za své snažení stříbrný certifikát Skutečně zdravá škola. Ke správným návykům patří stolování a momenty, které si děti s jídlem pojí. „Určitě je důležité, aby rodina vždy jedla společně u stolu. Tak můžete být svým dětem vzorem. Pravidelně podávané jídlo, které se jí beze spěchu v příjemné atmosféře, je neméně důležité. A určitě nevyužívejte jídlo, zejména sladkosti, k řešení problémů,“ doplňuje Tom Václavík, z projektu Skutečně zdravá škola na www.skutecnezdravaskola.cz.

ms-seminko-servirovani-zeleniny-a-ovoce-nahled

Zdravá svačina ve školce Semínko Zdroj: msseminko.cz

Trest nepomůže
Předsevzetí jsou jen vaše. Sami jste si je vymysleli, sami s nimi bojujete. Není tedy důvod stavět se k nim negativně. Být třeba naštvaní, že musíte jít cvičit, musíte se učit jazyk, dělat úkoly do kurzu. Sami chcete být svou lepší verzí. Zatněte tedy zuby a ze změn se těšte. Selžete? Nevadí. Je to jen vaše věc a nikdo vás trestat nebude. Rovnou zapomeňte na hlášky, že teď už dieta nemá smysl, když jste si dali sušenku. Proč? Jste jenom člověk a chybovat je lidské. Zítra si dáte v běhu o pár metrů víc a bude to pár vašich nejlepších metrů!

„Na předsevzetí ovšem vyzrajete, jestliže si žádná nedáte. Taky cesta. Nemusíte si pak nadávat ani trapně vysvětlovat. Na druhou stranu je to škoda. Dodržením předsevzetí posilujeme svou vůli a člověk má pak ze sebe přirozeně radost. Rozhodně to je motivující. Tak to zvažte a předsevzetím zdar!,“ uzavírá Olga Medlíková, lektorka, facilitátorka, autorka knih a e-booků.


V Saunii jsou přes léto středy zasvěceny metličkování

10. července 2018 v 09:26

Saunový svět Saunia zasvětil přes léto všechny středy metličkování. „Přijďte si odpočinout a vyzkoušet účinky speciálních ceremoniálů, které si pro vás na všech pobočkách připravili naši saunéři,“ zvou provozovatelé Saunie. Začíná se vždy v 16 hodin a ceremoniály jsou každých...

V posledních letech se rapidně zhoršuje a čeští muži bohužel nejsou výjimkou. Čísla o vývoji za posledního čtvrt století ukazují rychlý vývoj

9. července 2018 v 07:06

  Mužům s nekvalitními spermiemi svítá naděje, že budou moci zplodit vlastního potomka. Kliniky reprodukční medicíny Reprofit v Brně a Ostravě totiž získaly povolení od Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) a mohou nyní použít inovativní metodu, při které pomocí léku povzbudí pohyb spermií....

Knihy o saunování, které doporučuje saunový svět Saunia

20. června 2018 v 09:56

Je prokázáno, že pravidelné saunování má kladný vliv na obranyschopnost lidského organismu, zvyšuje imunitu, a tím i odolnost proti virózám zejména horních cest dýchacích. Knih o saunování, které popisují pozitivní účinky této činnosti, je napsáno mnoho.

Další články
Nahoru