dnes
Neděle - zatazeno
1°C
zítra
Pondělí - zatazeno
3°C
pozítří
Úterý - skorojasno
3°C
Novela ukládá zaměstnavatelům nové povinnosti pro práci z domova
Práci z domova často volí lidé, kteří vyřizují potřebné záležitostí pomocí notebooku. Ilustrační foto: archiv

Novela ukládá zaměstnavatelům nové povinnosti pro práci z domova

Vláda předložila sněmovně návrh zákona, kterým se mění zákoník práce. Ten již prošel prvním čtení a po projednání ve výborech se na pořad jednání schůze poslanecké sněmovny. Kdy se to bude, a jaký bude nakonec osud legislativního návrhu, není jisté.

Změna se podle navrhované podoby dotkne velmi populárního zaměstnávání zaměstnanců pracujících z domova. Tzv. home office je v současné podobě platného zákoníku práce upraven jen okrajově v § 317. Ten pouze řeší případy (např. rozvržení pracovní doby), ve kterých se zákoník práce na zaměstnance pracujícího z domova nevztahuje. Tato podoba ponechává zaměstnavateli i zaměstnanci možnost flexibilně nastavit jejich pracovněprávní vztah. Specifika tohoto vztahu zohledňuje tím, že je v zákoně výslovně nezmiňuje a ponechává jejich úpravu svobodné vůli smluvních stran. To se má však s novelou pracovního zákoníku změnit.

Náklady na komunikaci

Zaměstnavatel bude podle návrhu novely povinen hradit zaměstnanci náklady spojené s komunikací mezi zaměstnancem a zaměstnavatel, a další náklady, které vzniknou zaměstnanci během výkonu práce. V praxi to může například znamenat úhradu mobilních služeb a internetu, což samo o sobě nebude pro zaměstnavatele tak zničující. Problém mohou v praxi činit „další náklady“, jež zákonodárce, kromě toho, že souvisejí s výkonem práce, nijak dále nespecifikoval.

Lze se tak domnívat, že zaměstnanci budou zpočátku zkoušet, co všechno si mohou nechat od zaměstnavatele proplatit, až do doby, než se v této věci objeví první judikatura. Pod těmito „dalšími náklad“ může každá smluvní strana spatřovat něco jiného a bude tak do jisté míry záležet na ochotě stran se rozumně dohodnout. Jedinou odchylkou, kterou návrh obsahuje, je možnost sjednání úhrady paušální částkou.

Sociální izolace

Zaměstnavatel dále bude povinen zajistit, aby zaměstnanci, který pracuje doma, nebyl odepřen kontakt s ostatními zaměstnanci. Nadto bude muset zaměstnavatel zajišťovat osobní kontakt zaměstnance s ostatními zaměstnanci v místě pracoviště a to vždy, kdykoliv o to zaměstnanec požádá.

Důvodová zpráva k tomuto ustanovení uvádí, že v případě práce z domova může mít zaměstnanec pocit izolace a proto se ukládá zaměstnavateli, aby přijal opatření, která této izolaci zabrání. Jaká konkrétní opatření bude muset zaměstnavatel přijmout a jak velké finanční prostředky vynaložit bude do značné míry záviset na individuálních podmínkách předmětného pracovněprávního vztahu.

Z návrhu nakonec nelze usuzovat, že by mohl přímo zničit práci z domova tak, jak se objevuje v mediálním prostoru. Bude nicméně znamenat zvýšení administrativní a finanční zátěže pro zaměstnavatele, jež jsou v posledních letech předmětem nadměrné právní regulace a nelze tudíž vyloučit, že někteří zaměstnavatelé práci z domova omezí. V konečném důsledku tak novela dopadne i na zaměstnance.

Autorem textu je Michael Kopecký, paralegal at macek | legal

www.maceklegal.cz


Hlavní město podporuje novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu

12. prosince 2018 v 07:25

Vláda České republiky 3. prosince projednala a schválila novelu zákona o Nejvyšším kontrolním úřadu. Městská rada oproti původnímu stanovisku tento pohled přehodnotila a novelu vlády podporuje. Rada hl. m. Prahy se vyslovila zejména pro podporu principu kontroly územních samosprávných celků ze...

Výpověď v práci? Jaké má zaměstnanec právo, ale i povinnosti

30. listopadu 2018 v 10:45

Zaměstnavatel odmítl podepsat moji výpověď. Co s tím? Odpovídá Jana Kaplická z Profesia.cz. Výpověď z pracovního poměru je jednostranný akt – znamená to, že výpověď se druhé straně prostě dá. Předání výpovědi ale má svá pravidla: výpověď musí být vždy písemná a v písemné podobě musí být vždy...

Zamýšlíte vstoupit do společnosti jako tichý společník?

10. listopadu 2018 v 18:13

V naší advokátní kanceláři Macek Legal často pro své klienty připravujeme smlouvy o tiché společnosti v rámci investorských vstupů do společností. Pro přiblížení, jak takové tiché společenství funguje, jaké má výhody a jaká úskalí, jsme se rozhodli napsat tento...

Nakupujte jako Němci nebo Francouzi, od prosince na národnosti nezáleží

8. listopadu 2018 v 08:14

Paní Jana nechává vánoční nákupy vždy až na prosinec a většinou nakupuje online. Letos svým vnoučatům může vybrat ten nejlepší dárek ve francouzských, švédských nebo třeba portugalských e-shopech. Koupí je za stejných podmínek jako místní občané. Může za to nové nařízení Evropské unie, které od...

Pozor na vyžadování souhlasu se zpracováním osobních údajů

7. listopadu 2018 v 07:59

Od 25. května 2018, kdy nabylo účinnosti obecné nařízení na ochranu osobních údajů, nebo-li GDPR (General Data Protection Regulation), jsou internetové stránky a hlavně emailové schránky uživatelů zahlceny požadavky na udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů. Řada příjemců těchto žádostí na...

Praha 9: Bezplatná právní poradna

28. září 2018 v 08:15

Tato služba je poskytována sociálně slabším občanům, kteří nemohou za právní služby platit a mají trvalý pobyt na území MČ Prahy 9. K poskytnutí služby je třeba doložit doklad totožnosti s trvalým pobytem na území Prahy 9– Vysočany, Libeň, Střížkov, Prosek, Hloubětín,...

Právní poradna: Kdy žádat o souhlas se zpracováním osobních údajů? Ne vždy je tento krok vhodný

17. června 2018 ve 22:32

Souhlasy kam se podíváš. Asi tak by se dala shrnout lavina mailů, které se na nás hrnuly ze všech stran od společností, které více či méně kreativně požadovaly udělení souhlasu se zpracováním osobních údajů.

Potřebujete právníka? Praha 10 nabízí bezplatné právní poradenství

31. května 2018 v 09:11

Občané městské části Praha 10, kteří se ocitnou v tíživé rodinné, bytové nebo finanční situaci, mohou využít projektu bezplatného právního poradenství. Služba je poskytována občanům MČ Praha 10, kteří se ocitli v nepříznivé sociální situaci a požádají o pomoc při řešení své situace sociální...

Přehled kontrol Úřadu pro ochranu osobních údajů za druhé pololetí roku 2017

18. dubna 2018 v 07:56

S přicházejícím nařízením GDPR a hrozbou sankcí a postihy od Úřadu pro ochranu osobních údajů (dále jen  „ÚOOÚ“) je pro představu vhodné upozornit na současný stav a počet kontrol, které proběhly za rok 2017. Obrázek nechť si každý udělá sám.

Další články
Nahoru