Dnes Pondělí - oblacno 11°C
Zítra Úterý - polojasno 11°C
Pondělí 21. 4. 2025
Svátek má Alexandra
Zpravodajství
Co se v metropoli děje aneb Buďte v Praze v obraze
Pražský patriot na Seznamu
Nejnovější články na Seznamu ze zdroje Pražský patriot
Novinka v MHD: Cestující začíná místo hlasu Hazdrové doprovázet hlášení herce Vondráčka
Dagmar Hazdrová a Jan Vondráček. Odcházející a přicházející hlas pražské MHD. Foto: Petr Hejna / DPP

Novinka v MHD: Cestující začíná místo hlasu Hazdrové doprovázet hlášení herce Vondráčka

Od pondělí 9. ledna od ranního výjezdu bude cestující na všech tramvajových linkách v Praze nově provázet hlas herce a dabéra Jana Vondráčka. V této roli vystřídá bývalou hlasatelku Dagmar Hazdrovou, která byla hlasem autobusů a tramvají Pražské integrované dopravy (PID) bezmála 30 let. Informovala o tom mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková.  

Nový hlas budou technici DPP nahrávat do odbavovacích a informačních systémů tramvají v průběhu nedělní noci. V následujících týdnech bude DPP pokračovat s Janem Vondráčkem v nahrávání provozních hlášení tentokrát pro městské autobusové linky, na kterých by se měly objevit v průběhu letošního jara. 

„Profesionální hlas paní Hazdrové, za nímž se skrývá neobyčejně zajímavý příběh statečné ženy, nás provázel při cestování pražskou MHD téměř 30 let. Za její práci pro Prahu a Pražany jí velice děkuji, stejně tak za její pomoc při výběru hlasu jejího nástupce. Bylo mi ctí ji navrhnout na udělení čestného občanství, které si moc zasloužila,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

„Zažil jsem již mnoho různých premiér. Od těch divadelních, filmových, televizních, rozhlasových, hudebních až po vylisované CD nějaké audioknihy. A tohle je vlastně taky taková premiéra. Tentokrát tramvajová. Taková audiokniha, která se mi nejspíš sama vylisuje do hlavy, protože tramvají jezdím téměř denně a tenhle přehrávač asi jen tak vypnout nepůjde,“ uvedl Jan Vondráček. 

Jan Vondráček se stal novým hlasem autobusů a tramvají PID na základě výsledků hlasování veřejnosti v anketě, kterou loni v květnu a červnu zrealizoval DPP ve spolupráci magistrátem, ROPIDem a IDSK. Hlasovalo pro něj 62,15 procenta z celkem 200 013 respondentů.

Jeho úkolem je namluvit všechna dopravní a provozní hlášení a názvy autobusových, trolejbusových a tramvajových zastávek využívaných na městských i příměstských linkách v rámci systému PID včetně tzv. přeshraničních linek. Při zahájení nahrávání loni na podzim se jednalo celkem o 10 567 hlášení. 

Pořizování takového množství nahrávek je rozděleno do tří základních balíků. První skupinu tvoří dopravní a provozní hlášení pro autobusové a tramvajové linky v rámci celého systému PID a názvy tramvajových zastávek v Praze, každá ale dvakrát – jednou s intonací ukončenou, tzv. do tečky a jednou neukončenou, tzv. do čárky kvůli tomu, že výsledná podoba hlášení, jak ji slyší cestující v dopravních prostředcích, se skládá z jednotlivých slov, slovních spojení a číslovek. 

První balík, který Jan Vondráček a DPP nahrávali v průběhu loňského podzimu, tvoří bezmála dva tisíce jednotlivých nahrávek. Druhý balík nahrávek, který budou Jan Vondráček a DPP realizovat v následujících týdnech, jsou názvy zastávek autobusů na území metropole. Jedná se celkem o 1 315 nahrávek. Poslední a největší skupinou jsou názvy autobusových zastávek využívaných mimo území Prahy v rámci systému PID vč. tzv. přeshraničních linek, tj. celkem 7 256 nahrávek.

„Ještě před zahájením nahrávání jsme nechali všechna dopravní a provozní hlášení jazykově zrevidovat lingvistkou a fonetičkou Veronikou Štěpánovou, pracující v oddělení jazykové kultury Ústavu pro jazyk český Akademie věd ČR, která byla také členkou odborné komise posuzující semifinálovou desítku kandidátek a kandidátů na nový hlas autobusů a tramvají PID. Následně všechny nové nahrávky namluvené Janem Vondráčkem opět paní Štěpánová postupně pečlivě vyslechla a zkontrolovala jejich správnou výslovnost podle pravidel spisovné češtiny. Každá nahrávka se pak finálně čistí ve zvukovém studiu, upravuje do stejné úrovně hlasitosti vzhledem k tomu, že vznikají postupně v rozpětí několika týdnů či měsíců a ve výsledné sestavě v dopravním prostředku musí znít co nejpřirozeněji,“ uvedl Petr Hloch, vedoucí jednotky Provoz Tramvaje DPP. 

„Spolupráce s Janem Vondráčkem je z mého pohledu a hlavně poslechu bezproblémová a velmi příjemná. Vzhledem k tomu, že je to velký profesionál, který má už s podobnou, poněkud specifickou prací zkušenosti, mám k jeho nahrávkám jen minimum připomínek a jedná se většinou pouze o detaily jako například mírné zkrácení některé samohlásky, čehož by si běžní posluchači ani nevšimli, tím méně v hlučném prostředí dopravního prostředku,“ řekla Štěpánová.


Autor: Karel Netolický

BESIP: Velikonoce jsou za dveřmi, nezapomeňte na bezpečnost

17. dubna 2025 v 15:02

Ať už vyrážíte na koledu, na výlet nebo za rodinou, nezapomeňte na bezpečnost. Připomínáme 10 pravidel, která vám pomohou, aby byly Velikonoce opravdu veselé – a hlavně bezpečné:

Historický parní vlak opět na kolejích

11. dubna 2025 ve 12:44

Před necelým týdnem historický parní vlak Národního technického muzea zaznamenal nebývalý zájem z řad fanoušků železnice. Tento vlak v čele s parní lokomotivou 464.102 „Ušatá“ z roku 1940 byl zcela vyprodán na trase z Ústí nad Labem do Žatce na akci „Žatec dokořán“ – zahájení turistické sezóny ve...

V Praze 6 se měří intenzita dopravy

11. dubna 2025 v 11:43

V ulicích Pod Novým lesem, Nad Hradním potokem a Na Hradním vodovodu probíhá během dubna měření intenzity dopravy. Současně zde ČVUT provádí průzkum bezpečnosti silničního provozu a pohybu chodců.

Co dělat při požáru auta

10. dubna 2025 v 19:28 | Aktualizováno 30. listopadu -0001, 00:00

Jak se zachovat v případě, že dojde k požáru auta a jaká telefonní čísla volat? Hlavně nepanikařit. Ale rozhodně je třeba jednat rychle.

Další články
Nahoru